הכתם הצהוב בחוף נוף ים צילום פרטי

סכנה, זיהום: האם אתם מכירים את הכתם הצהוב בחוף נוף ים בהרצליה?

כתם שמקורו בפעילות של תע"ש נוף ים בעבר מופיע לסרוגין באיזור חוף נוף ים לטענת מספר גורמים מתפשט דרומה גם לעיתים. אז למה הקרקע שגורמת לכך אינה מנוקה ומהן הסכנות?

פורסם בתאריך: 26.5.22 07:05

הכתם הצהוב עדיין כאן. שנתיים עברו מאז הוגשה בקשה לתביעה ייצוגית בגין המפגע הסביבתי בדמות כתם צהוב גדול מול חוף נוף ים בהרצליה, והמצב בשטח נותר בעינו. הכתם חזר להופיע באחרונה ואיתו מטרד ריח. אחד התושבים נתקל לאחרונה בשלט שהציבה עיריית הרצליה שמתריע: "סכנה – הרחצה אסורה עקב זיהום בים". בעירייה הבהירו כי השלט מוצב במקום כבר ארבע שנים ובאחרונה הוא חודש.

אותו תושב סיפר: "כשהים שקט, הכתם נראה באופן ברור בצבע צהוב חזק. מעניין אם יש לעירייה פרמטרים של מה זה וכמה זה לא בריא, והאם יש לה תכניות לטיפול. זה לא זיהום מזדמן, אלא קבוע. העירייה חייבת לחקור ולפרסם מה תחולת הזיהום, כי לדעתי הריח מחמיר".

אחד ממגישי הבקשה לתביעה ייצוגית, יונתן יעקובוביץ', חבר המועצה, ופעיל סביבתי, ציין כי הדיון בבקשה לתביעה נדחה לאחרונה לתחילת 2023 ואמר: "בימים שהים שקט הכתם מתפשט מאוד עם רוחות צפוניות והוא מגיע גם עד חוף השרון מידי פעם. יש חברה מטעם המשרד להגנת הסביבה, שרצתה להיכנס לטפל במפגע הזה כבר זמן רב, והעירייה מנעה את זה בדרישות כאלה ואחרות, שהפכו את זה ללא כדאי. הזיהום של הכתם הצהוב בא ממקום מאוד ספציפי, אפשר לראות על פני הקרקע את העלייה של החומר הזרחני הזה".

שלט אזהרה בחוף נוף ים, צילום פרטי

כאמור, לפני שנתיים, חבר המועצה יעקבוביץ', שלושה גולשי גלים נוספים – עומרי חצור, מתן וינשטיין בלומנבלט ודב יעקובוביץ', ועמותת איכות הסביבה צלול, הגישו לבית המשפט המחוזי בתל אביב בקשה לאישור תביעה ייצוגית נגד משרד הביטחון ורשות מקרקעי ישראל כבעלת הקרקע, בגין הנזקים הנגרמים לציבור בגין הכתם הצהוב. "כתם זיהום צהוב זרחני, שריחו עז, המופיע באופן תכוף מול החופים הצפוניים של הרצליה, שמקורו בדליפת זיהום חמור ממתחם תעש נוף ים, שבבעלות המשיבות", נכתב בבקשה לתביעה הייצוגית.

הכתם הצהוב הופיע לראשונה כבר לפני מספר שנים מול חוף אפולוניה, שמצפון לחוף נוף ים, והתפשט עם הזמן לכיוון דרום. מגישי הבקשה תיארו בבקשה לתביעה הייצוגית תחושות של גירוד בגוף, צריבות בעיניים ובגרון לאחר שנחשפו לכתם הצהוב כששחו או גלשו בים באזור חוף אפולוניה. חלקם, נטען, סבלו מבחילות, הקאות ושלשולים לאחר שנחשפו לכתם הצהוב.

בבקשה מצוטט דו"ח של רשות המים לפיו הרכב הכתם הצהוב הוא חומרים המשמשים לייצור חומרי הדברה, חלקם עשויים להיות רעילים ומסוכנים לציבור. ממשרד הבריאות נמסר בעבר, כי הוא נובע מפעילות מפעלי התעשייה הצבאית בתעש נוף ים. בין השנים 2016-2005 נערכו מספר סקרים שכללו בדיקות מעבדה למים באזור הכתם בחוף אפולוניה. תוצאות הבדיקות הצביעו על קיומם של מספר כימיקלים אשר רמת רעילותם אינה ידועה. מהמשרד להגנת הסביבה נמסר בעבר כי המשרד מכיר ומלווה את נושא הכתם הצהוב בחוף אפולוניה זה זמן רב. בעקבות קול קורא, שהוציא המשרד בשנת 2004, בוצע מחקר על ידי מעבדה חיצונית שהצביע על החומר NIPA5 כמקור לצבע הצהוב בים. חומר זה אינו רעיל ולכן, בהמלצת החוקרים, התייחס המשרד לכתם כאל מפגע אסתטי בלבד. בשנת 2016, עדכן משרד הבריאות כי בעקבות דיגום באתר שבו נמצא הכתם הצהוב, עולה כי ייתכן ומקורו בצבע המשמש מפעלי תעשייה. במשרד המליצו לא לשחות בכתם הצהוב, אף שאין פוטנציאל לסיכון לבריאות הציבור, זאת מטעמי זהירות מונעת.

בתגובה לפנייה של 'צומת השרון' כעת למשרד להגנת הסביבה, נמסר: "מדובר בכתם שמקורו במזהמים שחלחלו דרך קרקעית לא אטומה של בריכת שפכים מאולתרת באתר תע"ש, שנמצא בסמוך לגג המצוק החופי. הבריכה אינה פעילה ולא נקלטים בה שפכים כבר כ-25 שנה. המזהמים חלחלו לאורך השנים לעומק הקרקע, והם מוסעים מזרחה עם תנועת מי תהום ומפעפעים למי הים דרך קרקעיתו. בהנחיית המשרד, הזיהום באתר תע"ש, ובכלל זה אזור הבריכה, נחקר באמצעות סקרי קרקע. כמו כן, מתבצעת חקירת מי תהום בהנחיית רשות המים. למשרד להגנת הסביבה תוכנית לחפירה וסילוק של שכבת הקרקע המזוהמת בתחתית הבריכה ומוקדי זיהום נוספים. פעולה זו תתבצע באמצעות החברה לשירותי איכות הסביבה המשמשת כזרוע הביצוע של המשרד לצורך ביצוע פעולות טיפול בקרקעות מזוהמות באתרי תע"ש, צה"ל ואתרי עדיפות לאומית. כחלק מהטיפול בזיהום, מתבצע גם ניטור שוטף של מי תהום בהנחיית רשות המים, במטרה לקדם גם את שיקום מי התהום ולהביא בין היתר לצמצום תופעת הכתם הצהוב. כחלק מהטיפול בזיהום הקרקע, שוקד המשרד על הכנת תוכנית שיקום כוללת באמצעות החברה לשירותי איכות הסביבה. התוכנית כוללת חפירה ושיקום הקרקע באזור הבריכה, תוך העמקת שיתוף הפעולה עם עיריית הרצליה בגיבוש תוכניות השיקום. ממצאי הבדיקה של משרד הבריאות לא הצביעו על פוטנציאל סיכון לבריאות הציבור. למרות זאת, מטעמי זהירות מונעת, ממליץ משרד הבריאות לא לשחות בכתם הצהוב, הגם שכתם זה נמצא בחוף רחצה שאינו מוכרז. כמו כן אין לדוג בתוך הכתם ובסמיכות המיידית לו".

 

ממשרד הבריאות נמסר: "השילוט שהוצב המתריע מפני זיהום המים הוא במקור הנביעה לים בחוף אפולוניה. זהו חוף שאינו מוכרז לרחצה ולכן חל עליו איסור רחצה. הנביעה נמצאת כ- 200 מטרים דרומית מערבית לאתר מפעל נוף ים. מקור הזיהום הוא כתוצאה מפעילות מפעל תע"ש נוף ים, שכיום נמצא בתהליכי שיקום קרקע ומי תהום של משרד הגנת הסביבה ורשות המים. מזה שנים הזיהום מופיע ככתם צהוב במי הים, ברובו מול חוף אפולוניה. עד לסיום תהליכי שיקום של הקרקע ומי התהום, לא יוסר השילוט בחוף אפולוניה. לגבי סכנה בריאותית, על פי חוות דעת של הטוקסיקולוגית הראשית של משרד הבריאות, אין סכנה בריאותית לרחצה מהכתם. עם זאת, משרד הבריאות מפעיל את עיקרון הזהירות המונעת ומזהיר את הציבור שלא לרחוץ בקרבת הנביעה. משרד הבריאות פועל בשיתוף פעולה מלא עם הרשות המקומית הרצליה, וכן מתריע מזה שנים מפני הרשויות האמונות על שיקום המתחם לפעול ולקדם את תכנית השיקום".

מרשות מקרקעי ישראל (רמ"י) נמסר: "טיהור הקרקע היה אמור להתבצע כחלק ממימוש תכנית אפולוניה למגורים. התכנית נדונה בבית המשפט וכרגע לא ניתן לממש אותה. רמ"י מחויבת לטיהור הקרקע כחלק ממימוש התכנית, ושיווק השטחים הסחירים בתכנית הוא המקור היחידי של רמ"י למימון עבודות הטיהור, על כן שיקום הקרקע יתבצע בכפוף לכך שהתכנית תהיה ברת מימוש. ממצאי תוצאות חקר הקרקע במלואם הועברו לגורמים הרלוונטיים במשרד להגנת הסביבה. באשר להיתרים, העירייה מערימה קשיים וטרם נתנה את ההיתרים הרלוונטיים".

מעיריית הרצליה נמסר: "השילוט מוצב במקום מזה זמן רב (מעל 4 שנים) –והוא חודש בהתאם לדרישות משרד הבריאות. לגבי מקור הזיהום, ניתן לקבל מידע זה ממשרד הבריאות". לשאלה כיצד מטופל המפגע? השיבה העירייה: "יש לפנות אל המשרד להגנת הסביבה ומשרד הבריאות – המנחים בנושא. השלט לא יוסר עד להוראה של משרד הבריאות. לגבי אפשרות סכנה בריאותית למתרחצים באזור, כאמור – יש לפנות אל משרד הבריאות. ככל שיידרש, עיריית הרצליה תשתף פעולה עם הגורמים הרלוונטיים".
תגובת משרד הביטחון תפורסם כשתתקבל.


הצטרפו לערוץ הטלגרם של צומת השרון הרצליה


אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. שביט

    חומצה זרחתית שכהראה הוטמנה בתוך מיכלים שהחלידו עם השנים דולפת לים כב משנות התשעים בחסות תעש מדינת ישראל שמרעילה את הים ומפנה את ראשה הצידה כשמאשימים אותה במעשי פשע סביבתיים

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר