עבודות שביל האופנייים אופנידן בהרצליה הצעירה, צילום פרטי

נדחתה העתירה נגד שביל השרון. תושבים: העירייה הייתה צריכה להיות לצידנו

נדחתה העתירה שהגישו תושבים מהרצליה הצעירה נגד שביל האופניים לאורך דרך ירושלים. העותרים חויבו בתשלום הוצאות בסך 20 אלף שקלים למשיבות, בהן העירייה

פורסם בתאריך: 14.6.22 08:29

סוף פסוק. נדחתה עתירת התושבים כנגד העבודות ב-"שביל השרון". לאחרונה, ב-6.6, בית המשפט המחוזי בשבתו כבית משפט לעניינים מנהליים, החליט לדחות את העתירה שהגישו התושבים בעניינו של שביל האופניים "שביל השרון" לאורך דרך ירושלים, תוך חיוב העותרים בסכום של 20,000 שקלים לטובת המשיבות, ביניהן עיריית הרצליה והוועדה המקומית לתכנון ובנייה.

השופט עמית קובי ורדי קבע בהחלטתו, כי דין העתירה להידחות על הסף, בין היתר, לאור השיהוי הכבד שבהגשתה. עוד ציין השופט ורדי את מילת המפתח "פרופורציות" – כאשר מדובר בסלילת שביל אופניים בלבד ברוחב של 3.5 מ', זאת בשונה מפסיקות שונות שהביאו העותרים, שעוסקות בנסיבות שאינן רלוונטיות. בכל הנוגע לטענות העותרים בדבר הצורך בביצוע סקרי קרקע וטיהורה כתנאי לביצוע העבודות, קבע בית המשפט, כי לא ניתן להתעלם מעמדת המשרד להגנת הסביבה שלא ראה כל מניעה בביצוע העבודות בשטחים הרחוקים לפחות 20 מ' מגדר תע"ש, כשמדובר בקרקע בשטח פתוח ולא בחלל סגור וכשמדובר בעבודות חפירה רדודות בלבד.

כזכור, לפני כחודשיים, הגישו תושבים בהרצליה הצעירה, יחד עם תושבים מרמת השרון הסמוכה, שבתיהם בנויים בסמוך לשביל האופניים, עתירה לבית המשפט המחוזי בת"א במחאה על עבודות סלילת שביל אופניים "אופנידן", העובר בצמוד לבתיהם. במקביל, פנו התושבים לבית המשפט והגישו בקשה לדיון דחוף בעתירה. התושבים, המיוצגים על ידי עו"ד דן אור, הסבירו את אז הבקשה לדיון דחוף: "קיום הדיון נחוץ, בשל העובדה כי עבודות העפר לקראת הסלילה החלו בלא הודעה מוקדמת בסוף חודש מרץ 2022, ובשל העובדה כי חרף פניות מוקדמות אל המשיבות, העבודות לא הופסקו. הכרחי כי העתירה תידון בהקדם ותוכרע במהירות, בין אם יופסקו העבודות ובין אם לאו".

העותרים טענו בעתירתם, כי עבודות הסלילה אינן חוקיות ומבוצעות בניגוד לדין, ולפיכך נגועות בחוסר סבירות קיצוני ולכן יש לעצור את העבודות. עוד טענו, כי המשיבות, ביניהן עיריית הרצליה והוועדה המקומית, מבקשות לסלול את שביל האופניים לא במקום שנקבע לו. בנוסף, נטען על ידי התושבים, כי לא ניתן לבצע את עבודות הסלילה גם עקב אי שיתוף הציבור, חוסר שקיפות ואי מתן זכות להתנגד.

מנגד, טענו המשיבות כי מדובר בפרויקט ציבורי חשוב ביותר המספק פתרון תחבורתי ירוק. לגבי עניין זיהום הקרקע, סברו המשיבות, כי אין כל סיכון בביצוע העבודות בשל אופיו של שביל אופניים המצריך חפירות רדודות בלבד והעובדה שהשביל עובר עשרות מטרים מגדר תע"ש. עוד צוין בעניין זה כי עיריית הרצליה אף פנתה למשרד להגנת הסביבה, שהבהיר בתשובתו מ-17.5, שאינו סבור שיש מניעה לחידוש ביצוע העבודות בכל המקטעים הנמצאים במרחק 20 מטר ומעלה מגדר התע"ש, והעירייה אף עצרה את העבודות באופן זמני עד לקבלת הנחיותיו של המשרד להגנת הסביבה לגבי המשך ביצוען. כמו כן, ציינו המשיבות, כי הוראות התכניות התקפות כוללות רמת פירוט מספקת לשם סלילת שביל האופניים והן תכניות מפורטות כנדרש בהוראות סעיף לחוק וניתן לבצען לכן ללא היתר בנייה. עוד הדגישו, כי יש לדחות את העתירה על הסף מחמת שיהוי כבד וכן מחמת מעשה עשוי, לאחר שכחמישים אחוז מהעבודות של הסלילה של שביל האופניים כבר בוצעו מזה חודשים ארוכים והמצב בשטח השתנה והוא מהווה למעשה מעשה עשוי. המשיבות ציינו כי במקרה זה, "האופניים כבר יצאו מן התחנה", ולא ניתן לעצור את מסלולם ולהטיל גם נטל כבד על הקופה הציבורית, כאשר הפסקת הפרויקט תפגע מאוד באינטרס הציבורי. בנוסף, נטען שדבר ביצוע העבודות אף הובא לידיעת הציבור לגבי חלק מהתוואי העובר ברמת השרון כבר בשנת 2020 ואחר כך במרץ 2022 וכך גם היו פגישות בעניין זה עם תושבים גם בעיריית הרצליה וגם בעיריית רמת השרון.

כאמור השופט ורדי דחה את העתירה, וציין בהכרעתו: "החלטתי לדחות את העתירה וזאת הן עקב טענות מקדמיות של שיהוי, מעשה עשוי ואף התנהלות בעייתית מבחינת העותרים. אני סבור, שבסופו של יום מילת המפתח בתיק זה הנה "פרופורציות" ויש לשים לנגד עינינו את העובדה שמדובר בשביל אופניים בלבד ברוחב של 3.5 מטר ולא בכביש מספר 1 או אצטדיון כדורגל או פרויקטים ענקיים של מגורים ו/או מסחר, אליהם התייחסו העותרים בניסיון ללמוד מפסקי הדין בעניינם גזירה שווה. שביל אופניים הוא דבר מבורך ופרויקט ציבורי בעל אינטרס ציבורי מהמעלה הראשונה, שיכול לעזור הן לציבור המשתמשים בו, שיוכלו בבוא היום לנסוע לאורך שביל זה בקטע כולל של כ-100 ק"מ, כאשר העותרים מנסים בכל דרך למנוע פרויקט חשוב זה, בסופו של דבר עקב טענת NIMBY ( not in my backyard ר"ת לכינוי התנגדות תושבים לעבודות בסמוך לביתם מחשש שהדבר יפגע בערך בתיהם ואורח חייהם)".
עוד ציין השופט ורדי, "ב-15.6.20 נערך בהרצליה סיור בשטח עם נציגי העירייה ותושבים מהרצליה, כן נערכה פגישה בלשכת ראש העיר, התקיים כנס שיתוף ציבור ב-21.2.22, עלוני מידע הופצו ב-8.3.22 ונערך סיור נוסף ב-27.3.22".

כמו כן, התייחס שופט בימ"ש המחוזי לכך שחלק ניכר מהעבודות בשביל כבר נעשו. "לא ניתן להתעלם מהמעשה העשוי במקרה זה, בהתחשב בכך שכמחצית ממקטעים של שביל השרון בן כ-16 ק"מ נשוא העתירה כבר בוצעו בפועל וחלקם כבר לפני חודשים רבים ואף לפני כשנה, תוך השקעה של כספי ציבור ניכרים, ומשמעות קבלת העתירה הנה ירידה של כספים אלו לטמיון והתעלמות של העותרים מהמעשה העשוי.

 

לגבי הטענות לעניין הצורך בסקר קרקע וטיהור הקרקע כתנאי לביצוע העבודות, קבע השופט ורדי: "לא ניתן להתעלם מעמדת המשרד להגנת הסביבה שלא רואה כל מניעה להמשיך בעבודות בשטחים הרחוקים לפחות 20 מטר מגדר תע"ש, שזה המצב לאשורו ואף הרבה מעבר ל-20 מטר במקרה של בתי העותרים, כשמדובר גם בקרקע בשטח פתוח ולא בחלל סגור שבו נכלאים גזי האדמה, וכן מדובר בעבודות חפירה רדודות בלבד לצורך שביל אופניים ושבכל מקרה העיריות יפעלו בהתאם להנחיות המשרד להגנת הסביבה בנדון לאור כל האמור, אני דוחה את העתירה. העותרים ישלמו למשיבות הוצאות משפט בסך 20,000 שקל".

תושבים שהיו בין העותרים הגיבו באכזבה: "לצערנו הרב, בית המשפט העדיף את טענות המדינה והעיריות עד כדי אי דיוקים קשים בלשון המעטה. מן הצדק היה, כי העירייה, שאמורה לדאוג לתושבי העיר, הייתה עומדת לצדנו ולא נגדנו, כשברור לכל כי יש גם אפשרות אחרת שלא תפגע באף אחד והחלופה הנוכחית היא לא האפשרות היחידה הקיימת. במשך שנים רבות קיבלנו הבטחות שלטוניות מכל הגורמים הרלוונטיים (החל מראשי הערים השונים וכלה במנהל התכנון וועדות הבנייה), כי השטח הזה יישאר שטח ירוק ויהווה חיץ בין השכונות הקיימות, שהן ברובן שכונות קוטג'ים ובנייה נמוכה, לבין תוכנית התע"ש שמתכננת בנייה גבוהה ורוויה. ועכשיו, לאור החלטת בית המשפט, שלא התייחס כלל להבטחות בכתב שניתנו לנו, יהיה כאן שביל אופניים ברוחב 9 מטר ולא 3.5, כפי שהוצג בבית המשפט, ולאחריו בבוא היום, יהיה כביש דרך ירושלים ולא יהיה שום זכר לא לחיץ ולא לירוק. למרות פסיקת בית המשפט, אנחנו התושבים עדיין מקווים ומצפים שהעירייה תעמוד לצדנו ותקיים את ההבטחות שניתנו לנו בעבר".

"שביל השרון" הנו חלק מפרויקט מטרופוליני שמקדמת חברת נתיבי איילון באמצעות הרשויות המקומיות בהן עובר שביל האופניים, ומטרתו ביצירת רשת שבילי אופניים מטרופולינית בגוש דן, זאת כאשר מקטע "שביל השרון" יהיה באורך של כ-16 ק"מ. תוואי שביל האופניים יהיה לאורך כל דרך ירושלים ויעבור דרך רמת השרון לפארק הירקון, עד מסוף סבידור בתל אביב. במסגרת העבודות, בנוסף לסלילת השביל, יחודשו תשתיות תאורה, חשמל ותקשורת, יינטעו עצים לאורך הציר ויחודשו המדרכות להולכי הרגל.

מחברת נתיבי איילון נמסר: "החברה מובילה את פרוייקט רשת אופנידן לצד פרוייקטים רבים אחרים ברחבי הארץ תוך הקפדה על כל הנדרש מבחינת הוראות הדין. החברה מברכת אפוא על פסק הדין המפורט והמנומק של בית המשפט לעניינים מנהליים, אשר דחה את העתירה, ותמשיך לקדם את סלילת שביל האופניים "שרון" בדרך ירושלים לרווחת תושבי הרצליה וסביבתה. עיריית הרצליה, משרד התחבורה וחברת נתיבי איילון ימשיכו לקדם את רשת שבילי אופנידן בעיר ובמטרופולין כדי שתושבות ותושבי העיר יוכלו לנסוע אל מוקדי התעסוקה בגוש דן באמצעות אלטרנטיבה ירוקה, מוצלת ובטוחה".


הצטרפו לערוץ הטלגרם של צומת השרון הרצליה


 

תגובות

אין תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר