הזיהום בחוף הרצליה, יוני 2022, צילום יונתן יעקובוביץ

יונתן יעקובוביץ' על הזיהום בחופי אכדיה: "העירייה נהגה ברשלנות" (וידיאו)

מקורות ביצעה שטיפה של קו מי שתיה חדש, ומי השטיפה הוזרמו לים. במקורות מבהירים שתיאמו מראש, וחבר המועצה יעקובוביץ מאשים את העירייה בכך שלא ניקתה את מערכת הניקוז מאז החורף

פורסם בתאריך: 16.6.22 12:14

סערה סביב איסור רחצה בשלושה חופים בהרצליה: אתמול בבוקר (רביעי) נאסרה הכניסה לשלושת חופי אכדיה בעיר: צפון, מרכז ודרום. בעיריית הרצליה מיהרו להודיע כי אין מדובר בזיהום, אלא בהזרמת מי שתייה לשטיפת הקו שביצעה חברת מקורות, וכי הצבע החום שנראה מקורו בבוץ. עוד ציינה העירייה, כי הסגירה של החופים היא בהמלצת משרד הבריאות. במשרד הבריאות הוציאו אזהרת רחצה והדגישו כי הזרמת המים שטפה עמה לכלוך וזיהום רב וכי החופים ייסגרו עד קבלת תוצאות מי ים תקינות.

לעומת זאת, בחברת מקורות הדגישו, כי כבר בחודש מרץ ניתן היתר הזרמת מים. חבר מועצת העיר והפעיל הקהילתי, יונתן יעקובוביץ', רואה בעיריית הרצליה אחראית למצב, וטען כי לא ניקתה את תעלות הניקוז, כך שהמים שהוזרמו שטפו את הלכלוך הרב שהצטבר במשך חודשים, מה שגרם לזיהום הים.

כך הודיעה עיריית הרצליה אתמול: "חופי אכדיה צפון, דרום ומרכז בהרצליה אסורים לרחצה בהמלצת משרד הבריאות, בעקבות עבודות שטיפת קו המים שביצעה חברת "מקורות". חברת "מקורות" ביצעה עבודות פיתוח של הנחת קו מים שפירים, מי שתייה, לאורך כביש 531 שישרת את רעננה רמה"ש, גלילות וצפון תל-אביב. העבודות נעשו באישור משרד הבריאות. הקו נשטף במי שתייה בלבד ולא במים אחרים. השטיפה של המים זורמת לתעלות הניקוז ומשם לים, ואינה עוברת בצנרת הבתים. מדובר בפעולת ניקיון הכרחית שיש לעשותה מידי כמה שנים. הנושא נמצא בבירור ועד להודעה חדשה, שלושת חופי הים אסורים לרחצה. שימו לב! חשוב להדגיש, כי בניגוד לשמועות שרצות ברשת – לא מדובר בזיהום ביוב מדובר בזרמי מים ששימשו לשטיפת קו מי שתייה של חברת מקורות. הצבע החום מקורו בבוץ".

הזיהום בחוף הרצליה יוני 2022, צילום יונתן יעקובוביץ

במקביל, כאמור, משרד הבריאות הוציא אזהרת רחצה לציבור: "משרד הבריאות מודיע לציבור על אזהרת רחצה בחופי אכדיה צפון, אכדיה מרכז ואכדיה דרום בהרצליה. הסיבה לסגירת החופים היא שחברת מקורות מזרימה דרך מערכת הניקוז של הרצליה מי שטיפה של קו מים. הזרמה המסיבית של מי שטיפה (באלפי קובים) סוחפת איתה לכלוך וזיהום רב לים. משרד הבריאות יבחן את פתיחת החופים שבנדון לאחר קבלת סדרת תוצאות מי ים תקינות. הרחצה אסורה בחופים המוכרזים כאמור לעיל".

חבר מועצת העיר יונתן יעקובוביץ', תולה כאמור את האשמה בעירייה. יעקובוביץ אמר: "ככה נראה חוף ים של עירייה רשלנית שלא באמת אכפת לה מהים. מעשים באים לפני מילים. העירייה לא ניקתה את תעלות הניקוז שלה לפני שחברת מקורות הזרימה כמויות עצומות של מים במסגרת עבודות תחזוקה. כעת, כל הזוהמה שהצטברה בתעלות הניקוז של העיר הרצליה מאז חודש מרץ מוצאת את עצמה בים. כצפוי, משרד הבריאות סגר את חופי הרחצה בעיר מחשש לזיהום, תוך גרימת נזק עצום לעסקים השונים שפועלים בחוף הים, דבר שהיה יכול להימנע אם העירייה הייתה פועלת לניקיון תעלות הניקוז שבאחריותה לפני עבודות התחזוקה של חברת מקורות, שכן הדבר היה ידוע לעירייה מבעוד מועד. חבל שככה נראית תחילת עונת הרחצה בעיר הרצליה. העירייה "שכחה" לעשות את העבודות, או שלא הבינה, וכמובן שהכי קל לבוא ולהאשים את חברת מקורות וכל מי שהוא לא העירייה".

יעקובוביץ' ממשיך: "מערכת הניקוז מעבירה מים, אבל כשהיא לא מטופלת ולא מתוחזקת, מצטברות בה שאריות שבאות מהמדרכות שלנו עם כל הצואה ועוד, זה יורד למערכת הניקוז. אם אין גשמים, מה שקורה לרוב אחרי חודש מרץ בערך, זה נשאר בניקוז ויוצר קוליפורמים וחיידקים. עכשיו, חב' מקורות באה ואמרה שהיא צריכה לטפל במערכת המים בהרצליה, הזרימו מים בכמות של מאות אלפי קוב. זה כאילו ירד גשם. כל הזבל שהצטבר במערכת הניקוז, כולל פיח, שמנים מהכבישים ופסולת, זרמו עם המים שהוזרמו לתוך הים. העירייה ידעה מבעוד מועד, לדעתי חודש מראש. מקורות לא באים סתם. העירייה הייתה צריכה לנקות לפני שהמים הוזרמו. מקורות פשוט הזרימו מי שתייה ששטפו את כל הזבל שהצטבר".

מה דעתך על כך, שבעירייה אמרו שמדובר רק במי שתייה ושהצבע החום מקורו בבוץ?

"אם זה מי שתייה, למה המצילים קוראים לאנשים לצאת מהמים כי הים מזוהם? אני אישית פניתי לחברת מקורות, שאמרו לי שהם תיאמו את זה עם כולם. הצבע החום אולי מקורו בבוץ, אבל הזיהום תורם גם לצבע העכור מאוד וגם הקצף שנראה לא מגיע כתוצאה ממפגש של מים עם בוץ. אל תשכח, שגם כל המסעדות, מועדוני הגלישה, כולם נפגעו קשות מהסגירה. העירייה פה נרדמה בשמירה".

 

 

 

 

מחברת מקורות נמסר: "מקורות הקימה קו מי שתייה חדש שעתיד לשרת את משקי הבית באזורי הרצליה, רעננה, פי גלילות וצפון תל אביב. עם סיום העבודות, מקורות ביקשה וקיבלה היתר הזרמה מסודר, וזאת כיוון שאספקת מי שתיה מחייבת ניקוי צנרת. האישור ניתן בכתב כבר בחודש מרץ האחרון, תוך יידוע משרדי הגנת הסביבה, הבריאות ורגולטורים שונים במשק המים. הבוקר, נשטף הקו במי שתייה בלבד, שעברו בקצה המסלול שלהם גם דרך מערכות המים של עיריית הרצליה, ומשם לים. לבקשת המשרד להגנת הסביבה, הזרמת המים נעצרה, וזאת עד לתיאום מחודש של שטיפת הקו. מקורות תשלים את הפעולה בהתאם להנחיות, ולאחר סיום הפעולה היא תוכל לספק את מי השתייה לאותם ערים. למען הסר ספק, הקו החדש נשטף ויישטף רק במי שתייה".

מעיריית הרצליה נמסר בתגובה לטענות: "חברת "מקורות" ביצעה עבודות פיתוח של הנחת קו מים שפירים, מי שתייה, לאורך כביש 531, שישרת את רעננה רמה"ש גלילות וצפון תל-אביב. הקו נשטף במי שתייה בלבד ולא במים אחרים. השטיפה של המים זורמת לתעלות הניקוז ומשם לים, ואינה עוברת בצנרת הבתים. הנושא נמצא בבירור, ועד להודעה חדשה, שלושת חופי הים אסורים לרחצה".


הצטרפו לערוץ הטלגרם של צומת השרון הרצליה


 

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר