נחילי מדוזות שצולמו ממטוס קל, צילום רן פסקל
נחילי מדוזות שצולמו ממטוס קל, צילום רן פסקל

צפו: נחילים עצומים של מדוזות נראו כקילומטר וחצי מחופי הרצליה

רן פסקל, טייס מטוס קל מהרצליה, שמלווה משלחת מחקר מיוחדת תיעד את המדוזות ואומר: "לא ראיתי כמות כזו של מדוזות מהאוויר ובגובה הזה, זו פשוט כמות בלתי נגמרת"

פורסם בתאריך: 6.7.22 12:23

זהירות, מדוזות. בעל החיים הימי ועוכר השלווה, הלוא היא המדוזה, הגיעה שוב לבקר, כבכל קיץ. נחילי מדוזות נצפו בימים האחרונים כקילומטר וחצי מחופי הרצליה בפרט ובים התיכון בכלל, והן ממשיכות לשעוט לאורך קילומטרים. למתרחצים זו בשורה פחות משמחת, מאחר והארס שנמצא בזרועות המדוזה עלול לגרום לצריבה במגע עם גוף האדם, שעשויה להיות מלווה בכאב חד ואדמומיות בעור, ואף שלפוחיות בעור ושטפי דם.

רן פסקל, טייס מטוס קל מהרצליה, המלווה בימים אלו קבוצת חוקרים מאוניברסיטת חיפה, תיעד את נחילי המדוזות וסיפר: "היינו בטיסת מחקר מטעם אונ' חיפה עם שני חוקרים וראינו נחילים עצומים של מה שנראה אלפי מדוזות במשך יומיים. הצילומים היו מגובה 150 מטרים, טסנו במהירות כ-200 קמ"ש, לא מהיר מדי.  במשך 4-5 דקות הנחילים לא נגמרו, זה פשוט לא להאמין. אמרתי לעצמי, שטוב להיות באוויר ולא על הקרקע או במים, כשרואים את מרק המדוזות הזה מלמעלה, אבל זה בהחלט מראה יפה, מרשים ומהפנט".

הטייס ההרצלייני הודה, כי מעולם לא נתקל במספרים כאלה של מדוזות: "לא ראיתי כמות כזו של מדוזות מהאוויר ובגובה הזה, פשוט כמות בלתי נגמרת, להערכתי הן נעו לאורך 8-9 קילומטרים, לא נורמלי. טסנו מאזור בת ים ועוד עכו, הרצליה הייתה בין המוקדים שכיכבו. המרחק שלהן מהחוף היה 1.5 קילומטר והן שועטות לכיוון".

רועי בר דוד, מציל ותיק בחוף זבולון בהרצליה, אמר: "המדוזות אמנם בדרך. אנחנו מתקרבים לתקופת השיא שלהן, להערכתי השיא יהיה בעוד כשבוע". לדברי בר דוד, אין למתרחצים צורך להיערך בצורה יוצאת דופן, אולם יש לשמור על ערנות במקרה של אלרגיה לחומר שמפרישות המדוזות".

אילו פעולות אתה כמציל נוקט בעת צריבה ממדוזה?

"מורח אלוורה או קרח, אם זה רציני. במידה ומתפתחת אלרגיה, אז אני שולח לחובש של החוף והוא ממשיך משם".

 

 

פרופ' דניאל שר, מהחוג לביולוגיה ימית באוניברסיטת חיפה, התלווה לטיסת המחקר. הוא חלק מצוות שעמל על פרויקט שמתקיים כבר שלוש שנים אודות תנועת המדוזות: "שלוש שנים הן זמן מאוד קצר לחקור תופעה כזו, ויש המון שונות בין שנה לשנה. השנה ולפני שנתיים היו נחילים די גדולים, לעומת השנה שעברה שבה היו להערכתנו הרבה פחות מדוזות. אנחנו לא מבינים עדיין את הסיבות להבדלים הללו. גילינו המון דברים חדשים על מיקום נחילי המדוזות, בדרך כלל כקילומטר מהחוף, על הקצב שבו הנחילים משתנים בזמן ובמרחב (מהר למדי – תוך יום-יומיים וכמה ק"מ) ועל דפוסי התנועה של המדוזות. אנחנו כרגע מנתחים את כל המידע שנאסף בשלוש השנים האחרונות – אלפי צילומים מהאוויר, עשרות סרטונים מתוך רחפנים, והמון מידע גנטי".


הצטרפו לערוץ הטלגרם של צומת השרון הרצליה


אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר