המערות במצוק אפולוניה, צילום רמי פלג, המשרד להגנת הסביבה
המערות במצוק אפולוניה, צילום רמי פלג, המשרד להגנת הסביבה

סוף עידן? דרישה לפנות את ניסים איש המערות ממצוק אפולוניה ולאטום את המקום

הדרישה היא של המשרד להגנת הסביבה, שם אומרים: "מדובר במתחם מסוכן ולא חוקי, שנחפר ופגע בצורה אנושה בסביבה החופית ובמצוק הפריך". ניסים כחלון בתגובה: "במקום להודות לי, הם משפילים אותי"

פורסם בתאריך: 18.7.22 11:58

המשרד להגנת הסביבה, דורש מניסים כחלון, מי שידוע בכינויו ניסים איש המערות, המתגורר במערות חצובות במצוק באפולוניה, מעיריית הרצליה ומרשות מקרקעי ישראל לפנות את המקום ולסגור ולאטום את המתחם המסוכן והלא חוקי שפוגע במצוק ובחוף.

בהתראה שהוציאה היחידה הארצית להגנת הסביבה הימית של המשרד להגנת הסביבה לאדם המתגורר במתחם מערות במצוק הכורכר בחוף סידנא עלי, לעיריית הרצליה ולרשות מקרקעי ישראל (רמ"י) נכתב כי מדובר ב"הפרה מתמשכת של חוק שמירת הסביבה החופית ופגיעה חריפה במצוק החופי ובמעבר הציבור בחוף".

ניסים כחלון הוא דמות מוכרת מזה שנים בהרצליה ומתגורר במקום שנים רבות. המתחם הוא מטרים ספורים מקו החוף, וכולל מבנים על הקרקע, על רצועת החוף, על מצוק הכורכר הטבעי וכן מבנים מתחת לקרקע ובתוך המצוק. המבנה כולל למעלה מ-50 חללים ופתחים שנחפרו במצוק עצמו. במשרד להגנת הסביבה אמרו כי "מתחם זה פוגע במעבר החופשי של הציבור בחוף הים, וחוסם את מלוא תחום החוף לשימוש הרוחצים בים. כמו כן, בין היתר, המתחם גורם לפגיעה במערכות האקולוגיות המתקיימות בסביבה החופית; לפגיעה בקו המגע בין הים ליבשה ושינויו; לפגיעה בזרימה ובתנועה הטבעית של החול החופי ומי הים; לגרימת סיכון או נזק לאזורי מחיה של מיני צומח או בעלי חיים ולרבייתם בסביבה החופית וכן לפגיעה בנוף הייחודי של הים".

המערות במצוק אפולוניה, צילום רמי פלג, המשרד להגנת הסביבה

המערות במצוק אפולוניה, צילום רמי פלג, המשרד להגנת הסביבה

מנהל היחידה הארצית להגנת הסביבה הימית במשרד להגנת הסביבה, רני עמיר: "מדובר במתחם מסוכן ולא חוקי, שנחפר ופגע בצורה אנושה בסביבה החופית ובמצוק הפריך בחוף סידנא עלי, כבר למעלה מ-45 שנה. שלל העבירות הסביבתיות המתקיימות כתוצאה מהמתחם הן חסרות תקדים, ואנו שמים לכך סוף. נפעל מול הגורמים הרלוונטיים תוך שאיפה לשיתוף פעולה, עד להסרה מלאה של המפגע, במטרה להחזיר את החופים לציבור ולמנוע קריסה של המצוק או פגיעה בחיי אדם"

 

 

 

עוד נמסר מהמשרד להגנת הסביבה כי על פי חוות דעת של מהנדס מבנים מסוכנים, הבניה במתחם מהווה סכנה לציבור ולחיי אדם, שכן הקרקע בחלקה לא יציבה ובחלקה קורסת. עוד הדגיש המהנדס, כי המתחם כולל גם תשתיות חשמל ותקשורת, ביוב, מים, וכן באר מים מתוקים שנחפרה בחוף בעומק 10 מטר – הכל ללא היתרים ושלא על פי כל דין. עוד נטען: "בנוסף להיבט התכנוני, פזורה במתחם פסולת בניין שנוצרה עקב הבינוי ופעולות החפירה במצוק החופי. כמו כן, נצפה צינור המעיד כי מוזרמים בו מי שפכים סניטריים מהמתחם אל החול החופי והים. לאור אלו, דורש המשרד להגנת הסביבה פינוי מיידי של המתחם והשבה של מצב החוף לקדמותו, נקי מכל פסולת ושפכים, תוך פתיחת המעבר החופשי באופן מלא ולכל אורך ורוחב תחום חוף הים. את המנהרות והפתחים במצוק וכן את עשרות החללים שנחפרו בתוכו, על העירייה לאטום בחומר מילוי טבעי, המותאם למצוק הכורכר ככל הניתן, ובאופן בטיחותי, בהשגחת ואישור מהנדס מוסמך לעבודות מעין אלו. המשרד להגנת הסביבה דורש לקבל תוכנית פעולה הנדסית מפורטת עד 1 בספטמבר 2022. המשרד יוודא, כי ביצוע תוכנית העבודה יבוצע בפיקוח מהנדס מוסמך שאיתו על המתגורר הנכס, העירייה ורמ"י להתקשר, בכפוף ללוחות הזמנים".

מעיריית הרצליה נמסר: "מדובר בקרקע בבעלות רמ״י (רשות מקרקעי ישראל), וכבעלת הקרקע היא זו שאמורה לנקוט בהליכים. לא היה מקום לפניית המשרד להגנת הסביבה לעירייה, שעד היום הייתה הגורם היחיד שפעל והתריע, ואף הציעה את עזרתה ככל שיידרש. מצער לגלות שחרף שיתוף הפעולה עליו הוסכם, בחר המשרד להגנ״ס לפעול באופן חד צדדי ובחריגה מסמכויותיו, ככל שהדברים נוגעים לעיריית הרצליה".

בעקבות ההתראה שקיבל, אמר ניסים כחלון: "במקום להודות לי, הם משפילים אותי. מה כבר עשיתי? מי שגונב במדינה – מעודדים אותו, מי שעובד – משפילים אותו. אני פה 48 שנה, במקום להגיד לבן אדם כל הכבוד על מה שהוא עשה פה. אני לא לוקח איתי שום דבר. על מה בוכים? יעשו פה גשר, יבנו כביש? פעם החוף היה 50 מטר ועכשיו 2 מטר, הרסו את כל החוף עם המרינה שלהם. על זה הם לא מדברים, בלעו את הלשון. השם ירחם עליהם".

תגובות נוספות יובאו בהמשך.


הצטרפו לערוץ הטלגרם של צומת השרון הרצליה


אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. חביב

    לא הגעתי עד לסוף הכתבה..
    ולא ביקרתי בחוף הזה שנים רבות..
    שוב צרות העין של אנשים קטנים שהורסים הכל בשם הכת של איכות הסביבה ושמירת טבע.
    את "המערות" של ניסים אני מכיר מילדות משנה לשנה הוא פיתח את היצירה היחודית בחוף סידני עלי, מקום שבעבר היה מוקד משיכה מדהים. במשך שנים העירייה, גורמי רמ"י וגורמים "ירוקים" מחבלים במקום ומנסים להוציא את איש המערות מהמערה.
    מתי תפנימו שהגיע הזמן לחבק את האיש ולקדם את היצירה, סוג של שמורה יחודית שצריך לטפח.

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר