נרות שבת וחלת שבת Tomert Depositphotos.com

שבת שלום: זמני כניסת ויציאת השבת בהרצליה ומבט על פרשת השבוע

פורסם בתאריך: 8.9.22 18:06

פרשת "כי תצא"

כניסת השבת בהרצליה: 18:33

יציאת השבת: 19:30

צחי וייס מספר על פרשת השבוע:

צחי וייס צילום פרטי

מה זה מעניין אותך מה אני לובש/ת?

בתוך עשרות הציוויים שבפרש. שלנו, "כי תצא", מופיעה הוראה קצרה ומפתיעה:
"לֹא יִהְיֶה כְלִי גֶבֶר עַל אִשָּׁה, וְלֹא יִלְבַּשׁ גֶּבֶר שִׂמְלַת אִשָּׁה, כִּי תוֹעֲבַת ה' אֱלֹהֶיךָ כָּל עֹשֵׂה אֵלֶּה" (דברים כב, ה)

למה שאשה תרצה ללבוש בגד של גבר, ולמה שגבר ילבש שמלת אשה?!👗
ובעצם מה הבעיה בזה?
שכל אחד/ת יגדיר (או לא יגדיר) את עצמו ויתאים לעצמו את הלבוש שמתחשק לו..

חלק מהמפרשים מסבירים שה"תחפושת" שגבר/ אשה שמים על עצמם נועדה כדי להתערבב בין הנשים או הגברים, ולהרבות בכך זימה.
המרחק קטן, הטהרה נשחקת והדמיון והיצרים מובילים לחטא.

אבל הרב קוק לוקח את זה למקום יותר מהותי.
יש זהות לאדם, להיות איש או אשה זו מהות שונה.
וממילא ישנה משמעות שגוזרת גם משימות ותפקידים שונים בחיים לכל אחד ואחת.
"…כל קלקולי החיים באים, ועל כל פנים רבים מהם, מזה שהאיש רוצה ללבוש בגדי אשה, לגדול מאליו כצמח השדה, במובן הרוחני והמעשי, והאשה חפצה ללמוד ולכבוש.
יבואו ימים ויכיר העולם את עיוותתו, ויחזיק כל מין במידתו, ואז יהיה לנו מין אנושי, ממוזג, שהטבע הבריא כשהוא לעצמו – מצד האם, והופעת רוח הפטעל והמחפש – מצד האב, שניהם כללו את יופיו".
הלבוש הוא ביטוי למה שאנחנו "מלבישים" עלינו מבחוץ, במקום להיות עצמנו ולהופיע את הפנים שלנו.

הגמרא במסכת שבת (דף סז ע"ב) אומרת:
"הוא בשמה והיא בשמו, יש בו משום דרכי האמורי"
– הבעל ואשתו מחליפים שמותיהם זה בזו.
מסביר הרב קוק:
יסוד דרך ה' הסלולה בישראל היא מילוי החובה, והאדם נוצר על פי גורלו להיות איש או אשה ולמלא תפקיד מסויים במציאות.
השם של האדם מייחד את העצמיות שלו, אי אפשר להחליט להחליף את ה"שם" שלך, לשנות את הזהות.
לעומת זאת, דרכי העם האמורי נוסדו על ההנחה המגושמת שהחיים הם רק מילוי מה שאני חפץ, "מה שבא לי", ולא מילוי חובה.
וכאן הרב קוק נוגע בערך המשפחה –
את החפץ אפשר להחליף על פי השפעת חפץ יותר מלבב.
אבל חיי המשפחה שמוטבעים על פי מילוי החובה, מכוונים את התפקיד לכל צד, ועם כל ההשפעות וההשלמה ההדדית של כל אחד מבני הזוג, לא יוחלף היסוד של המציאות ותכונת החיים – ה"שם" של כל אחד/ת.
דרכי האמורי רודפים רק אחרי מילוי הרצון, ואין להם עסק עם עידון הרצון והרמת ערכו על פי החובה והיעוד שלי בחיים.
לכן, הם גם אומרים שאפשר להחליף את עצם החיים שלהם מתי ש"זה מה שמרגיש לך".

'וְהַתְּשׁוּבָה הָרָאשִׁית, שֶׁהִיא מְאִירָה אֶת הַמַּחֲשַׁכִּים מִיָּד, הִיא שֶׁיָּשׁוּב הָאָדָם אֶל עַצְמוֹ, אֶל שֹׁרֶשׁ נִשְׁמָתוֹ, וּמִיָּד יָשׁוּב אֶל הָאֱלֹהִים, אֶל נִשְׁמַת כָּל הַנְּשָׁמוֹת, וְיֵלֵךְ וְיִצְעַד הָלְאָה מַעְלָה מַעְלָה בִּקְדֻשָּׁה וּבְטָהֳרָה".

שבת שלום!


הצטרפו לערוץ הטלגרם של צומת השרון הרצליה


תגובות

אין תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר