חוף הים בהרצליה צילום העירייה
חוף הים בהרצליה צילום העירייה

מתחדש המאבק נגד בניית שבעה שוברי גלים חדשים בחופי הרצליה

חברי המועצה מאיה כץ ויונתן יעקובוביץ, יחד עם עמותת צלול, קיימו אירוע החתמה של תושבים על התנגדויות שיוגשו לוועדה המחוזית לתוכנית שוברי הגלים הגדולה של העירייה

פורסם בתאריך: 19.9.22 08:39

מצחדשת המחאה נגד תוכנית שוברי הגלים בחופי הרצליה, ואף צוברת תאוצה. ביום שישי האחרון קיימה סיעת קהילה צעירים וסביבה נטו החתמה על התנגדויות לתכנית שוברי הגלים והצליחה להחתים כ-150 תושבים על ההתנגדויות – הישג משמעותי בהתחשב בעובדה שלא מדובר רק בחתימה אלא במילוי תצהיר בפני עורך דין. כעת מתכוונת הסיעה, בראשות יו"ר האופוזיציה וחברת וועדת המשנה לתכנון ובניה, מאיה כץ, בשיתוף פעולה עם עמותת צלול ,להגיש את ההתנגדויות לוועדה המחוזית לתכנון ובנייה. כץ וסיעתה הגישו, בשלב זה, בקשה דחופה לדיון במליאת הוועדה המקומית לתכנון ובנייה ומחכים לתגובת ראש העירייה, משה פדלון. במידה ולא ייענו, הם מתכוונים להופיע בפני הוועדה המחוזית ולטעון נגד העירייה.

אירוע החתמה על התנגדויות לתוכנית שוברי הגלים, צילום פרטי

אירוע החתמה על התנגדויות לתוכנית שוברי הגלים, צילום פרטי

לפי התכנית אמורים להיבנות שבעה שוברי גלים ימיים גדולים – שישה שוברי גלים בולטים בים לאורך החוף מצפון לשוברים הקיימים מול חוף אכדיה ועד חוף נוף ים (סידנא עלי) ועוד "דורבן" בצורת Y מצפון לחוף נוף ים (מול בית הצדף). המתנגדים העלו נימוקים שונים ובהם פגיעה וחסימה של הנוף הימי הטבעי ופגיעה בגישה לים פתוח עבור גולשים. נימוקים אחרים קשורים לזיהום, מכיוון שהשוברים יוצרים מלכודת פלסטיק וזיהום המגיע עם הנגר העירוני (דרך פתחי הנקזים בעת אירועי גשם חזק לאחר תקופות יובש) וכליאת הזיהום הדולף מכוון מתחם תע"ש נוף ים. לדבריהם, השובר יהפוך למאגר פסולת שלא ניתן לנקותו. וכתוצאה מכך הפלסטיק שנאגר שם יתפורר לאיטו. לעומת זאת, כאשר אין שובר גלים הפסולת ניתנת לאיסוף.

חברי המועצה מאיה כץ ויונתן יעקובוביץ באחד מחופי הרצליה, צילום פרטי

חברי המועצה מאיה כץ ויונתן יעקובוביץ באחד מחופי הרצליה, צילום פרטי

המתנגדים גם מסבירים כי בעולם יש כיום בעולם פתרונות חליפיים לשוברי גלים המאפשרים שמירה על המצוק היכן שיש סכנת קריסה ושמירה על רצועות חופי רחצה במקומות בהן מאוד הצטמצמו. הם מציינים כדוגמה את פתרון "קיר ים" התומך בבסיס המצוק ובנוי באבן מקומית וצורה שאינה מחזירה את הגלים (מגבירה סחף) אלא בולמת ומשככת אותם. עוד הם מציינים כי לצד חיזוק המצוק היכן שצריך, אפשר לבצע הזנת החול בחופים שנפגעו. במקביל אפשר לבחון התכנות והשפעת הקמת "ריף מלאכותי" (סלעים או מבנה תת ימי המדמה את הריפים המקומיים), או שתילת צמחיית ים המחזיקה את החול במקטע החוף הזקוק להגנה בפני סחיפת הגלים. לאור זאת, הם מפצירים בעירייה לתמוך בפתרונות החליפיים.

כץ אמרה: "תכנית חזית החוף היא אחת התוכניות הגדולות והמשמעותיות בעיר שתשפיע על חיינו בעשורים הבאים, אלא אם נעצור אותה טרם אישורים סופיים. התכנית הרסנית ותפגע פגיעה מהותית ומשמעותית בכל רצועת החוף הימית. כעת אנו נמצאים בפני שלב ההתנגדויות של הוועדה המחוזית ונשמח שכמה שיותר תושבים יתנגדו יחד איתנו".

יעקובוביץ אמר: "אני שמח על כך שהעירייה וצוות התכנון הודו סוף סוף בוועדות התכנון שהתכנית לבניית שוברי הגלים לא באה להגן על המצוק אלא להרחיב את החוף לטובת בניית טיילות לשטחים מסחריים. נמשיך לדרוש את הפתרון החלופי של העברת החול שתקוע במרינה ובחופי אכדיה לטובת הזנת החופים הצפוניים בהרצליה שהחול נגרע מהם כדי לשקם את החופים ופעולת הטבע שנפגעה כתוצאה מבניית המרינה והשוברים".

 

 

מנכ"ל עמותת צלול, מור גלבוע: "אנחנו מאמינים שהציבור הרחב רוצה חופים פתוחים וטבעיים. זה לא רק מפגע נופי וצלקת מכוערת, אלא גם עלול לגרום לטביעות. יש לנו חוות דעת של מומחה האומרת שאין צורך בשוברי הגלים המוצעים. במקום שוברי גלים יש בעולם פתרונות אחרים, הרבה יותר ידידותיים לסביבה שמאפשרים שמירה על המצוק היכן שיש סכנת קריסה".

גלבוע אף טוען שבניית שוברי הגלים בהרצליה עלולה לסכן את החופים שנמצאים מצפון ומדרום לחופי הרצליה. "למשל, חוף הצוק בתל אביב, שהוא חוף שברירי יותר, עלול להיות בסכנה רצינית אם ייבנה שובר גלים בהרצליה", הוא אומר.

מדוברות העירייה נמסר: "מדובר בהחלטת מדינה. מהשוואת צילומי חופי הים של הרצליה כיום לאלו של המאה הקודמת נראית בבירור נסיגה מתמשכת של החול בחופים וקרבה מסוכנת של הים למצוקים היוצרת סכנת התמוטטות. הפתרון היחיד, המוכח בישראל מזה כ-50 שנה והמאפשר שמירה על קו חוף רחב ויציב לטווח זמן ארוך, הוא הקמת שוברי גלים. פתרון זה מוסכם על אנשי סביבה שחקרו את הנושא בעולם, למניעת נסיגת החופים ושמירה על המצוקים. הוא מאפשר לאורך זמן את הרחבת משטחי החול הצרים, מגן וממזער את תופעת כרסום הגלים במצוקים והתמוטטותם וגם מגדיל את בטיחות הרוחצים בים. לכן מקדמת העירייה תכנית לחזית חוף הים ולשיקום החול בחוף. כך נשמר את משאב הטבע החשוב ביותר שלנו – חוף הים – גם למען הדורות הבאים. בכוונת העירייה להשאיר רצועת חוף ללא שוברים בכדי לאפשר פעילות גלישה וספורט ימי".


הצטרפו לערוץ הטלגרם של צומת השרון הרצליה


אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר