שריפה שפרצה בגלל סוללת ליתיום, צילום כבאות והצלה
שריפה שפרצה בגלל סוללת ליתיום, צילום כבאות והצלה

יותר שריפות מסכנות חיים: מפקדי הכיבוי מדברים על סכנת סוללות הליתיום

התשתיות הישנות, ריבוי מכשירי החשמל, ובעיקר סכנת סוללות הליתיום. מפקדי תחנות הכיבוי מדברים על ריבוי השריפות, וגם: כללי זהירות קריטיים לשהייה בסוכות

פורסם בתאריך: 9.10.22 07:39

מדובר בתופעה מדאיגה שרק הולכת ומתרחבת ומחריפה, תופעה מסכנת חיים. שלושה מפקדי תחנות כיבוי והצלה באיזור מדברים עליה בדאגה רבה: תופעת השריפות שנגרמות מסוללות של אופניים וקורקינטים חשמליים.

כך למשל, כבר לפני כעשרה חודשים התריע טפסר משנה אלון שבתאי, מפקד תחנת הכיבוי בפתח תקוה, על סכנת השריפה הטמונה בשימוש לא נכון בסוללות ליתיום יון, המוכרות בפי העם כסוללות ליתיום. היום, עשרה חודשים אחרי הדברים שאמר, שבתאי מודאג אף יותר, מכיוון שמאז התופעה לא רק פחתה אלא אף התרחבה. וכך גם מפקד תחנת הכיבוי בכפר סבא, טפסר משנה דני יוספסברג. גם הוא, מודאג לא פחות.

"בשמונת החודשים האחרונים היו לנו לפחות תשעה אירועי שריפות שבהן היו מעורבות סוללות ליתיום יון", אומר שבתאי, "וזאת בנוסף לאירוע הטרגי בדיוק לפני שנה שבו ילד משכונת יוספטל בפתח תקוה קיפח את חייו בגלל שריפה שפרצה בעקבות הטענת סוללת ליתיום בביתו".

יש מאפיינים מיוחדים שגורמים לשריפות מסוג זה דווקא בעיר?
"אני לא יכול להגיד את זה, כי שריפות בעקבות הטענת סוללות ליתיום יון פורצות בכל מקום, אבל בכל זאת בפתח תקוה הנתונים גבוהים וחריגים יותר".

מפקד תחנת כיבוי והצלה אזורית פתח תקוה, טפסר משנה אלון שבתאי.

מפקד תחנת כיבוי והצלה אזורית פתח תקוה, טפסר משנה אלון שבתאי.

מה אפשר לעשות על מנת למנוע את השריפה הבאה?
"לא להטעין סוללה כזו ללא השגחה – היא עלולה להתלקח בכל זמן נתון. לא להטעין סוללה בקרבת כל מיני חומרים דליקים בתוך דירות, ליד חפצים, ציוד בסלון, מטען אש (ארונות, מיטות, שידות עץ), כל מה שעלול להתלקח. צריך להבין שסוללה כזו מתלקחת בקלות, והלהבות מתפרצות ממנה. לכן, אם מישהו נמצא בסמיכות אליה הוא עלול להישרף וזו הסיבה שחשוב ששום דבר דליק לא יהיה לידה. חשוב מאוד להימנע מטעינת יתר. הימים עכשיו חמים וזה עלול לגרום לעליית הטמפרטורה בסוללה ולהתלקחות שלה. דבר חשוב נוסף הא לקנות אך ורק סוללה בעלת תו תקן ולא לבצע שום שינוי להגברת מהירות הטעינה מכיוון שכל שינוי בסוללה המקורית עלול לגרום להתלקחות".

# # #

כאמור, נושא סוללות הליתיום מדאיג את כולם. מפקד תחנת הכיבוי בכפר סבא, טפסר משנה יוספסברג, מציין כי השנה האחרונה התאפיינה בעלייה בכמות השריפות במבנים, בעיקר במבני מגורים. מתוך כ-4,000 אירועים מבצעיים בשנה האחרונה, כ-5% היו שריפות בבנייני מגורים וחלקן נגרמו גם בשל סוללות ליתיום.

סיבות אחרות לשריפות בבנייני מגורים, מסביר יוספסברג, היו בגלל שגם כפר סבא היא עיר ותיקה שבה בניינים ומערכות חשמל מתיישנות וחשופות יותר לכשלים שגורמים לשריפות. "בנוסף", הוא אומר, "על כל דירה ממוצעת היום יש יותר ויותר מקורות חשמל. אם בעבר היה בבית מחשב אחד, היום לכל ילד מחשב ובכל חדר מזגן והעומס החשמלי הזה על מערכות חשמל ישנות עלול לגרום לתקלות ולשריפות. הפתרון הטוב ביותר הוא להתקין גלאי עשן בכל חדר על מנת לאתר שריפה עם התרחשותה וכך בני הבית יוכלו לצאת מהבית ולהזעיק את כוחות הכיבוי כמה שיותר מהר".

מפקד תחנת כיבוי כפר סבא טפסר משנה דן (דני) יוספסברג

מפקד תחנת כיבוי כפר סבא טפסר משנה דן יוספסברג

חג הסוכות, מסביר יוספסברג הוא אתגר בפני עצמו, וזאת בשל החיבור המסוכן בין חיבור חשמל כמו מנורה לבין סכך מחומרים יבשים. לפיכך, הוא ממליץ להתקין מערכות תאורה תקניות בלבד, לוודא ששומרים על מספיק מרחק בין המנורה לסכך או לציפוי של הסוכה ולוודא שלא משאירים מנורה דולקת בלי השגחה.

אתגר נוסף שהכבאים חוששים מפניו כעת הוא שינוי האקלים העולמי שבא לידי ביטוי בעיקר בעונת הסתיו המתקרבת. "הצמחייה מאוד יבשה לאחר הקיץ ומשטר הרוחות משתנה, הרוחות הרבה יותר חזקות", אומר יוספסברג. "זה עלול להוביל לשריפות הרבה יותר גדולות גם בהיקף וגם בפוטנציאל. כדי להתמודד אנחנו מבקשים מהציבור להימנע מהדלקת מדורות שלא לצורך ולהיזהר כשעושים מנגלים. כדאי גם שיהיה אמצעי כיבוי זמין כמו מטף ובאופן כללי לעשות את הדברים בהתאם להנחיות ושיהיה לכולנו חג שמח ובטוח".

# # #

שנה לא קלה עברה גם על תחנת הכיבוי בפתח תקוה. אם בשנת 2021 היו בעיר 4,058 אירועים מבצעיים בהם נדרש צוות כיבוי לטיפול באירוע, בשנת 2022 (נכון לסוף ספטמבר), היו בעיר 4,200 מבצעים ולפנינו עוד שלושה חודשים לסוף השנה האזרחית. מבין האירועים, 251 היו אירועי חומרים מסוכנים, דליפות גפ"מ (גז פחממני מעובה, כלומר גז בישול ביתי) בעיקר, 281 אירועי אבטחה, 1,600 אירועי חילוץ, ו-2,068 אירועי שריפה, מהם 252 אירועי שריפה בדירות.

טפסר משנה שבתאי מסביר: "פתח תקוה היא עיר מתפתחת עם גידול דמוגרפי גדול. בונים שכונות חדשות, יש תכניות פינוי בינוי ועוד. בנוסף, יש בה הרבה בניינים ישנים, מה שגורם לכשלים חשמליים שמובילים לשריפות. רק לאחרונה היה קצר חשמלי בארון חשמל ברחוב הנשיאים, ארון ישן עם ציפוי עץ, וזה גרם ללכידת כל הדיירים בבניין. לכן, חשוב שוועד הבית יבדוק את ארונות החשמל בבניין, לבדוק את לוחות החשמל, אם יש תו תקן, במידת האפשר להחליף את הארונות שלא יהיו מצופים בעץ. צריך לעשות בדיקות גם בתוך הדירות, בעיקר למערכת המיזוג, לוודא שהמזגנים תקינים, שהפתחים שלהם פתוחים. זה יכול להוריד משמעותית את כמות השריפות".
עוד מציין שבתאי: "צריך לזכור גם שפתח תקוה היא עיר תעשייה עם שלושה אזורי מסחר ותעשייה מהגדולים בארץ. זה גם מעלה את הסיכוי לאירועים. היא גם עיר מורכבת עם אוכלוסייה הטרוגנית: עולים, ותיקים, חרדים, חילונים. התחנה נותנת מענה 24/7. כמעט כל יום יש שריפות ואנחנו משתדלים לתת מענה מבצעי מהיר ביותר. ברוב המקרים זה נגמר בטוב בלי אבידות בנפש. לעיתים רחוקות אין לנו שליטה ויש אבידות. אנחנו עושים את המקסימום המבצעי".

 

יש לך המלצות נוספות לציבור?
"להתקין גלאי עצמאי. זה עולה 30 – 40 שקלים. מתקינים את זה בקלות לבד וזה מציל חיים. כמו כן, כל ועד בית חייב לוודא שבבניין יש ציוד כיבוי תקין: מטפים, זרנוקים וכו'. ככה הדיירים יוכלו להתחיל במענה ראשוני עד שנגיע. לא אחת נתקלנו בחוסרים בציוד כיבוי גם בבניינים חדשים. הדיירים צריכים לעמוד על זה מול חברות האחזקה. אנחנו מוכנים להגיע לכל בניין ולבדוק את הנושא. חשוב לדאוג שחדרי המדרגות יהיו נקיים למעבר ולמילוט, לא לאחסן ציוד אישי בחדר מדרגות. הפתחים צריכים להיות פתוחים למעבר, וכך גם דלת יציאה לגג צריכה להיות פתוחה למילוט. לא להפוך את החניון התת קרקעי למחסן. הוא מיועד רק לחניית רכבים. לא לחסום את המקום המיועד לרכב כיבוי. לסיכום אני רוצה לאחל שנה טובה וחג שמח, שתהיה לנו שנת בטיחות טובה יותר שלא נצטרך להגיע לאירועים בתחום המרחב ושיהיה לנו רק שקט ושלווה".

# # #

"השריפות שפורצות כתוצאה מסוללות ליתיום, הפכו להיות איום ממשי על האוכלוסייה לאור המצב בו כמעט בכל מבנה מגורים יש המצאות של סוללה כזו וכל אחת כזו יכולה להתלקח בכל רגע", אומר מפקד תחנת הכיבוי בהרצליה, טפסר משנה יעקב מאסטי. "לאור זאת אנו מבצעים ללוחמי האש אימונים והדרכות בנושא הזה ומכינים אותם להתמודדות עם שריפות מסוג זה. בשנה האחרונה לוחמי האש הוזנקו למספר אירועי שריפה מורכבים אשר בחקירתם עלה כי התפתחו כתוצאה מסוללת ליתיום. מטען האש היה גדול, השריפות גרמו נזק רב וסיכנו את האוכלוסייה, היו גם נפגעים, דירות נהרסו ולמזלנו לא נהרגו אנשים, אבל הסיכון קיים וממשי".

דובר כבאות והצלה הרצליה, רשף יניב דניאל, מציין: "כ-150 דירות נשרפות מדי שנה בישראל מטעינת אופניים/קורקינט חשמלי. בשנים האחרונות אנו עדים לעליה מואצת בשימוש באביזרים וכלי רכב המונעים על ידי סוללות ליתיום, וזאת בשל עומסי תנועה וצפיפות בכבישי הערים אשר הביאו את האוכלוסייה להשתמש בכלי רכב קטנים המונעים בצורה חשמלית.
רוב הדליקות פורצות בזמן הטעינה וזוהי הנקודה הקריטית בדגש על שריפות בדירות מגורים. לרוב הדליקות נגרמות מכשלים חשמליים בסוללות ליתיום. האנרגיה המשתחררת בזמן דליקה של סוללת ליתיום היא עוצמתית ומהירה מאוד המלווה לרוב בפיצוץ ולכן פוטנציאל הפגיעה בחיי אדם, והנזק לרכוש הוא רב. בחקירות שבוצעו ע"י חוקר דליקות לאחר שריפות נמצא כי לרוב הכשל החשמלי נובע מטעינת יתר, שימוש במטען שאיננו מקורי, פגיעה בתאי הסוללה ושינויים פיראטיים שנעשו בסוללה ובכלי הממונע. בכבאות והצלה לישראל משקיעים רבות בתחום ההסברה והדרכה לאוכלוסייה ושמים דגש מיוחד בנושא השימוש בסוללות ואופן השימוש הבטוח בהן. אנו ממליצים לא לטעון סוללות ליתיום ללא השגחה ובקרבת חומרים דליקים. יש להיזהר מטעינת יתר ואין לבצע שינויים בסוללה המקורית".

# # #

מספר הוראות בטיחות של מחוז מרכז בכבאות והצלה לישראל לקראת סוכות:

1. יש לוודא שחוטי החשמל והתאורה יהיו מבודדים, כך שלא יירטבו ויגרמו לקצר ולשריפה.
2. יש להקפיד על מרחק סביר בין תאורת הסוכה לסכך.
3. אין להשאיר תאורה דולקת בסוכה ללא השגחה.
4. מומלץ למקם אמצעי כיבוי סמוך לסוכה, כגון: מטפה או גלגלון כיבוי, צינור גינה.
5. אנו ממליצים להימנע מהדלקת נרות בסוכה, אם בחרתם להדליק נרות יש לעשות זאת על משטח יציב ולא דליק, ואין לעזוב את הנרות ללא השגחה.
.6 הדלקת מנגל תעשה מחוץ לסוכה, את הפחמים יש לכבות כיבוי מוחלט ורק לאחר מכן ניתן להשליך לאשפה.


הצטרפו לערוץ הטלגרם של צומת השרון הרצליה


אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר