שמחה ויצחק גולן ושלט ההנצחה, צילום באדיבות המשפחה
שמחה ויצחק גולן ושלט ההנצחה, צילום באדיבות המשפחה

היו הראשונים שמכרו לחם בשכונה וסייעו לנזקקים: שמחה ויצחק גולן ז"ל הונצחו בנווה עמל

שמחה ויצחק גולן ז"ל התחילו עם נקודת מכירת לחם בשכונה, שהפכה בהמשך למכולת, ולאורך כל הדרך סייעו לנזקקים. הבן הבכור, משה: "אבי נהג לתת בסתר לאנשים"

פורסם בתאריך: 15.11.22 08:26

הנצחה ראויה בהחלט: עיריית הרצליה הנציחה בשבוע שעבר את זכרם של שמחה ויצחק גולן ז"ל בקריאת "כיכר הלחם" בשכונת נווה עמל על שמם. מדובר בכיכר הנמצאת בצומת הרחובות ברל כצנלסון ומורדי הגטאות, בסמוך למסעדת צארום ובקרבת בית המשפחה בעבר והחנות הראשונה לממכר לחם בהרצליה.

בטקס נכחו עשרות אנשים, ביניהם בני משפחה, חברים ותושבי השכונה, ראש עיריית הרצליה, משה פדלון, ראש עיריית רעננה, חיים ברוידא, ידיד המשפחה, וחברי מועצת העיר הרצליה, ירון עולמי וצבי וייס. אורחת הכבוד בטקס הייתה אסתר חיות, נשיאת בית המשפט העליון, שגדלה בילדותה בשכונת נווה עמל ולמדה בבית הספר היסודי "גורדון". פדלון ניצל את ההזדמנות והעניק לחיות את מפתח העיר.

בני משפחת גולן עם משה פדלון ואסתר חיות, צילום באדיבות המשפחה

בני משפחת גולן עם משה פדלון ואסתר חיות, צילום באדיבות המשפחה

שמחה ויצחק גולן עלו לארץ מלוב בשנת 49 וכעבור שנה השתכנו בשכונת נווה עמל. בהמשך נולדו ששת ילדיהם: משה, עמוס, אברהם, יוסי, פנינה ויהודה. יצחק נפטר בשנת 2001 בהיותו בן 80 ואילו שמחה נפטרה בשנת 2010 בהיותה בת 90.

משה גולן, הבן הבכור, סיפר על הוריו: "אבי היה חולה אפילפסיה וכדי לשקם אותו נתנו לו את האפשרות למכור לחם לתושבי העיר. החנות הייתה צמודה לביתם ברחוב מורדי הגטאות. הלחם היה מגיע אליהם ושם התבצעה המכירה של אלף כיכרות לחם ביום. כך בערך כחמש שנים, עד לפני מלחמת קדש. לאחר מכן המקום הפך למכולת עד שנת 2000, שנה לפני שאבי נפטר. אני זוכר שאנחנו הילדים הינו עובדים בחנות שהייתה מאוד ידועה בהרצליה בימים שאחרי קום המדינה".

משה מספר כי למרות שהיה מדובר בתקופת צנע ובבית היו 6 ילדים, הוריו תמיד ידעו לעזור למי שצריך וזקוק: "הורי היו פילנטרופים ונתנו תמיד למי שיכלו למרות שידם לא הייתה משגת. אבי נהג לתת בסתר לאנשים. בנוסף, במשך שנים אבי היה החזן בבית הכנסת של העדה הטריפוליטאית בנווה עמל, הדריך ילדים ולימד אותם את דרשות בר המצווה".

טקס כיכר הלחם בהרצליה, צילום דוברות העירייה

משפחת גולן, טקס כיכר הלחם בהרצליה, צילום דוברות העירייה

משה מודה על ההנצחה הראויה מצד העירייה: "אני רוצה להודות למשה פדלון, ראש העירייה, לוועדת השמות וכמובן לאחי יוסי ואחותי פנינה, היחידה מבין האחים שעדיין גרה בהרצליה, שהיו המנוע מאחורי הנצחה זו".

הבן יוסי סיפר: "הזיכרון האישי שלי שבכל מוצאי פסח, אבי ואמי היו מעמידים את תלת האופניים שלהם ברחוב סוקולוב פינת רחוב העבודה וממתינים לטנדר שיביא את הלחמניות הראשונות והטריות בתום החג. היינו הילדים ממלאים שקיות נייר חומות בלחמניות טריות. הריח והחוויה נשארו בזיכרון עד היום".

 

 

 

פדלון אמר בטקס: "יצחק היה מלמד ילדים דרשות לבר מצווה והקדיש ממיטב זמנו ללמד ילדים עם מוגבלויות. במלחמת יום הכיפורים יצחק אסף כסף עבור נזקקים ברחובות העיר וצעק צדקה תציל ממות. שמחה הייתה עזר כנגדו וגם היא נהגה לסייע ולתת לכל נזקק ולכל אביון ועשתה זאת בדרכה הצנועה והשקטה. שמחה הייתה אמא וסבתא טובה שעטפה את משפחתה בהמון חום ואהבה. כאלו היו שמחה ויצחק, אוהדי אדם ומלאי שמחה, אנשי דת ורוח, בעלי נתינה אין סופית, רוחב לב וערבות הדדית. הם הקדישו את חייבם לטובת הקהילה והחברה והתושבים שלנו החזירו להם אהבה גדולה. אני מקווה שכיכר הלחם, הנושאת את שמם של שמחה ויצחק, תהווה עבור המשפחה מקום שיוכלו למצוא בו מעט נחמה".

שמחה ויצחק גולן ז"ל צילום באדיבות המשפחה

שמחה ויצחק גולן ז"ל צילום באדיבות המשפחה

אסתר חיות אמרה בטקס: "אני מאוד שמחה ונרגשת להיות כאן. זאת שכונת ילדותי. אני כאן משום שיוסי הוא בן כיתה שלי וחבר שלי ועד היום נשמר הקשר. חברי הילדות, שנמצאים כאן, שומרים על קשר בשמחות וברגעים של צער וזה רגע מרגש. זאת כיכר יפהפיה עם עץ הזית ושורשיו העמוקים שלכולנו יש לשכונה הזאת".

לאחר הטקס נחשף שלט ההנצחה שמוקם מול הכיכר.


הצטרפו לערוץ הטלגרם של צומת השרון הרצליה


אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר