עיריית הרצליה צילום עזרא לוי
עיריית הרצליה צילום עזרא לוי

הרצליה מדורגת זו השנה השנייה בצמרת דירוג היציבות הפיננסית של חברת Coface Bdi

העירייה מדורגת זו השנה השנייה ברציפות במקם השני. לפניה בדירוג חולון. ירידה בדירוג לרעננה השכנה. איך נמדדות הרשויות? ההסבר בכתבה

פורסם בתאריך: 28.11.22 07:56

חברת Coface Bdi פרסמה את מדד היציבות הפיננסית של הרשויות המקומיות. מתוך המדד ניתן לראות כי ערי השרון נמצאות בין הערים הממוקמות ב-20 המקומות הראשונים ברשימה, כאשר הרצליה ממוקמת במקום השני ברשימה זו השנה השנייה ברציפות. לעומת זאת, כפר סבא ורעננה ירדו השנה לעומת מיקומיהן בשנה הקודמת ואף ממוקמות נמוך יותר ברשימה.

כאמור, הרצליה עם דירוג סוציו אקונומי 8 (המהווה רק חלק מהציון הכולל) הגיעה למקום השני, זו השנה השנייה ברציפות, כשלפניה ברשימה חולון. לעומת זאת, רעננה, גם היא עם דירוג סוציו אקונומי 8, סוגרת את הרשימה של שלושת ערי השרון אחרי שדורגה במקום ה-20, ירידה של מקום אחד ממקום 19 בו דורגה בשנה שעברה. כפר סבא שגם לה דירוג סוציו אקונומי 8 הגיעה רק למקום 15, ירידה של שלושה מקומות מהמקום ה-12 בו הייתה בשנה שעברה.

מדד היציבות הפיננסית נערך מפורסם מדי שנה ב-15 השנים האחרונות. תהילה ינאי, מנכ"לית משותפת CofaceBdi, מסבירה: "בתהליך העבודה החברה מתייחסת לנתונים הכספיים המבוקרים שמתפרסמים וכמו גם לנתוני הלמ"ס לגבי דירוג סוציו אקונומי של הערים/מועצות ומאגר אורות אדומים של Bdi. המדד מתבסס על שקלול של מספר מדדים פנימיים שנערכים על ידינו, כגון מדדי נזילות, מדדי חוב, מדד הכנסות שמנתח את שיעור ההכנסות העצמיות ביחס לשיעור ההכנסות הכולל ומדד יעילות שמשקלל מס אינדיקטורים כגון מס התושבים לעובד, רמת הפעילות לתושב, רמת ההכנסות לתושב, שיעורי הגבייה ביחס לחוב השנתי וכן ביחס לחוב המצטבר וכמובן עודף/גרעון בתקציב. ניתוח מדד היציבות מטרתו לייצר תמונת מצב כוללת שממחישה את מצבן של המועצות והערים בישראל. המדד משקף יציבות/חוסן פיננסי ואינו משקף את רווחת התושבים ברשות או שביעות רצונם מהרשות. ראוי לציין שגם בדירוג הרשויות ככל דירוג אחר המיקום הוא יחסי, כך שיתכן שנתוני המדדים של רשות טובים משנה קודמת אך אלו שלפניה בדירוג השתפרו יותר ולפיכך המיקום נשאר זהה או אפילו ירידה. ניתן להבחין שיש ערים שמשמרות את מעמדן כיציבות כמו חולון, הרצליה ונס ציונה ויש כמה שהשנה ירדו משמעותית בדירוג".

 

המחקר של Coface Bdi בחן את כל אוכלוסיית העיריות והמועצות בישראל והתבסס על שימוש ב-3 מקורות מידע: הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, דוחות כספיים של העיריות והמועצות ומאגרי המידע של חברת Coface Bdi. על מנת לבחון חוסן פיננסי נבחרו מספר מדדים פיננסים המשקפים את יכולתן של עיריות ומועצות לעמוד בהחזר חובות. כמו כן, נבנה מדד של יעילות פעילות שמשקף את יעילות התנהלות של עירייה או מועצה. מטרת העבודה הייתה לאתר את המועצות והעיריות בעלות פרופיל של סיכון עסקי, חוסן פיננסי מוסר תשלומים ויעילות הטוב ביותר.

בדרוג נכללו רשויות בדרוג סוציו אקונומי הנע בין 4 ל-10 (הכי טוב). הדירוג הסוציו אקונומי מבדיל בין האוכלוסיות חזקות לבין החלשות על פי נתוני הלמ"ס ובוחן בין היתר את ההכנסה הממוצעת לנפש, רמת המינוע (סה"כ כלי רכב פרטים מחולק במספר התושבים), אחוז זכאים לתעודת בגרות, אחוז הסטודנטים, אחוז דורשי עבודה, יחס תלות ואחוז מקבלי גמלה להבטחת הכנסה. יצוין שדירוג היציבות הפיננסית לא תמיד קשור לדירוג הסוציואקונומי ויתכנו רשויות השייכות לאשכול נמוך אך דירוג היציבות שלהן יחסית גבוהה ולהיפך.


הצטרפו לערוץ הטלגרם של צומת השרון הרצליה


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר