מאיה ראם, צילום פרטי
מאיה ראם, צילום פרטי

פעילים שמצילים בעלי חיים באתרי בנייה מתלוננים: העירייה מקשה עלינו

בדרך להצלת בעלי חיים בפרויקט התחדשות עירונית בשיכון ויצמן, מנסים המתנדבים להגיע לסיכום עם העירייה בנושא הביטוחי: "העירייה, שאותן חיות נפגעו בתחומה, לא רק שלא עוזרת אלא אף מפלה אותנו לרעה"

פורסם בתאריך: 29.11.22 08:20

מתנדבים הפועלים למען הצלת בעלי חיים ברחבי הרצליה טוענים כי עיריית הרצליה מקשה עליהם במקום לסייע להם. מדובר ב-"קהילה למען הטבע, בהרצליה ובארץ", שהיא קבוצת מתנדבים שקמה במטרה להציל את בעלי החיים במתחמי התחדשות עירונית. הפעילים הצילו מעל 50 קיפודים, עשרות חתולים וגוזלים רבים בפרויקט ההתחדשות העירונית הגדול ברחוב בר כוכבא בשכונת נווה ישראל לפני כשנתיים. עתה הם מתכוננים להצלת בעלי חיים בפרויקט התחדשות גדול בשיכון ויצמן.

מאיה ראם, מנהלת המתנדבים בקהילה למען הטבע, מסבירה: "בתוך מתחמי פינוי בינוי שנועדים להריסה מתגוררים בעלי חיים, חתולים, קיפודים, זיקיות, עטלפים, גוזלים וגורים. חלקם ממינים מוגנים ונדירים. הקבוצה מונה כיום מאות פעילים ואנו מקבלים קריאות על קיפודים וחתולים במצוקה, עוקבים אחר מתן רישיונות כריתת עצים ופועלים בדרכים רבות לשימור והטבע העירוני".

פעילי קהילה למען הטבע בהרצליה, צילום פרטי

פעילי קהילה למען הטבע בהרצליה, צילום פרטי

ראם מסבירה כי העירייה דואגת להתגאות בפעילות אך מצד שני מערימה קשיים על המתנדבים: "עיריית הרצליה טוענת שהיא מקדמת את איכות הסביבה והטבע, ואפילו אישרה תקנה שכל אישור בניה חדש יחייב התייחסות ודאגה לבעלי החיים שבתחומו. בהזדמנויות רבות נציגי העיריה שיבחו את פעילות הקבוצה ואפילו ראש העירייה, משה פדלון, אמר שלדעתו אנו הגוף המתאים ביותר להיות אמונים על חילוץ בעלי החיים בפינוי בינוי כנדרש בתקנה החדשה. אך יחד עם זאת ישנם גורמים עירוניים שמונעים את פעילות הקהילה במסגרת העירונית. במדינת ישראל הביטוח הלאומי משלם תגמולים למתנדבים בהתאם לאותם כללים שנקבעו לגבי נפגעי עבודה. ההתנדבות צריכה להתבצע במסגרת גוף מוכר (עירייה למשל) ולמען מגוון מטרות, ביניהן "פעילות למען איכות הסביבה, שמירת הטבע והגנה על בעלי חיים". על כן כל המתנדבים בעיר, בכל תחום, ממלאים טופס אישור התנדבות עבור הביטוח הלאומי בלבד. באופן תמוה דווקא עבור מתנדבי הקהילה למען הטבע, עיריית הרצליה הכינה טופס מיוחד כתנאי לפעילות. בטופס ארבעה סעיפי הסרת אחריות, כמו למשל "פעילות ההתנדבות ו/או כל נזק העלול להיגרם במסגרתה תהיה על אחריותי בלבד".

ראם אומרת כי אישור כזה לא נדרש מאף גוף אחר שפועל למען הטבע או בעלי החיים בעיר, ובעצם מבטל את הזכות החוקית של מתנדבי הקהילה לכיסוי ביטוחי. "אנו נמצאים במצב אבסורדי בו מתנדבים מקבלים פניות, מגיעים, מחלצים, ומסיעים את בעלי חיים במצוקה שנאספים מכל רחבי העיר על חשבונם הפרטי ועוד תורמים לבתי החולים למען טיפולם", היא אומרת באכזבה, "העירייה, שאותן חיות נפגעו בתחומה, לא רק שלא עוזרת אלא אף מפלה אותנו לרעה".

 

 

 

בכל מקרה, מתנדבי קהילת הטבע מתכוננים לפרויקט הבא הגדול שלהם, שמירה על בעלי חיים בשטח שבו ייבנה פרויקט התחדשות עירונית בשיכון ויצמן, לצד תקוה שהעירייה תסייע להם. שני השלבים הראשונים בפרויקט, מתוך שבעה, מתוכננים להריסה במהלך השנה הקרובה. ראם מציינת כי הקהילה למען הטבע הגיעה להסכמה עם חברת אזורים, מבצעת הפרויקט, על שיתוף פעולה להגנה על בעלי החיים במתחם. ראם: "מדובר על הסכם פורץ דרך ומקיף, ברוח השאיפות וההצהרות על אותם הנושאים שגם עיריית הרצליה הייתה רוצה לקדם. חברת אזורים שכרה אקולוג שיערוך סקר אקולוגי לזיהוי מיני בעלי החיים בפרויקט ואילו מתנדבי הקהילה יחלצו את אותם בעלי החיים".

בנוגע לקשיים בשיתוף הפעולה עם העירייה היא אומרת: "כדי לשדרג את הפעילות הגענו להבנה עם מחלקת איכות הסביבה שנקבל את המסגרת והמימון להשתלמות לקהילה בנושא טבע עירוני וחילוץ בעלי החיים. אבל מאז שניתנו ההבטחות עברו כבר מעל ארבעה חודשים, ואין שינוי עמדה בנושא הביטוח ולא התקדמות בהכשרה שתכננו. אנו חוששים שנגיע לתחילתו של פרויקט ויצמן, ללא סיוע וסיכום לגבי הביטוח".

מעיריית הרצליה נמסר בתגובה: "העירייה מעריכה מאוד את פועלם של המתנדבים ופועלת למתן השירות הטוב ביותר עבורם. מתנדבים למען הטבע מבוטחים מטעם ביטוח לאומי, כמו כל המתנדבים בתחומי ההתנדבות בתמיכת הרשות".


הצטרפו לערוץ הטלגרם של צומת השרון הרצליה


אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר