ישראל חופשית, סטודיו רן לוצקי
ישראל חופשית, סטודיו רן לוצקי

פורסם מדד החופש העירוני: איפה נמצאת הרצליה בדירוג ומה הציון שלה?

המדד בחן 31 ערים ב-11 קטגוריות, בהן תחבורה ציבורית בשבת, מסחר בשבת, תקציבי דת, תמיכה בקהילת הלהט"ב, נוהל אירועים בהפרדה, ועוד. הציון של הרצליה גבוה מהשכנות רעננה וכפר סבא

פורסם בתאריך: 12.12.22 08:27

תנועת ישראל חופשית פרסמה לאחרונה את מדד החופש העירוני לשנת 2022. בדקנו מה קורה אצלנו בעיר ובערים השכנות והתוצאות לפניכם: הרצליה (מקום 4) וכפר סבא (מקום 7) נמצאות בעשירייה הראשונה, רעננה (מקום 12) ופתח תקוה (מקום 17) בעשירייה השנייה ואילו ראש העין (מקום 23) בעשירייה השלישית. נציין כי כפר סבא נשארה עם אותו ציון של השנה שעברה אך ירדה בדיוק נוכח השיפור בערים אחרות.

מדד החופש העירוני נערך זו השנה החמישית. הוא בודק את מידת החופש ממנה נהנים תושביהן של 31 ערים בישראל – 29 הערים הגדולות בארץ בתוספת שתי הגדולות בצפונה ובדרומה. 11 הקטגוריות שנמדדות בו הינן: תחבורה ציבורית בשבת, מסחר בשבת, תקציבי דת, חינוך, תמיכה בקהילת הלהט"ב, נוהל אירועים בהפרדה, בריכות בהפרדה, קבורה אזרחית, תפקיד המועצה הדתית, פלורליזם דתי ונישואים אזרחיים.

המדד שבחן כאמור כל עיר ב-11 קטגוריות, נערך בפיקוחו האקדמי של פרופ' עמית שכטר ובהובלתו של החוקר ארן רונדל, כאשר כל קטגוריה קיבלה משקל במדד הכללי בהתאם לזה שהציבור ייחס לה בסקר שנערך על ידי ד"ר חגי אלקיים-שלם, סוקר ופסיכולוג פוליטי. המדד בוחן וממפה את מידת החופש שמאפשרות הערים הגדולות בישראל לתושביהן, ודירג אותן – מהעיר החופשית ביותר ועד לעיר השמרנית ביותר. הנתונים הכלליים על הערים במחקר (גודל האוכלוסייה וכדומה) נשענים על פרסומי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, משרד הפנים ומאגרים ממשלתיים וציבוריים נוספים. סוגיות הליבה שבמדד מסתמכות במידה רבה, בהחלט לא באופן בלעדי, על תשובות שקיבלה ישראל חופשית מהעיריות לשאלות יזומות מכוח חוק חופש המידע.

המדד בדק האם ועד כמה פועל השלטון המקומי נגד הדרת נשים, כמה כסף מקצה העירייה למועצה הדתית ולשירותי הדת מתוך התקציב העירוני, איזו עירייה מאפשרת רחצה נפרדת בבריכה העירונית ועוד מתמרצת את זה בהנחה משמעותית, האם אגף החינוך העירוני מפקח על כניסת עמותות דתיות לבתי הספר, מאיזו עיר ניתן לצאת בשבת רק באמצעות מונית ספיישל או רכב פרטי, מי בעד לקדם נישואים אזרחיים בתחומי העיר ואף מאפשרת קבורה אזרחית בבית העלמין.

בשנתה השנייה במדד, הוד השרון עושה את הקפיצה הגדולה ביותר במדד (8 מקומות)) והופכת לעיר החופשית בישראל עם ציון של 80%, גבעתיים שסיימה בשנה שעברה ראשונה חולקת עם תל אביב את המקום השני והמכובד (ציון 75%). במקום האחרון, כמו בשנה שעברה, נמצאת ביתר עילית עם ציון של 0%.

ומה קורה בערי האזור?

הרצליה עם ציון של 74% נמצאת במקום הרביעי. לאחר הירידה בשנה שעברה, הרצליה מתחילה להתאושש במדד ועולה במקום אחד בדירוג. הרצליה עדיין תומכת באופן משמעותי בקהילת הלהט"ב בעיר, עדיין מפקחת על כניסת עמותות דתיות לבתי ספר, מפעילה קווי אוטובוס בשבת ויש בה קבורה אזרחית. כמו מודיעין, גם היא מקיימת את הבטחתה בעניין רישום עירוני של זוגות ידועים בציבור.

כפר סבא עם ציון של 69% נמצאת במקום השביעי. כפר סבא נותרה עם אותו ציון בדיוק כמו בשנה שעברה, בלי שום שינוי מהותי באף קטגוריה. בשנה שעברה זה הספיק למקום השלישי, אך השנה זה מספיק רק למקום השביעי נוכח שיפור בערים אחרות. ציונה של כפר סבא מושפע מרישום נישואים אזרחיים שמפעילה העירייה לזוגות, ומהפעלת תחבורה ציבורית בשבת על ידי העירייה. מנגד נכתב כי העירייה לא מחויבת למניעת הפרדה מגדרית והדרה במרחב הציבורי, והיא גם לא לוקחת אחריות על אילו עמותות יפגשו עם תלמידי העיר.

רעננה עם ציון של 50% עלתה שני מקומות במדד והגיעה למקום ה-12. רעננה שיפרה גם את מיקומה בטבלה וגם את ציונה הכללי, בשמונה נקודות, בזכות שיפור בשני נהלים עירוניים – שמירה על בתי הספר מכניסה של עמותות דתיות ואיסור הפרדה מגדרית באירועים עירוניים, שאותה, לטענת העירייה, היא לא מאפשרת.

 

 

פתח תקוה עם ציון של 33% נמצאת במקום ה-17 אחרי שעלתה שני מקומות מהמדד הקודם. פתח תקוה זוכה לציון נמוך יחסית מכיוון שאינה תומכת בהפעלת תחבורה ציבורית בשבת, היא מעניקה הנחה משמעותית לרוחצים בהפרדה ובאופן יחסי לשאר העיריות מעניקה לא מעט מתקציבה לטובת תקציבי הדת. עם זאת, פתח תקוה שיפרה מעט את ציונה בזכות העובדה שהתחילה לספק שירותי רווחה בסיסיים לקהילת הלהט"ב בעיר.

ראש העין עם ציון של 24% הגיעה למקום ה-23 אחרי שעלתה במקום אחד לעומת המדד הקודם. אומנם ראש העין עלתה בדירוג אחד השנה, אך לא היה כלל שינוי בציון הכללי שלה. בשנה שעברה נכנסה ראש העין לראשונה אל המדד ואז נטען כי בראש העין לא פועלת תחבורה ציבורית בשבת, אין נוהל פיקוח על כניסת עמותות אל בתי ספר ותקציבי הדת בה גבוהים מאוד. השנה נאמר בנימוקים כי לא התרחש שום שינוי.

מנכ"ל ישראל חופשית, אורי קידר, אמר: "זו השנה החמישית בה אנו מוציאים מדד החופש העירוני, ולצד העלייה הניכרת במאמצי העיריות לשפר את תחום הדת והמדינה בגזרתן, הכנסת ה-25 מביאה עמה סכנת הידרדרות ממשית בכל התחומים אותם אנו מודדים. לראשי העיריות תפקיד מהותי במאמצי הבלימה שמתקרבים אלינו, לשמור בעירם על החופש של תושביהם".


הצטרפו לערוץ הטלגרם של צומת השרון הרצליה


אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר