יצחק הרצוג, משה פדלון ובנימין נתניהו בטקס חנוכת מוזיאון אלי כהן צילום דוברות העירייה
יצחק הרצוג, משה פדלון ובנימין נתניהו בטקס חנוכת מוזיאון אלי כהן צילום דוברות העירייה

"רציתי שאלי יעמוד כאן לצידי ואני לצידו" | נחנך בהרצליה מוזיאון אלי כהן

בנוכחות הנשיא, ראש הממשלה המיועד וראש המוסד, חנכה העירייה ברחוב הנדיב מוזיאון לזכר האיש שהקריב את חייו למען המדינה. "הוא סמל ומופת ללוחמי הסוד והסתר, לאהבת הארץ, לתעוזה, לגבורה ולהקרבה", אמר בטקס הנשיא יצחק הרצוג

פורסם בתאריך: 13.12.22 09:02

עיריית הרצליה חנכה אתמול (שני) את המוזיאון הלאומי ע"ש אלי כהן בהרצליה. בטקס השתתפו נשיא המדינה יצחק הרצוג, ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו, ראש המוסד דוד ברנע, ראש עיריית הרצליה משה פדלון, אלמנתו של אלי כהן ז"ל, נדיה כהן ובני המשפחה.

נדיה כהן אמרה לאחר הטקס: "אני מתרגשת מאוד. זהו יום מיוחד מאוד בשבילי, מלא סיפוק. הערכתי מאוד את בואם לטקס של נשיא המדינה, ראש הממשלה המיועד, ראש המוסד וראשי המוסד לשעבר. רציתי שאלי יעמוד לצידי ואני לצידו ושהוא יספר, אבל לצערי זה לא קרה. חיכיתי המון זמן להקמת המוזיאון. מיום מותו התחלתי לאסוף ולשמר את החומרים השייכים לו ושעברו איתי שלוש דירות מאז".

אלי ז"ל ונדיה כהן בצעירותם, צילום באדיבות המשפחה

אלי ז"ל ונדיה כהן בצעירותם, צילום באדיבות המשפחה

נדיה, ספרי לנו על הליך הקמת המוזיאון.

"זו הגשמת חלום של 30 שנים. התחלנו לפני 4 שנים, אבל דברים לא זזו והחלפנו את אנשי הצוות בעמותה באנשים החדשים שהזיזו עניינים. אני הרצליינית ובקשר עם ראש העירייה. סיפרתי לו שאני חולמת על הקמת מוזיאון והוא אמר "יש לך, תחכי בסבלנות". הוא אמר לי שהעירייה עוברת לבניין החדש ואנחנו נקבל למוזיאון את הקומה השלישית בבניין העירייה הישן וכך היה. אמנם מדובר במקום קטן אבל יש בו סיפור חיים גדול, מרתק ומעלף".

למי מיועד המוזיאון?

"זה לא רק מוזיאון אלא גם מוסד חינוכי שצריך ללמד בו על אהבת המדינה ושמירה על ציונות, בדיוק כמו שאלי היה".

נשיא המדינה, יצחק הרצוג, אמר בטקס: ״בחמישים ושבע השנים שחלפו מאז הועלה לגרדום בדמשק שבסוריה, ב–18 במאי 1965, בתום חודשים של עינויים קשים, היה אלי כהן לאגדה. סמל ומופת ללוחמי הסוד והסתר. לאהבת הארץ, לתעוזה, לגבורה ולהקרבה. והמגדלור שהיה אותו מגדלור ממשיך להאיר באור יקרות ולהתוות דרך לעוד דורות רבים של לוחמות ולוחמים שמוכנים לסכן את נפשם ולעיתים גם לשלם בחייהם כדי שאנחנו נחיה כאן בבטחה ובשקט. אלי כהן הציל חיים אבל המחיר היה חייו שלו. גם ברגעים אלה ממש לוחמות ולוחמי סתר רבים מבצעים בגבורה אינסוף משימות ברחבי העולם, למען ביטחון מדינת ישראל ועם ישראל. הם, כולם, ממשיכי דרכו של אלי. לכולם אנו חבים תודה והוקרה, לכולם אנו חבים את חיינו כאן, ועל מרביתם לא נדע לעולם".

ראש הממשלה המיועד, בנימין נתניהו, אמר בטקס: "אנחנו מנסים בדרכים שונות ומשונות ומגוונות, לפעמים דמיונות, להגיע אל אלי ולהביאו ארצה. הזמן שעובר אינו מרפה את ידנו, אין תאריך תפוגה למחויבות שלנו להשיב את לוחמנו ושבוינו ארצה. זוהי מחויבות נצח. באותה מידה, לא יהיה גבול במערכה נגד דורשי רעתנו. נפעל בעוצמה בלתי מתפשרת בגלוי ובסתר מול מי שמאיימים עלינו בסכנת מוות. דמם בראשם".

בנימין נתניהו, יצחק הרצוג ודוד ברנע במוזיאון אלי כהן בהרצליה, צילום דוברות העירייה

בנימין נתניהו, יצחק הרצוג ודוד ברנע במוזיאון אלי כהן בהרצליה, צילום דוברות העירייה

ראש המוסד, דוד ברנע, אמר בטקס: "אני מנצל את קדושת המקום הזה כדי לחשוף לראשונה לאחר מחקר עמוק שנעשה לאחרונה, אלי כהן לא נתפס בגלל כמות השידורים ששידר או לחץ שהופעל מהמטה. אלי כהן נתפס רק בגלל ששידוריו נקלטו על ידי האויב".

 

ראש עיריית הרצליה, משה פדלון, העניק מפתח העיר לראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו ולנדיה כהן, ואמר: "אלי כהן ז"ל היה אחד המרגלים הגדולים שידעה מדינת ישראל. פעילותו ההרואית, נכונותו לצאת לארץ אויב ולפעול בה תוך סיכון אישי אדיר, וכל זאת בצניעות ומתוך תחושה של שליחות וחובה, הם בעיניי מופת של אהבת המדינה, אחריות לביטחונה ועתידה, וגילוי אזרחות למופת, שחובה לזכור ולהזכיר לדורות הבאים".

המוזיאון הלאומי ע"ש אלי כהן מספק הצצה נדירה על פועלו וחייו האישיים של אחד המרגלים הגדולים והחשובים ביותר שידעה המדינה. המוזיאון נבנה בהשקעה גדולה והוא מכיל תמונות, קטעי וידאו נדירים וטכנולוגיה חדישה. בנוסף, המוזיאון אוצר בתוכו פריטים אותנטיים של אלי כהן, שנתרמו לראשונה על ידי נדיה כהן. המוזיאון ישמש כמקום חינוכי-לימודי עבור תלמידי בתי הספר בארץ ועבור חיילי צה"ל, ובנוסף, ישמש כתערוכה היסטורית, תיעודית, אמנותית ומרגשת עבור הציבור כולו. המוזיאון ממוקם בהרצליה במבנה היסטורי לשימור, ששימש כבניין העירייה הישן, ברחוב הנדיב 2. בימים הקרובים יתפרסמו שעות פעילות המוזיאון.

אלי כהן נולד ב-6 בדצמבר 1924 באלכסנדריה שבמצרים. בשנת 1957 עלה לישראל והתגורר בבת ים. הוא התפרנס כמתרגם עיתונות ערבית באמ"ן ולאחר מכן בהנהלת חשבונות במשביר המרכזי. ב-31 באוגוסט 1959 נשא לאשה את נדיה ויחד הביאו לעולם שלושה ילדים. מגעיו עם המודיעין הישראלי החלו כבר בשנת 1954, ולאחר עלייתו ארצה בשנת 1960 גויס ליחידה 188, היחידה המבצעית של אגף המודיעין בצה"ל והוכשר כמרגל.

בראשית 1962 עבר להתגורר בדמשק בדמות של בן סוריה השב למולדתו, בנה לו שם של איש עסקים נדיב ופטריוטי לאומני, התיידד עם אנשי צבא ובכירים בצמרת הסורית. באמצעות קשרים אלה אסף מידע רב. בינואר 1965, נתפס אלי כהן בביתו, כאשר שידר מסרים לישראל. בית המשפט הצבאי דן אותו למוות, ובמאי 1965, כחמישה חודשים לאחר שנלכד, הוצא להורג בכיכר מרג'ע, בתלייה.


הצטרפו לערוץ הטלגרם של צומת השרון הרצליה


אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר