הפגנת בצלמו בהרצליה, צילום ארגון בצלמו
הפגנת בצלמו בהרצליה, צילום ארגון בצלמו

לקול מחאה הוקרן בסינמטק הרצליה הסרט "שני ילדים ביום"

דרישת ארגון בצלמו לבטל את הקרנת הסרט לא נענתה. במשרד התרבות והספורט הודיעו: "נשלול תקציבים לסרטים מסוג זה". השר זוהר: "לא ייתכן שקרן קולנוע תעשה שימוש בכספי משלם המיסים על מנת להפיץ שקרים נגד חיילי צה"ל"

פורסם בתאריך: 11.1.23 09:31

המאבק סביב הסרט השנוי במחלוקת, "שני ילדים ביום", הגיע אמש (שלישי) להרצליה, כאשר קומץ פעילי ימין הפגינו בשעת הקרנת הסרט מול הסינמטק העירוני ברחוב סוקולוב במחאה על הקרנת הסרט בו.

להפגנה זו קדם מאבק שהוביל ארגון "בצלמו" לביטול הקרנת הסרט בסינמטק, בשל היותו מוסד שממומן בכספי ציבור. ביום שני שיגר הארגון מכתב בהול לשר התרבות והספורט, מיקי זוהר ולראש עיריית הרצליה, משה פדלון, בדרישה לבטל את הקרנת הסרט שהוקרן, כאמור, אמש.

את הסרט ביים דוד וקסמן שבסיום ההקרנה ענה על שאלות הצופים. הסרט מתאר את סיפורים של ארבעה נערים פלסטינים ממחנה פליטים ליד בית לחם המשחזרים את המחיר שהם משלמים מאז הלילה שבו נכנסו כוחות הצבא לביתם כדי לעצור אותם. בתיאור הסרט נכתב עוד: "הם היו אז ילדים צעירים, ובבת אחת איבדו את ילדותם. הסרט מתאר את השימוש במעצרי קטינים ככלי למימוש השליטה הביטחונית הישראלית מעבר לקו הירוק. במשך שנים, בכל לילה, נעצרים בגדה המערבית באשמת זריקת אבנים שני ילדים בממוצע. הם נחקרים, נשפטים ונשלחים לכלא למאסר, לעתים ממושך. הסרט מגולל את הסיפור של ארבעה מהם, שבעקבות מעצרם הלילי נכנסו לדרך ללא מוצא שאין ממנה חזרה".

שי גליק, מנכ"ל בצלמו, ציין במכתבו לשר זוהר ולפדלון: "מדובר בסרט שמציג את חיילי צה"ל כאנשים רעים קלגסים ואת הילדים שהם בעצם מחבלים כילדים תמימים מסכנים. אמנם שם הסרט הוא שני ילדים ביום אבל באמת היה אמור להיות כתוב שני מחבלים ביום. לא כתוב מילה למה הם נעצרו. בקצרה מדובר במחבלים שניסו לרצוח יהודים. נכון הם קטינים אבל דפנה מאיר נרצחה בידי ילד בן 15 אז הוא מחבל? או ילד צעיר? די למכבסת המילים. האם מישהו הקשיב למשפחות הנרצחים? מה עם הסיפור האישי שלהם? מה עם הרגישות אליהם? לא השתגענו. למה אני צריך לממן הקרנת הסרט על הסיפור האישי של ארבעת מחבלים שניסו לרצוח אותי ואת בני משפחתי".

גליק מציין עוד: "אין כל סיבה בעולם שאזרחי ישראל ותושבי הרצליה יממנו ערב שקובע שחיילי צה"ל הם פושעי מלחמה ויצדיקו את ביקור שליחת האו"ם בישראל במטרה לכתוב דו"ח שחיילי צה"ל הם פושעי מלחמה שפוגעים בילדים. יודגש, אין שום בעיה שהסרט יעלה במקום פרטי לא במימון ציבורי".

בסיום מכתבו מציין גליק: "אני קורא לכם להודיע באופן מיידי על ביטול הקרנת הסרט והרצאת השנאה נגד חיילי צה"ל. ככל שהאירוע לא יבוטל אני ומשפחות שכולות נכי צה"ל תושבי הרצליה נעמוד כחומה בצורה מול המקום ונמחה על מופע השנאה וההסתה נגד חיילי צה"ל. כבוד השר, כעת זה המבחן שלך. אני קורא לך לגנות באופן מיידי את הקרנת הסרט שמשמיץ ומכפיש את חיילי צה"ל ומדינת ישראל, וקורא לך להבהיר שבמשמרת שלך לא יוצגו סרטים, מחזות, הצגות או כל אירוע תרבות אחר שבעצם מהווה תמיכה בטרור. הגיע הזמן לומר בקול ברור די לתרבות הטרור".

למרות המכתב העירייה לא ביטלה את האירוע ומשרד התרבות והספורט לא יכול לבטל את האירוע למרות עמדתו החד משמעית כפי שניתן לראות בתגובת המשרד, בהמשך הכתבה.

בהפגנה, שאירגן ארגון בצלמו, השתתפו קציני צה"ל, משפחות שכולות, וחברי מועצת העיר ירון עולמי ואלעד צדיקוב. שי גליק אמר בהפגנה: "הגיע הזמן למשילות גם בתרבות. לא נממן יותר את תרבות הטרור. נמשיך ונהיה בכל מקום שבו יפגעו ויכפישו את חיילי צהל".

מעיריית הרצליה נמסר בתגובה: "הרצליה מכבדת ערכים של חופש הביטוי והחופש לאמנות ותרבות – הנהלת העירייה אינה מתערבת בתכני מוסדות התרבות בעיר. הסרט הוקרן בירושלים, חולון ותל אביב".

 

 

ממשרד התרבות והספורט נמסר בתגובה: "שר התרבות והספורט, מיקי זוהר, יפעל יחד עם שר האוצר בצלאל סמוטריץ' לשלילת מימון ליצירות הפוגעות במדינה. השר זוהר הורה לצוות משרדו לבחון מיידית את מקורות המימון לסרט "שני ילדים ביום" המציג את חיילי צה"ל כמי שפוגעים בילדים ואילו מחבלים – מוצגים כקורבנות חפים מפשע. השר זוהר פנה לשר האוצר בצלאל סמוטריץ' והם סיכמו לשלול תקציבים לסרטים מסוג זה גם רטרואקטיבית בהתאם לחוק. שר התרבות והספורט מיקי זוהר: "אני שב ומצהיר – משרד התרבות והספורט בראשותי לא יממן יצירות שיפגעו בשמה הטוב של מדינת ישראל בארץ ובעולם. לא ייתכן שקרן קולנוע תעשה שימוש בכספי משלם המיסים על מנת להפיץ שקרים נגד חיילי צה"ל ונגד המדינה. לא במשמרת שלי".


הצטרפו לערוץ הטלגרם של צומת השרון הרצליה


אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר