חוף הים בהרצליה צילום העירייה
חוף הים בהרצליה צילום העירייה

האם הרצליה בדרך המהירה להקמת שוברי גלים? תלוי את מי שואלים

בעוד מאיה כץ ויונתן יעקובוביץ' טוענים כי הצליחו לגרום לכך שייבחנו חלופות נוספות לשיקום רצועת החוף בהרצליה, באופוזיציה טוענים ההיפך: "הנהגת עיר שרוצה באמת לעצור בניית שוברי גלים ולבחון מספר שנים ברצינות חלופות אחרות הייתה פועלת אחרת לגמרי"

פורסם בתאריך: 31.1.23 09:12

האם יוקמו בעתיד שוברי גלים נוספים בחוף ימה של הרצליה או שמא דווקא עיריית הרצליה, שתמכה בעבר בתכנית, תקדם פתרון אחר?

עיריית הרצליה הודיעה בתחילת השבוע כי תפרסם "קול קורא" לבחינת חלופות לשוברי הגלים וזאת לאחר שמליאת הוועדה לתכנון ובניה קיבלה בישיבתה ביום ראשון את המלצת מהנדסת העיר לתשובה להתנגדויות שהוגשו לתכנית הכוללת את שוברי הגלים. הדיון במליאת ועדת התכנון בא בעקבות דרישת חברי האופוזיציה, בנוגע על החלטת ועדת המשנה לתכנון ובניה שהתקיימה בשבוע שעבר.

כזכור, עיריית הרצליה מובילה במשך שנים תכנית להקמת שבעה שוברי גלים, צפונית לשוברי הגלים הקיימים, עד לחוף סידנא עלי. מי שהובילו את ההתנגדות לכך היו חברי סיעת "קהילה צעירים וסביבה נטו" בראשותם של מאיה כץ ויונתן יעקובוביץ' שלאחרונה הצטרפו לקואליציה של ראש העירייה משה פדלון. במיוחד זכורה ההפגנה הגדולה בחודש יוני 2020 מול בניין עיריית הרצליה בהשתתפות מאות אנשים וקריאה נחרצת להתנגדות להקמת שוברי הגלים.

בעיריית הרצליה ציינו השבוע כי העירייה תפרסם קול קורא (בקשה למתן הצעות) בינלאומי לבחינת חלופות לשוברי הגלים, ותבחן מה הם הפתרונות האקולוגיים החדשניים ביותר שניתן ליישם ברצועת החוף. בהתאם לכך גם יקבע רוחב רצועת החוף, בדגש על חופי זבולון עד סידני עלי.

העירייה ציינה עוד: "במקביל יתבצע שינוע של עודפי החול המצטברים במרינה הרצליה, חופי אכדיה ומאגרי החול בעומק הים, כדי לבחון בפיילוט רחב את נושא הזנת חול להרחבת רצועת החוף לרוחבה המקורי, ללא הקמה של מערך שוברי הגלים. תכנית חזית חוף הים הינה תכנית עתידית ל-20 השנים הבאות ברצועת החוף. התוכנית עברה שינויים רבים לאורך השנים ונושא שוברי הגלים היה אחד הנושאים השנויים במחלוקת. מדיניות התוכנית לנושא זה שונתה בוועדת המליאה האחרונה, וכעת הוכנסו לתכנית השינויים הללו שיאפשרו בחינת פתרונות אקולוגיים וסביבתיים בטרם ביצוע שוברי גלים". בעירייה טוענים כי התכנית נותנת תשתית לניקוי "הכתם הצהוב" בחוף סידני עלי, שיתבצע על ידי המדינה.

ראש עיריית הרצליה, משה פדלון, אמר: "חופי הים הם משאב ציבורי ולאומי בעל ערך רב בכל ההיבטים. עלינו לשמור על החופים ועל הים ולהגן עליהם, הן מפגעי הטבע והן מנזקי ההתערבות של בני האדם. אנחנו בעירייה בוחנים את כל החלופות שיטיבו עם חופי הים וישמרו על הסביבה והקיימות על מנת להבטיח שגם הדורות הבאים יוכלו ליהנות מהם".

מאיה כץ, סגנית ומ"מ ראש העירייה, אמרה: "אנחנו שמחים כי עם כניסתנו לקואליציה נושא זה שהיה חשוב לנו מאוד עבר תהליך של שינוי תפיסה ומדיניות וכעת יתבצעו מספר שלבים מקדימים בטרם תתקבל ההחלטה לגבי שוברי הגלים. אין לי ספק כי במסגרת בחינת החלופות וביצועם בשטח יתקבלו התוצאות הרצויות לשימור רצועת החוף. ההחלטה שהתקבלה היא החלטה מאוזנת ונכונה שמאפשרת בחינת חלופות קיימות בארץ ובעולם, ביצוע במקביל של פיילוט הזנת חול בחופים ורק כאשר אלו לא יצלחו ישובו לחלופה האחרונה של שוברי הגלים. מדובר הוא באחד הנושאים המורכבים שלו מגוון רחב של סוגיות מקצועיות. אני סמוכה ובטוחה שבהובלתנו חופי הרצליה ישוקמו ויחזרו להיות טבעיים ורחבים כפי שרוב תושבי העיר היו רוצים לראות".

חבר המועצה, עו"ד יונתן יעקובוביץ, אמר: "אני שמח על כך שעם כניסתנו לקואליציה יצרנו שיח מקצועי רחב היקף ובאמצעותו הצלחנו להחזיר לתוכנית חזית חוף הים את החלופה של הזנות חול במקום בניה של מערך שוברי הגלים לטובת החזרת חופי הרצליה לרוחבם הטבעי והבטחת המשך הפעילות הימית הבטוחה של צופי הים, גולשי הגלים, הצוללנים ושאר אוהבי הים".

חברי המועצה מהאופוזיציה מציגים תמונה אחרת לגמרי והם תקפו את ההחלטה שהתקבלה. חברי המועצה דרור בן עמי (המייצג את רשימת מרצ התנועה הירוקה), איל פביאן, דנה אורן ינאי, וגלילה יבין ויריב פישר מסיעת "יש עתיד" טוענים כי עיריית הרצליה, בהובלת פדלון וכץ, דוהרת בפועל להקמת שוברי הגלים במהירות ובאופן בלתי הפיך.


הצטרפו לערוץ הטלגרם של צומת השרון הרצליה


לאחר ישיבת הוועדה ביום ראשון הם מסרו: "כבר ביוני 2020 נקבעה העובדה המהותית במסגרת תכנית "חזית הים – הר/2202" ולא הייתה שום סובלנות שלא לכלול בה את שוברי הגלים ולהמתין עם העניין. גם לכל אורך תקופת הקורונה, "לא ירדה הרגל מהגז" לרגע ואושר תקציב מיוחד של מיליון ש"ח לקידום התכנית ועוד, כך גם בישיבות הולח"וף וגם הערב – פדלון וכץ אישרו את הגשת ההמלצות של מהנדסת העיר בנושא ההתנגדויות שהוגשו לתכנית ובעיקר לשוברי הגלים ובפועל מסמך המנמק לוועדה המחוזית למה יש ממש חובה להקים את שוברי הגלים ולדחות את כל ההתנגדויות להם: כל הנימוקים בתגובת המלצת מהנדסת העיר שלא לקבל את ההתנגדויות הם למעשה נימוקים להקמת שוברי הגלים ולא יעזרו כל גילגולי העיניים והלשון, הספינים והמריחות. פדלון לא הסכים הערב אפילו להתחייב לשלוש שנים של בדיקת חלופות רצינית ומקצועית לאחר שהוא מקדם תוכנית זו כבר 9 שנים. כל הגישה המקצועית והתכנונית האמיתית מצביעה על כיוון אחד בלבד: הקמת שוברי גלים".

חברי האופוזיציה מוסיפים: "שוברי הגלים ישבשו את הסביבה הנופית והאקולוגית ויובילו בשנים הבאות לחומת שוברי גלים רציפה מתל אביב ועד נתניה (פדלון לא מתווכח עם זה). זו תהייה בכיה לדורות, בלתי הפיכה. ההודעה לעיתונות שהוציאה עיריית הרצליה איננה מתיישבת כלל עם הפעולות המקצועיות והתכנוניות שנעשות – זה זלזול באינטליגנציה. ההודעה מצטטת רק את התוספת שהוספה בישיבה ב-19 לחודש אך לא את קבלת כל המסמך המקצועי והארוך של המלצות מהנדסת העיר שפדלון וכץ אישרו מטעם הרצליה גם אז וגם הערב. מהנדסת העיר קובעת שהזיהום לא מסוכן ולכן אין צורך לטיפול בזיהום לפני בניית השוברים וששוברי הגלים לא פוגעים בסביבה ושהינם הפתרון הטוב ביותר. את זה הוועדה אישרה. כניסתה לקואליציה של מאיה כץ לא שינתה במאום את המצב בנושא שהתקיים גם קודם לכן".

חברי האופוזיציה טוענים: "לאור דרישתנו, התקיימה הערב (ראשון – ש.י.) ישיבת וועדה מקומית מיוחדת בנושא אך לצערנו לא היה בה רוב מוחלט לקבל החלטה שתעביר מסר ברור לוועדה המחוזית: עוצרים באמת את שוברי הגלים למספר שנים ובוחנים חלופות. לא הייתה נכונות לעגן את ההבנות הללו בהוראות התכנית כדי שתתבצע באמת בחינה רצינית של החלופות בשנים הבאות. הנהגת עיר שרוצה באמת לעצור בניית שוברי גלים ולבחון מספר שנים ברצינות חלופות אחרות הייתה פועלת אחרת לגמרי וברצינות ברורה".

חבר המועצה, יונתן יעקובוביץ', אמר בתגובה לדברי חברי האופוזיציה: "אל לנו לשכוח את העובדה שחברי האופוזיציה שמתנגדים כעת הם אותם חברי מועצה שהצביעו בעד תכנית חזית חוף הים ושוברי הגלים ללא חלופה של הזנת חול וזאת, בחודש יוני 2020 (המועד שבו קיימנו הפגנה נגד הצבעה זו) במסגרת הדיון בוועדה המקומית לטובת אישור התכנית והגשתה לועדה המחוזית וזאת הייתה נקודת אל חזור מבחינה תכנונית".

אתמול (שני) התקיים בוועדה המחוזית דיון בהתנגדויות לתכנית החוף ובעיקר להקמת שוברי הגלים שהגישו החברה להגנת הטבע, עמותת "צלול" וגופים נוספים.

 

תגובות

אין תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר