יוסי כהן בטורקיה, צילומים יחיאל גרופיין, איחוד הצלה
יוסי כהן בטורקיה, צילומים יחיאל גרופיין, איחוד הצלה

בדרך לחוג של בנו קיבל יוסי כהן את השיחה ששלחה אותו לטורקיה: "הפכנו שם למלאכים בכתום"

המראות הקשים, ההערכה של המקומיים, החילוץ של הילדה בת השבע והדאגה מהמצב בארץ: יוסי כהן עמד בראש משלחת איחוד הצלה לאזור האסון בטורקיה. ראיון מרתק

פורסם בתאריך: 17.2.23 08:45

הוא בן 47, נשוי ואב לשלוש, בחיי היום יום שלו הוא עוסק בנדל"ן ומשכנתאות. אבל יוסי כהן מכפר סבא הוא גם מילואימניק גאה, רס"ן במיל' בפיקוד העורף. הוא גם מתנדב באיחוד הצלה כבר ארבע שנים ומכהן כרכז המבצעים של סניף איחוד הצלה כפר סבא, הוד השרון והסביבה במרחב דרור.

ביום שלישי שעבר החיים זימנו לו מעבר חד משגרת המשפחה, הנדל"ן והמשכנתאות אל המראות הקשים של אזור האסון בטורקיה. כהן עמד בראש משלחת איחוד הצלה לאזור בו התרחשה רעידת האדמה הקטלנית. המשלחת יצאה לטורקיה ביום שלישי שעבר, יממה לאחר רעידת האדמה החזקה וחזרה לישראל ביום ראשון השבוע. משלחת איחוד הצלה מנתה כ-30 אנשי רפואה וביניהם היו רופאים, פראמדיקים, חובשים מתנדבים, מתנדבי יחידת חוס"ן (חירום וסיוע נפשי) של הארגון ומתנדבי יחידות החילוץ הישראליות.

"ביום שני שעבר בשעה 16:30 לקחתי את הבן שלי לחוג ואז קיבלתי שיחת טלפון", מספר כהן. "נשאלתי שלוש שאלות: האם יש לי דרכון, האם יש לי תיק והאם אני מוכן לפקד על המשלחת? מיד התקשרתי לאשתי לקבל את הסכמתה ולמפקד שלי במילואים, לקבל את ברכת הדרך ויצאתי לדרך".

יוסי כהן בפעילות סיוע לנפגעי רעידת האדמה בטורקיה, צילום יחיאל גרופיין איחוד הצלה

יוסי כהן בפעילות סיוע לנפגעי רעידת האדמה בטורקיה, צילום יחיאל גרופיין איחוד הצלה

משלחת איחוד הצלה לטורקיה, יוסי כהן במרכז, צילום יחיאל גרופיין, איחוד הצלה

משלחת איחוד הצלה לטורקיה, יוסי כהן במרכז, צילום יחיאל גרופיין, איחוד הצלה

יוסי, איך מתארגנים במהירות לכזאת משימה?

"באותה שניה אין חלוקת קשב. ישר פתחתי חמ"ל ומשעה 17:00 עד 5:00 לפנות בוקר גייסנו את כל אנשי המשלחת וארגנו את כל מה שצריך. יצאנו מהארץ עם 10 טון ציוד בטיסה חכורה של איחוד הצלה עם אנשי התקשורת הישראלית ונחתנו בשדה התעופה בעיר גזיאנטפ".

ידעו שאתם מגיעים?

"הגענו לשם מבלי שאף אחד יודע על כך ומחכה לנו. היינו צריכים לנסוע 80 ק"מ משם כדי להגיע לאזור האסון הקשה ביותר. הבנתי שאני צריך להתבלט ומפה לשם התברר שהמושל נמצא בשדה התעופה. נכנסתי אליו, הצגתי את עצמי ואמרתי לו שאנחנו משלחת מישראל שבאה לעזור ולהציל חיים. אחרי שלוש שעות וחצי קיבלנו אוטובוס ומשאית לציוד ויצאנו בדרך משובשת לכיוון העירייה קארנמאנמאראש".

מה גיליתם שם?

"עיירה שנחרבה בצורה רצינית עם המון בניינים שקרסו. הכל הפוך, בלאגן נוראי, המון גופות פזורות, המון אנשים שמסתובבים ברחובות בחוסר אונים לאחר שאיבדו את בני משפחותיהם, ילדים שבוכים, ריח נוראי של עשן מעשרות מדורות שהדליקו הניצולים כדי להתחמם. הגענו לשטח פתוח, הקמנו את האוהלים שלנו, התחלקנו לצוותים כאשר המטרה הייתה למצוא ניצולים. המקומיים פשוט תפסו לנו בחולצה וגררו אותנו למבנים כדי שנציל את יקיריהם. היינו שותפים להצלה של 14 אנשים שזאת הצלחה אדירה מבחינתנו".

ספר על החילוץ הדרמטי ביותר שביצעתם.

"מדובר בחילוץ של ילדה בת שבע. הגענו לאתר לפי אינדיקציה שיש ניצולים מתחת לבניין שקרס. כף של טרקטור תמכה בבניין שלא ייפול ואחר שקיבלנו אישור ממהנדסת התחלנו לחפור והגענו לילדה בת השבע אבל אי אפשר היה להוציא אותה. רופאת המשלחת יחד עם צוות החילוץ השתחלה במחילה כדי לתת לה נוזלים וטיפול מציל חיים שייצב אותה ואחרי שעתיים וחצי של עבודה הילדה הוצאה מההריסות. התברר שאמה נהרגה ופשוט הייתה עליה ולמעשה הצילה אותה בעזרת חום גופה. זה היה מקרה מזעזע ומרגש כאחד".


הצטרפו לערוץ הטלגרם של צומת השרון הרצליה


איך המקומיים קיבלו אתכם כישראלים?

"קבלת הפנים הייתה מדהימה ויוצאת דופן כבר משדה התעופה. הפכנו להיות המלאכים בכתום של התושבים המקומיים. אף משלחת חילוץ ממדינה אחרת לא הוציאה כמויות כאלו של אנשי חילוץ כמו המשלחת הישראלית. הפכנו להיות הצוות שכולם מעריכים".

אתה מרגיש שזה עשה שירות טוב לישראל?

"זו הפעם ראשונה שלי כמפקד משלחת חילוץ ואני יכול להגיד בוודאות שזה עשה שירות מדהים למדינה שלנו. אין בן אדם אחד בטורקיה שהיה מעורב באסון שיש לו להגיד משהו רע על כוחות החילוץ שלנו. המון אנשים ביקשו מאיתנו להישאר עוד אבל חזרנו ביום ראשון אחרי שהבנו שכבר אפסו הסיכויים שלנו למצוא ניצולים והמשימה שלנו כפי שהוגדרה הסתיימה".

יוסי כהן, צילום יחיאל גרופיין איחוד הצלה

יוסי כהן, צילום יחיאל גרופיין איחוד הצלה

עם איזו תובנה חזרת לארץ?

"ברמה האישית יצא לי לחשוב ולדאוג למשפחה בארץ, מה יקרה במצב של רעידת אדמה חזקה כמו שהייתה בטורקיה. אני מגיע מעולם הנדל"ן וההתחדשות העירונית ולא מבין איך זה לא הדבר העיקרי שמדברים עליו במדינה, איך אף אחד לא לוקח אחריות על הסכנה הזאת ואיך לא מתרגלים יותר את מוסדות החינוך על בסיס שבועי מה עושים במקרה של רעידת אדמה חזקה. יש דברים שנעשים אבל לצערי זה לא מספיק. לקחתי על עצמי משימה להציל חיים אבל לא פחות חשוב זה לשפר את המצב בארץ".

עופר לוין, ראש סניף כפר סבא והסביבה במרחב דרור, אמר השבוע: "'לאיחוד הצלה' ניסיון רב במתן סיוע מציל חיים באסונות בקנה מידה כזה בארץ ובעולם, ביניהם רעידת האדמה הגדולה בנפאל ב-2017, אסון קריסת הבניין בסרפסייד מיאמי, ועוד. זה לא מובן מאליו שיוסי, לצד שאר חברי המשלחת, פינו את הזמן האישי, המשפחתי שלהם לימים שלמים, כדי לעמוד בראש המשלחת של איחוד הצלה בטורקיה. מעבר לגאווה הארגונית, מדובר בגאווה מקומית של הסניף. יוסי, שלקח על עצמו את הפיקוד על המשלחת, ובעזרת רועי בהרוזי מהוד השרון ומתנדבי 'איחוד הצלה' נוספים, עסקו ימים ולילות בהצלת חיים, 24 שעות מסביב לשעון, בתנאי מזג אוויר קשים. אני מאחל להם בשמי ובשם המתנדבים, חזרה מהירה לשגרה".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר