הפגנות בכפר סבא (משמאל, צילום איציק מנהיימר), הרצליה (מימין למעלה צילום גיא משיח) ורעננה (צילום רעיה ברקן)
הפגנות בכפר סבא (משמאל, צילום איציק מנהיימר), הרצליה (מימין למעלה צילום גיא משיח) ורעננה (צילום רעיה ברקן)

הצעדה והנאומים: אלפים הפגינו בהרצליה נגד הרפורמה המשפטית

למרות השהיית הרפורמה המשפטית הפגינו רבים גם אתמול. בתום ההפגנה התקיימה הצעדה המסורתית של אלפי המפגינים עד לשדרות ח"ן, כאשר בצמוד לבית כנסת הגדול התקיימה הפגנה של עשרות מתומכי הרפורמה

פורסם בתאריך: 2.4.23 10:26

החלטתו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, להשהות את החקיקה הקשורה למהפכה המשפטית, לא עצרה את המחאה העצומה ברחבי הארץ וההפגנות נמשכו אמש (מוצ"ש) בכל רחבי הארץ. לראשונה באזור השרון, יצאו להפגין גם מאות מתומכי הרפורמה מול ההפגנות של אלפי מתנגדי המהפכה המשפטית.

בהרצליה, אחת הערים הראשונות שהצטרפו למאבק, התקיימה אמש הפגנה מספר 11 ברציפות מול בניין העירייה. מטה המאבק הדמוקרטי הרצליה מדווח כי להפגנה זו הגיעו אמש כעשרת אלפים מפגינים.

בהפגנה נאמו: ח"כ הרב גלעד קריב ממפלגת העבודה – יו"ר לשעבר של ועדת חוקה חוק ומשפט וחבר צוות המשא ומתן בבית הנשיא, מאיר שיטרית – לשעבר ח"כ מהליכוד שר המשפטים ושר האוצר, פרופ' חגי לוין – יושב ראש איגוד רופאי בריאות הציבור בישראל, ממובילי מאבק החלוקים הלבנים, אושרי יניב – אדריכל ופעיל חברתי והזמרת רונה קינן הופיעה בשיר.

קריב אמר: "המחאה חייבת להימשך, ואסור לה להיעצר אפילו לרגע אחד. היא חייבת להמשיך כי ממשלת נתניהו לא גנזה את חוקי המהפכה, אלא רק השהתה אותה, כי ההסתה לרגע לא פוסקת, כי בימים האחרונים גורמים אלימים בימין הקיצוני מנסים להטיל אימה על הציבור הענק שקם להגן על הדמוקרטיה, ורק הערב אמר שר הביזיון הלאומי בן גביר שבלה פמיליה יש לא מעט אנשים לגיטימיים. כי חוץ מהחוקים שנוגעים לבית המשפט העליון, הממשלה והקואליציה מקדמות עוד מהלכים מסוכנים לדמוקרטיה הישראלית והדיון שיתקיים מחר בנושא המשמר הלאומי בהובלת אותו שר בריון הוא רק דוגמה אחת. כי גם ברגע זה נתניהו מעדיף אינטרסים פוליטיים קטנים וצרים על פני שיקולי הביטחון הלאומי, ומותיר את שר הביטחון של מדינת ישראל ואת המטכ"ל בעמדת המתנה הזויה. כי בשבוע המסתיים חוקקה כנסת ישראל את חוק החמץ המיותר והמזיק – כאילו בכך תלויה זהותה של מדינת ישראל כמדינה יהודית – ולא בהקשבה העמוקה לציווי העתיק: "צדק צדק תרדוף".

בתום ההפגנה התקיימה הצעדה המסורתית של אלפי המפגינים ברחוב בן גוריון עד לשדרות ח"ן, כאשר בצמוד לבית כנסת הגדול התקיימה הפגנה של עשרות מתומכי הרפורמה שצעקו "64 מנדטים" מול קריאות דמוקרטיה של אלפי המפגינים נגד המחאה המשפטית. בשלב מאוחר יותר הגיעו תומכי הרפורמה לאזור בניין העירייה, אך השוטרים דאגו שלא יתרחשו אירועי התנגשויות חריגים בין הצדדים.

 

ברעננה התקיימה ההפגנה השבועית אליה הגיעו, על פי הערכות, כעשרת אלפים אנשים, פחות ממספר המפגינים בשבוע שעבר. האירוע במוצאי שבת התחיל גם הפעם ב-19:30 עם התכנסות ליד בניין העירייה. לאחר מכן צעדה לאורך אחוזה שהתחילה ב-19:40 עד לבית יד לבנים. הצעידה הייתה מלווה בתיפוף תופים ובקריאות "דמוקרטיה". ב-20:00 התחילה עצרת המחאה עצמה בחניון היובל מול בית יד לבנים.

הנואמים אתמול היו פרופ' קרין נהון מאוניברסיטת רייכמן שהיא אחת ממובילות המחאה, אלוף (במיל.) עמירם לוין, מי שהיה מפקד סיירת מטכ"ל וסגן ראש המוסד, פולי ברונשטיין – מנכ"לית יוזמת המאה ומייסדת תנועת דרכנו ועידן טנדלר בכיר בהייטק ויזם חברתי. הזמר והמוזיקאי דן תורן היה צריך להיות האמן האורח ולהופיע במהלך הערב. אולם בשל תקלה לא צפויה סביב ארגון מערכת ההגברה, לא התאפשרה לבסוף הופעתו של תורן לאכזבתם של המארגנים והקהל וכמובן תורן עצמו.

חוץ מנאומים ההפגנה אתמול הייתה הפנינג אמיתי עם חלוקת הגדות לפסח וחלוקת כרזות שעליהן סיסמאות שונות של המחאה כמו "טוב למחות בעד ארצנו", "הוועדה למינוי שפוטים" "אני לא בוכה פשוט נכנסה לי דיקטטורה לעין" ו"הרצל אמר לא להרים ידיים".

גם ברעננה הייתה התארגנות מקומית של תומכי הרפורמה שהתבטאה בניסיונות פרובוקציה של צעירים מאחורי הבמה וקריאות "ביבי המלך" ברמקול לקראת סוף ההפגנה.

בכפר סבא התקיימה אמש ההפגנה התשיעית ברציפות והמארגנים העריכו כי השתתפו בה כ-21 אלף אנשים, מולם התייצבו כ-200 מתומכי הרפורמה, אבל גם בכפר סבא לא דווח על אירועים מיוחדים בין הצדדים. המחאה נפתחה עם קריאת שמונה פעמים "דמוקרטיה", המתוזמנות ומסונכרנת בו זמנית, יחד עם קריאת דמוקרטיה במוקד המחאה בקפלן תל אביב, ובארבעה מוקדי מחאה נוספים ברחבי הארץ. לאחר מכן עלו לבמה השחקנית והיוצרת ליאורה ריבלין, ח"כ לשעבר שרון רופא אופיר, ד"ר קלאודיה קידר מאוניברסיטת תל אביב ואורי זכי, יו"ר מרכז מרצ.

ליאורה ריבלין אמרה: “בחברה הישראלית קורה עכשיו משהו ענק מכונן ומרגש. נזכרנו מי אנחנו, כמה כוח יש לנו ומה הדגל שלנו באמת מסמל. חופש, צדק ושוויון לכולם. אנחנו חווים ולומדים בזמן אמת את עוצמת הנחישות, הכישרון, התושייה והחוכמה שמובילים את המחאה הזאת ללא טיפת אלימות, וממלאים אותנו בתקווה שכבר מזמן לא הייתה כאן. זאת ההתחלה של משהו גדול ואמיתי".

ד"ר קלאודיה קידר מהאוניברסיטה העברית אמרה: "אני היסטוריונית של אמריקה הלטינית. אחד האזורים שידעו הכי הרבה דיקטטורות בעולם. ממשלת נתניהו לוין רוטמן מנסה למכור לנו שמכיוון שאין כאן טנקים ברחובות כמו באמריקה הלטינית, אין כאן הפיכה. אבל כולנו מבינים שהחוקים שהם מנסים להעביר, הם לא פחות הרסניים מאלפי טנקים ברחובות. בלמנו חלקית את ניסיון ההפיכה הראשון, אבל הם כבר עובדים על השני".

אורי זכי אמר: "מה זה אומר שיריב לוין עדיין שר המשפטים? יריב לוין ראש הממשלה בפועל לא רוצה שיצא שום דבר מההידברות בבית הנשיא. הוא רוצה להמשיך את התוכנית הזדונית שלו".

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר