הפגנת תושבים בהרצליה נגד קרן הארנוננה, צילום רחלי מרום דור
הפגנת תושבים בהרצליה נגד קרן הארנוננה, צילום רחלי מרום דור

הרצליה מושבתת במסגרת המחאה הגדולה נגד קרן הארנונה שיוזמת הממשלה

המאבק של רשויות רבות נגד קרן הארנונה עולה מדרגה. אתמול הפגינו תושבים נגד מה שכינו "הטלת מס נוסף על הציבור שתמיד נושא בנטל". ומה כתב פדלון לנתניהו?

פורסם בתאריך: 15.5.23 08:51

המאבק על כספי הארנונה של התושבים עולה מדרגה: עיריית הרצליה הצטרפה לשביתה ברשויות המקומיות שהחלה הבוקר (שני) וזאת על רקע כוונת הממשלה להעביר את קרן הארנונה בחוק ההסדרים לקראת אישור תקציב המדינה.

עיריית הרצליה הודיעה אמש כי השירותים הבאים לא יופעלו היום: כל עובדי העירייה במערכת החינוך לא יגיעו לעבודה, גני הילדים וכל בתי הספר לא יפעלו פרט למוסדות החינוך המיוחד שיפעלו כרגיל כולל מערך ההסעות. גם מעונות היום לגילאי 0 עד 3 יפעלו כרגיל. הספריות וכלל המתקנים העירונים יהיו סגורים. לא יתקיימו אירועי תרבות עירוניים, כלל שירותי העירייה בכל האגפים והמחלקות לא יפעלו ולא תהיה קבלת שבת. המוקד העירוני ייתן מענה חירום בלבד.

אז מה זאת בדיוק קרן הארנונה? מדובר ביוזמה של משרד האוצר שמטרתה לחייב את הרשויות המקומיות להקצות הכנסות מארנונה שנגבית מעסקים (הגבוהה יותר מזו של מגורים) לטובת תמרוץ בניה בערים המוחלשות. לפי ההצעה, כל רשות תעביר לקרן ייעודית שתוקם לכך סכום של בין 10% עד 28% מרווח הארנונה השנתי שלה מעסקים. הכסף שייאסף יחולק חזרה לרשויות כולם כנגד כל היתר בניה למגורים שתפיק הרשות. במשרד האוצר מאמינים כי בדרך הזאת יהיה תמריץ לבנייה למגורים בניגוד למצב כיום.

ראשי רשויות רבים הביעו את התנגדותם הנחרצת לקרן הארנונה גם בדיון שהתקיים אתמול בוועדת הכספים בכנסת. במהלך הדיון, העיר משה פדלון, ראש עיריית הרצליה, הערת ביניים ויו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני, הורה לו לצאת מהאולם, אך בשל התנגדות הנוכחים והתנגדותו, נותר פדלון בישיבה.

מוקדם יותר העביר פדלון מכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו ובו כתב בין השאר: "לנוכח החוק העומד להיות מאושר הבוקר בוועדת הכספים, שתכליתו נטילת תשלומי ארנונה מערים מבוססות לטובת ערים נחשלות – הנני מזדרז להביע בפניך חשש כבד מפני סירוב המוני של תושבי העיר הרצליה לשלם מעתה את מס הארנונה כל עוד הכספים המשולמים על ידם אינם מתועלים לצרכיהם אלא לצרכי אחרים. החשש הזה עולה משיחות רבות מספור שקיימו עמי ביממות האחרונות תושבים רבים המביעים זעם עצום למראה עיניהם: קבוצות לחץ מצליחות להסיט את הממשלה ולהביאה לאפלייתם ועושק כספם. חשוב לי להבהיר את המובן מאליו: תיעדוף תקציבי ממשלתי יכול וצריך להינקט באמצעות כספי מס הכנסה. לעומתם, תשלומי ארנונה נועדו אך ורק למס לטובתם של תושבי העיר. והם בלבד".

 

מטה המאבק הדמוקרטי בהרצליה אירגן אמש הפגנה מול בניין העירייה אליה הגיעו מאות מתושבי העיר כדי להביע את מחאתם נגד חוק קרן הארנונה.
חברת מועצת העיר הרצליה, דנה אורן ינאי, ממובילת מטה המאבק ההרצלייני, אמרה: "תושבי הרצליה, כמו כל המחנה הדמוקרטי ליברלי, לא יאפשרו את גזל הקופה הציבורית והטלת מס נוסף על הציבור שתמיד נושא בנטל. המאבק עכשיו הוא על עצירת שוד קופת הארנונה אך לא פחות מכך, חשוב שגם בקופה העירונית הכסף ילך למקומות הנכונים ובשקיפות מלאה, בדיוק כמו בשלטון המרכזי נפעל לעצירת הכספים הקואליציונים".

גם שאר חברי המועצה התבטאו נגד קרן הארנונה. יריב פישר (יש עתיד): ״הנהלת עיריית הרצליה חייבת להיות אקטיבית ולהתנגד בכל תוקף לקרן הארנונה, ראשי הפורום ה-15 ניסו להעביר בשבוע שעבר מחטף ולא שמענו מילה מפדלון, עכשיו שהציבור מבין את גודל השוד, פדלון מתעורר וטוב שכך. לא ניתן להעמיס עלינו עוד ועוד מיסים".

איל פביאן אמר: "במקום שהממשלה תסייע לרשויות מקומיות להתפתח היא מכניסה את ידה לכיסן ולוקחת מהן כספים חשובים למתן שירותים ותשתיות לתושביהן. זאת כאשר רמ"י מרוויחה מיליארדים ולממשלה כספי מיסים בהיקפים אדירים שכולנו משלמים. מדובר בפגיעה בהפרדה בין השלטון המקומי למרכזי, במקום יותר ביזור – הלאמה וריכוזית וכפועל יוצא פגיעה בתושבים והתושבות ערי ישראל, ואת זה אסור לאפשר".

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר