המכתש שנוצר בעקבות הפיצוץ בשטח תעש נוף ים. דרישה לגידור השטח (צילום: אביגל לוי)
המכתש שנוצר בעקבות הפיצוץ בשטח תעש נוף ים. דרישה לגידור השטח (צילום: אביגל לוי)

סכנה ברורה ומיידית: דרישה מרמ"י לגדר את השטח של תעש נוף ים

במכתב ששלח היועץ המשפטי של עמותת אדם, טבע ודין למנהל רשות מקרקעי ישראל, בעקבות הפיצוץ שהתרחש במקום בחודש שעבר, הוא מתריע, כי כניסה לשטח הפרוץ מהווה סכנה ברורה לציבור. רמ"י בתגובה מגלגלת את הכדור לעברה של חברת נצר השרון, שמצידה מחזירה את הכדור לרמ"י. מי יישא באחריות?

פורסם בתאריך: 27.7.23 10:42

אפקט הפיצוץ בשטח מפעל תעש נוף ים: עמותת אדם, טבע ודין דורשת מרשות מקרקעי ישראל (רמ"י) לבצע באופן מיידי ואפקטיבי גידור מסביב לכל שטחו של אזור תעש נוף ים שמצוי בחזקת רמ"י. הדרישה מגיעה בעקבות הפיצוץ שהתרחש במקום לפני קצת יותר מחודש, ב-22 ביוני בשעה 21:30, והרעיד את כל אזור השרון וגוש דן. בנס לא היו נפגעים, ובמקום נפער מכתש קטן בעומק של כעשרה מטרים ובקוטר של 20 מטרים.

בפנייה שהעביר עו"ד אלי בן ארי, היועץ המשפטי של העמותה, ליעקב קונטי, מנהל רמ"י, הוא דורש, כי הגידור ייעשה כך שימנע באופן מלא ככל שניתן כניסה של בני אדם וכלי רכב לשטח בו שכן בעבר מפעל תעש, שנסגר בשנת 1997 בעקבות הפיצוץ שהתרחש במקום חמש שנים לפני כן וגבה את חייהם של שני בני אדם.

בן ארי ציין במכתבו: "הדבר הוכיח כי כל עוד לא הושלם סקר החומרים המסוכנים בשטח, ובהמשך פינויים וניקוי השטח מכל החומרים המסוכנים שבו, כניסה לשטח זה מהווה סכנה ברורה לציבור. כיום מתאפשרת גישה כמעט חופשית לאתר, והגדר שהייתה מסביבו נהרסה ואינה מהווה חסם משמעותי. באזור זה מסתובבים תושבים ומטיילים רבים, אשר יכולים בחופשיות להיכנס למבנים הנטושים שבשטח, ללא ידיעת הסכנה. יצוין שלפי פרסומים ביום הפיצוץ אף התקיימה מסיבה במרחק של כמה מאות מטרים מהמקום בו הוא התרחש. למרות הציפייה שלאחר הפיצוץ יתוקן המעוות ותוקם גדר שתמנע כניסה לשטח, סיור שנערך בשטח לפני מספר ימים מלמד כי שום דבר לא השתנה, וכי כל המעוניין, כולל ילדים בחופשה, וכן רכבים לסוגיהם השונים, יכולים להיכנס לשטח ללא קושי".

 

 

עוד צוין במכתב: "עקב הסכנה הברורה שעולה מהחומרים הנפיצים והמסוכנים שבאזור, אנו פונים אליך כדי שתורה על המובן מאליו, כמנהל רמ"י המחזיקה בשטח שבו מצויים דברים שהוכחו כמסוכנים, ושלפיכך חובתה למנוע גישה אליהם וסכנה מן הציבור, ודורשים גם כן את המובן מאליו – הקמתה המיידית של גדר חזקה דיה כדי למנוע כניסת כלי רכב, ושבנויה כך שגם תמנע מעבר מכל אדם סביר ותהווה מחסום בטיחותי אפקטיבי, על מנת למנוע אסון, וכן את הטלת האחריות הנזיקית על רמ"י אם הדבר יקרה. יש להניח שדברים אלו מדברים בעד עצמם. האינטרס הציבורי, לא רק הכלכלי של רמ"י, מחייב להימנע מהתממשות הסכנה לפני שתתרחש, במקום להיות מחויב בנזיקין לאחריה. נוכח האמור לעיל נבקש כאמור לוודא את הקמתה של גדר שכזו, ומובן שבמידה ומתוכננת בנייתה בלאו הכי, נשמח לקבל מידע אודות סוג הגדר ומועד הקמתה".

מרמ"י נמסר בתגובה: "רשות מקרקעי ישראל סייעה לעיריית הרצליה במימון עלויות האבטחה שהעמידה במקום הפיצוץ ואין בו משום הודאה באחריות רמ"י למצב בשטח. הישארות חומרי נפץ, מבנים וחומרים מסוכנים שמקורם בפעילות תע"ש במקום היא בעיה הדורשת טיפול שורשי מצד האחראים לכך במערכת הביטחון. מעבר לידע ולאחריות מיותר לציין שחברת נצר השרון קיבלה על עצמה את כל החובות והזכויות של חברת תעש ועליה לטפל בהקדם בכלל המפגעים".

מחברת נצר השרון נמסר בתגובה: שטח מתחם נוף ים נמצא זה שנים רבות בחזקתה של רמ"י, והיא זו שאחראית באופן בלעדי על כל המתרחש בו. רשויות המדינה המוסמכות הכריעו זה מכבר כי על רמ"י לטפל בשטח, וכפי שהובא לידיעת נצר השרון, רמ"י אכן התקשרה לצורך כך עם גורמים שונים, בהם החברה לשירותי איכות הסביבה בע"מ.

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר