עידו עילם (צילום: פרטי)
עידו עילם (צילום: פרטי)

"הצילום עוזר לי להסתכל על העולם"

עידו עילם (20) הוא אוטיסט בתפקוד גבוה, אך למרות זאת הוא מתקשה לתקשר עם הסביבה. את הקשר שלו לעולם הוא בוחר לעשות דרך עדשת המצלמה שלו. ביום שני הקרוב (31 ביולי) תיפתח בבית אמרגד בפתח תקוה תערוכת צילומים שלו, ויש הרבה מה לראות

פורסם בתאריך: 28.7.23 01:45

"אני אוהב לצלם הכל, אבל ככל שהשנים עוברות, ובעיקר בשנתיים האחרונות, אני אוהב לצלם תמונות רחוב. קשה לי להסתכל לאנשים בעיניים, קשה לי ליצור קשר עין, ודרך העדשה של המצלמה אני מרגיש כאילו אני לא בתוך הסיטואציה, שם ולא שם. זה עוזר לי להסתכל על העולם".

עידו עילם, 20, תושב כפר סבא, הוא אוטיסט בתפקוד גבוה. למרות זאת, כפי שהוא גם מעיד על עצמו, התקשורת שלו עם אנשים היא פחות טובה. את הקשר שלו עם העולם הוא מעדיף לעשות דרך עדשת המצלמה שלו, ואת זה הוא עושה בהצלחה רבה. הוא מפיק תמונות ששובות את הלב ואת העין. ביום שני הקרוב, 31 ביולי, ב-20:00, תיפתח בבית אמרגד ברוב השחם 32 בפתח תקוה תערוכת היחיד השנייה שלו, ויש ממה להתרשם. תחת הכותרת "תראו אוטי", עילם מציג מצילומיו, כשלכל צילום מוצמדים כותרת וטקסט קצר שהוא כתב ומעביר את פרשנותו לצילום.

צילום של עידו עילם ופרשנותו של הצלם

צילום של עידו עילם ופרשנותו של הצלם

"עידו ילד פשוט קסום וחכם", אומר אבי ברנע, אוצר התערוכה. "הוא אמנם מופנם, אבל אני מרגיש חיבור מיוחד אליו. הייתה לי חוויה מיוחדת איתו. הלכנו לראות ביחד חיות בטבע, כל אחד עם המצלמה שלו. חיפשנו עקבות ותוך כדי התבוננתי על ההתבוננות שלו. סיקרן אותי להבין מה עובר לו בראש. גם הפרשנות שהוא נותן לתמונות שלו עוזרת להבין את הראש שלו, והיא מאוד ייחודית. הוא לוקח למקומות שלא חשבת עליהם, עושה חיבורים מדהימים בין פרטים, חפצים. בשבילי זו זכות ענקית להביא אנשים על הרצף ומכל מיני מקומות אחרים ולתת להם במה וביטוי של העבודות שלהם, כי הם בדרך כלל שקופים, אבל עידו קיבל את התערוכה בזכות, כי מגיע לו".

צילום של עידו עילם ופרשנותו של הצלם

צילום של עידו עילם ופרשנותו של הצלם

עילם מייחס חלק ניכר מהצלחתו לתמיכה הרבה שהוא מקבל ממשפחתו, ויש לו משפחה די יוצאת דופן. עידו הוא הבכור. אחיו הצעיר נמצא גם הוא על הרצף האוטיסטי וגם הוא בתפקוד גבוה, אבל נמוך מזה של עידו. האח האמצעי, רועי, סובל מלקות ראייה. האם, שרי, לקוית ראייה עם תעודת עיוור, הייתה אלופת הארץ באופני טנדם ובטריאתלון. היא עובדת בבית החולים מאיר ומייעצת לאנשים שמאבדים את הראייה. האב, ליאור, הוא יזם חברתי ומרצה בתחומים של סוציולוגיה ופסיכולוגיה במכללות אריאל ורעננה, הקתדרה בכפר סבא והמכללה בנתניה. לא פלא שעם משפחה כזו, עילם מרגיש שאין דבר שלא יוכל להשיגו בחיים, והוא רק בתחילת דרכו.

 

 

"אהבתי צילום מגיל די צעיר. תמיד הייתה לי החיבה הזו לצילום", הוא מספר. "אבל לא עשיתי שום דבר לגבי זה. אבל, בגיל 13 או 14 היה לי חונך בשם עומרי שבא לעזור לי בשיעורי מתמטיקה, והייתה לו מצלמה. לי היה קשה לשבת איתו על המתמטיקה, וכדי להוריד ממני את הלחץ, הוא היה מעסיק אותי עם המצלמה ולאט-לאט הוא הכניס אותי לעולם הזה. הוא גם טייס, ואני זוכר שטסתי איתו בקוקפיט וצילמתי משם את הנוף".

איך המשכת משם?

"בכיתה י"א וי"ב היה לי מורה לצילום בבית הספר שהכניס אותי הרבה יותר עמוק לתוך העולם הזה. אני כל הזמן מצלם. גם עכשיו תפסת אותי מצלם בתל אביב. אם אני צריך לבחור מקור להשראה הייתי בוחר במורה הזה, עמית, שלימד אותי את כל מה שאני יודע".

אתה רוצה לעסוק בעתיד בצילום באופן מקצועי?

"אם אוכל, הייתי רוצה להתמקצע, אבל היום זה די קשה ואני מודע למציאות. אם אוכל, אמשיך לצלם. אבל אם יהיה צורך, אנסה להתפרנס גם ממשהו אחר. בינתיים אני מתמקד בתערוכה ואני מאוד מתרגש".


"תראו אוטי", תערוכת צילומים של עידו עילם, בית אמרגד, השחם 32, פתח תקוה, 31 ביולי, 20:00

בתערוכה ניתן יהיה לרכוש את יצירותיו של עידו עילם, כאשר כל ההכנסות קודש לפיתוח כישרונו של עידו ומימון מלגות לאמנים אוטיסטים דרך עמותת 'זינוק לדרך חדשה' (לעמותה אישור ניהול תקין ו-46א). ההרשמה חינם, דרך הצטרפות לקבוצת הוואטסאפ >>>

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר