תושבים וחברי מועצה עוצרים את העבודות בשטח (צילום: פרטי)
תושבים וחברי מועצה עוצרים את העבודות בשטח (צילום: פרטי)

"בשלושה ימים חיסלו פנינת טבע נדירה"

תושבים בשכונת נווה עמל הופתעו לגלות בשבוע שעבר טרקטורים שעובדים במתחם מפעל תעש ורומסים את כל הצמחייה רבת השנים שכיסתה את השטח. לטענת התושבים, עיריית הרצליה ועמותת אחל"ה, העבודות מבוצעות בשטח מזוהם ללא אישור. העירייה בתגובה: "נוציא צווי מניעה ולא נאפשר לקדם תוכניות בינוי על קרקעות מזוהמות ומסוכנות"

פורסם בתאריך: 7.8.23 10:51

"בשלושה ימים חיסלו פנינת טבע נדירה", זועמים תושבים משכונת נווה עמל בהרצליה לנוכח המראות של הרס צמחייה רב על שטח של מאות דונמים. ביום רביעי שעבר הופתעו תושבים המתגוררים בשכונה לראות טרקטורים שעובדים בשטח שבין רחוב פנקס בקצה השכונה לשטח תעש הסמוך, ורומסים את כל הצמחייה רבת השנים שכיסתה את השטח הגדול שבין הרחוב ועד הגדר של מפעל תעש.

מדובר בעבודות שמבצעת תעש במתחם "צור", בחלקה הצפון מזרחי של תוכנית הבנייה העתידית במתחם תעש. כחלק מיישום החלטות הממשלה על פינוי מתחם תעש והסבתו למגורים, חברת אלביט פועלת, כדי לקדם את הפרויקט בהתאם למחויבות, אבל התושבים, עיריית הרצליה ועמותת אחל"ה (איכות חיים לתושבי השרון) טוענים, כי העבודות בוצעו ללא תיאום וללא אישור כל הגורמים המוסמכים.

סיון גורביץ', תושבת רחוב פנקס, סיפרה ל"צומת השרון": "ביום רביעי יצאתי לטייל עם הכלבה שלי באזור שבין נווה עמל לתעש. מדובר בנכס טבע שמאכלס להקות של תנים, ציפורים נדירות, בעלי חיים וצמחייה נדירה. חשכו עיניי. שלושה טרקטורים עצומים גורסים את השטח בלי רחמים. הם פשוט השטיחו את השטח ולא השאירו אחריהם דבר. מיד פניתי לכל מי שאני מכירה כדי לקבל תשובות מהעירייה, אבל נתקלתי בהתחמקויות ובגמגומים. זה היה ברור שהם יודעים, אבל לא רוצים להיות שקופים עם התושבים. זעזוע עמוק, אני לא נרגעת מהדבר הזה. ריאה ירוקה שגם כך יושבת על האזור הכי מזוהם בארץ. פשוט חיסלו בשלושה ימים פנינת טבע נדירה".

השטח החשוף לאחר הרס הצמחייה (צילום: פרטי)

השטח החשוף לאחר הרס הצמחייה (צילום: פרטי)

מי שנכנסה לאירוע היא עמותת אחל"ה, הפועלת כבר שנים רבות למניעת תוכנית הבנייה הגדולה במתחם תעש לפני שיתבצע סקר קרקע מקיף ויסודי. רוני רום, יו"ר העמותה, אמר אתמול (ראשון): בעקבות תחילת העבודות נערך ביום שישי האחרון סיור בשטח. הממצאים בשטח חייבו פנייה מיידית כבר ביום שישי למשרד להגנת הסביבה. הפנייה הועברה ביום שישי בעיקר מחשש לנזק של זיהום קרקע, זיהום אבק, פיצוץ ועוד. נחשפו מספר חביות. לצערי, קיימת כאן סכנה של ממש, בעיקר לאור הפרקטיקה שהייתה מקובלת בעבר באשר להשלכת חומרים מסוכנים בשטחי תעש באמצעות חביות. לחביות אלה יש פוטנציאל לזיהום או פיצוץ".

הצמחייה שהייתה במקום לפני תחילת העבודות (צילום: פרטי)

הצמחייה שהייתה במקום לפני תחילת העבודות (צילום: פרטי)

רום ציין, כי בעקבות המשך העבודות הועברה פנייה נוספת אתמול (ראשון) למשרד להגנת הסביבה עם דרישה להפסקת העבודות. לטענת רום, העבודות בשטח, שאותן מבצעת מינהלת אלביט למעבר לנגב, לא תואמו עם המשרד להגנת הסביבה, והמשרד להגנת הסביבה הורה לראש המינהלת המעבר לעצור את העבודות. "ברור שיש כאן מצב חמור של עבודה בשטח מזוהם ללא אישור", אומר רום.

למרות זאת, העבודות נמשכו, והבוקר (שני) הגיעה למקום קבוצת תושבים, פעילי סביבה, עם נציגי עמותת אחל"ה וחברי המועצה עופר לוי ודנה אורן ינאי ועצרו את עבודת הטרקטורים במקום.

 

 

אורן ינאי: "חייבים מיידית לעצור את עבודת הטרקטורים בתעש הרצליה. אני מצפה מראש העירייה לדעת מה קורה בעיר שלו. קיימת בשטח סכנה מיידית וממשית לתושבים. נעשתה שם פגיעה אנושה בטבע. העצים כוסחו, והחיות שלא נפגעו ברחו מסביבת המחייה הטבעית שלהן. בסיור שקיימתי בסוף השבוע נחרדתי מהמחשבה שהאזהרות שאנו צועקים כבר שנים התממשו. מישהו כאן נרדם בשמירה במקום להגן על התושבים.

עופר לוי אמר: "לצערי, כורתים עצים ועושים דברים בלי ליידע את התושבים. האחריות היא של העירייה ואני מצפה לתשובות מהעירייה".

מעיריית הרצליה נמסר בתגובה: "על פי הידוע לנו חברת אלביט החלה בעבודות חישוף הקרקע בשטח. בעקבות פניית העירייה, לרשות מקרקעי ישראל ולמשרד להגנת הסביבה, ניתנה הבוקר (שני) הוראה לעצור את העבודות עד לביצוע תיאום מלא בין כל הגורמים".

עוד נמסר מהעירייה: "הטרקטורים, שפעלו מטעם חברת אלביט, נועדו לחשיפת הקרקע לצורך מסירתה לרמ"י לצורך דיגום ותחילת עבודות בנייה. הטרקטורים השמידו עשרות דונמים של עצים לשימור, לרבות עצי פיקוס ואקליפטוס, פגעו בקרקע, ובנוסף, חשפו עשרות חביות שהוטמנו במקום על ידי תעש. הנהלת העירייה הגיעה למקום, מנעה את המשך העבודות, בכוונתה להוציא צווי מניעה בשל החשש לסכנה ופגיעה בתושבים והסביבה. העירייה לא תאפשר לקדם תוכניות בינוי על קרקעות מזוהמות ומסוכנות".

מתעש נמסר בתגובה: "באתר מבוצעות עבודות חישוף קרקע על ידי החברה, כקבלנית משנה, עבור רשות מקרקעי ישראל, וזאת לצורך ביצוע דיגום קרקע ושיקומה על ידי הרשות. כל העבודות מתבצעות על פי דין ולאחר בדיקה, כי קבלן המשנה פועל בהתאם לדרישות הרגולטוריות".

משומרי העצים בהרצליה נמסר: ״אנחנו מצפים מעיריית הרצליה והעומד בראשה לפעול מיידית לשמור על העצים בהרצליה ובקרבתה. חבל שהעירייה לא שלחה נציג להפגנה. זה אומר הרבה לצערנו".

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר בתגובה: "עבודות חישוף הקרקע באזור לא תואמו עם המשרד להגנת הסביבה בניגוד לנוהלי העבודה במתחמי קרקעות מזוהמות. המשרד להגנת הסביבה פועל לבירור הנושא מול הגורמים הרלוונטיים, בהם רשות מקרקעי ישראל וחברת אלביט. המשרד דורש מחברת אלביט וממינהלת ההעברה לנגב לעצור את עבודות חישוף הקרקע עד לבירור והסדרת העניין".

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר