מימין יריב פישר (צילום מירי דוידוביץ), משמאל משה פדלון (צילום עזרא לוי)
מימין יריב פישר (צילום מירי דוידוביץ), משמאל משה פדלון (צילום עזרא לוי)

אווירת בחירות בהרצליה? העתירה של פדלון, ההחלטה והתגובות והשחרור מהמילואים של פישר

עתירה של פדלון נגד פישר ומרלה נדחתה, פישר הבהיר כי השתחרר בהסכמה מהמילואים ולא הודח. זה מה שהם אמרו בתגובה

פורסם בתאריך: 28.12.23 15:03

עדיין לא ידוע מתי יתקיימו הבחירות המקומיות, בסוף ינואר או בסוף פברואר, אבל במערכת הפוליטית בהרצליה מתרחשים דברים. כך למשל השחרור של יריב פישר משרות מילואים בעת הזו כדי לנהל את קמפיין הפוליטי שלו, כך למשל ההחלטה שניתנה בעתירה שהגידו משה פדלון וסיעת המחנה הממלכתי נגד פישר ונגד עמית מרלה, עתירה שנדחתה.

ועדת הבחירות האזורית תל אביב דחתה את העתירה שהגישו ראש עיריית הרצליה, משה פדלון וסיעת המחנה הממלכתי, נגד חבר המועצה יריב פישר, המתמודד מולו בבחירות לראשות העיר, סיעת יש עתיד והפעיל החברתי עמית מרלה. פדלון וסיעת המחנה הממלכתי עתרו לוועדת הבחירות האזורית כדי להוציא צו מניעה בעניין הסרת שלטים שניתלו ברחבי העיר עם כיתוב, וגרסו כי מדובר במודעות המפרות את הוראות חוק הבחירות. בעתירה ביקשו צו שיורה על הסרת המדבקות והשלטים האמורים, צו שיאסור חלוקת עלונים אנונימיים, וצווים הצופים פני עתיד שיורו למשיבים למנוע תליית שלטים אנונימיים בניגוד לחוק הבחירות ומניעת הדבקת מדבקות באופן המפר את חוקי הבחירות. מאידך, סיעת יש עתיד ויריב פישר טענו כי מרלה לא פעל בתליית השלטים מטעמם ואילו מרלה טען כי הוא נרדף על ידי ראש העירייה בשל פעילותו הציבורית שמטרתה לדאוג לכך שפדלון לא ייבחר לכהונה נוספת.

שופטת בית המשפט המחוזי, ד"ר מיכל אגמון-גונן, יו"ר ועדת הבחירות האזורית, קבעה כי פדלון והמחנה הממלכתי לא הוכיחו את עתירתם בדבר "עשרות מקרים" שבהם המשיבים תלו מודעות נגדם, לא הוכיחו כי מרלה הוא פעיל של יש עתיד, וקבעה: "יחוס פעילות מפלגתית לכל מי שתומך במועמד בבחירות, עלול להביא לפגיעה חמורה בחופש הביטוי הפוליטי. הדבר חמור בעיקר בעת בחירות".

השופטת אגמון-גונן קבעה עוד שהוראת השקיפות שבחוק דרכי תעמולה, אינה חלה על פרסומים שעורכים אנשים פרטיים, שאינם מטעם מתמודד בבחירות, והעותרים לא הוכיחו כי מרלה פעל מטעם יש עתיד ועמדה על כך, שיש להימנע מעתירות ליו"ר ועדת הבחירות, שמטרתן להשתיק יריבים פוליטיים וקבעה: "בחירות הן אחד המקרים המובהקים המדגימים את חשיבות השמירה על חופש ביטוי נרחב ועל האפשרות להביע דעה, בעיקר כנגד המחזיקים בשלטון, כמו במקרה שלפניי כנגד ראש העירייה המכהן. וודאי שהגשת עתירות מסוג זה עלולות להוות אפקט מצנן מפעילות ציבורית במסגרת מערכת בחירות, ובמיוחד אם הן מוגשות כחלק ממכלול פעולות בהליכים מקבילים לרבות תביעות אזרחיות ותלונות למשטרה (בפרט בעבירות קלות כגון השחתת פני מקרקעין בתוכן שנוגע לנבחרי ציבור). על כן יש להישמר פן יהפכו עתירות בענייני בחירות למעין תביעות משתיקות, שמטרתם גדיעת מסע בחירות או הרתעת פעילים מהשתתפות במסע בחירות או בהבעת דעה עצמאית המובעת כנגד ראש העיר המכהן".

עוד כתבה בהחלטתה: "לאור האמור, לא ניתן לקבוע במקרה שלפניי כי מדובר בתעמולת בחירות מטעם מתמודד או רשימה, וכיון שגם אין ראיות כי הדבר בוצע בעבור תשלום. לפיכך, כיון שהמשיב 3 (מרלה – ש.י.) לא הפר את הוראות חוק הבחירות לעניין שקיפות מודעות הבחירות, אין מקום למתן צו הצופה פני עתיד בעניינו. על אף טיעוני העותרים בדבר "עשרות הפרות" והכפשות של המשיב 3 המציאו העותרים ראיות לגבי מקרה אחד בלבד בו הודה כי הדביק מדבקות".

השופטת ביקרה את פדלון אשר פנה לייעוץ המשפטי של העירייה בבקשה לעשות שימוש במצלמות האבטחה של העירייה, וזאת כדי לאכוף עבירה קלה של פגיעה ברכוש, שבאה לידי ביטוי בהדבקת מדבקה על גבי מודעת בחירות מטעמו. השופטת שיבחה את הייעוץ המשפטי של העירייה שמנע מראש העירייה את הצעד הזה וקבעה כי אין מקום לעשות שימוש במצלמות האבטחה של העירייה כחלק מקמפיין בחירות, וודאי לא בקמפיין של ראש עירייה מכהן.

השופטת קבעה כי פדלון והמחנה הממלכתי יישא בהוצאות משפט בסך 16 אלף שקלים עבור יריב פישר, סיעת יש עתיד ועמית מרלה, כאשר 8,000 שקלים ישלם פדלון מכיסו ו-8,000 שקל תשלם סיעת המחנה הממלכתי.

ראש העירייה, משה פדלון, אמר: "תושבי הרצליה סלדו מהקמפיין האנונימי המכוער ששטף את העיר לפני כשלושה חודשים והופעל כנגד המחנה הממלכתי וכנגדי ותרם לשיסוע ופילוג. חופש הביטוי אינו חופש השיסוי כנגד משרתי ציבור. מדובר בקמפיין שמומן ונתלה בחשיכה ובסתר ולכן גם היה קושי להוכיח מי עומד מאחוריו, ולמרות זאת ביקשתי להגן על שמי הטוב. אנו מכבדים את הכרעת שופטת ועדת הבחירות כי אין ראיות מספיקות ונמשיך לפעול רק על פי חוק. נמשיך לשקף לתושבים ביושרה ובמקצועיות את העשייה המרובה למען התושבים והרצליה. היום יותר מתמיד, אני מחויב לבניית חברה מלוכדת ומחוזקת, ולא אאפשר לקמפיין בחירות לסדוק את אחדות העיר והמדינה".

יריב פישר הגיב להחלטת ועדת הבחירות האזורית ואמר: "להרצליה מגיע יותר מראש עירייה שהינו עסקן קטן ונטול כל יושרה שעושה שימוש במשאבים העירוניים, כדי לנסות להשיג מטרות פוליטיות. לתושבי העיר מגיעה הנהגה ראויה, הגונה וישרה והרצליה בראשותי תהיה כזו".

בתוך כך, התעוררה סערה סביב פישר בנוגע לשרות המילואים שלו במהלך מלחמת חרבות ברזל והקמפיין הפוליטי שלו. פישר השתחרר משרות המילואים שלו כדי לנהל את הקמפיין הפוליטי שלו במסגרת ההתמודדות לראשות העירייה.

תחילת הסיפור בשבוע שעבר, כאשר פורסם כי פישר הודח משירות מילואים וזאת לאחר הפצת סרטון שבו הוא מופיע במדים בביתה של יעל גרמן, ראשת העיר לשעבר, בהדלקת נר חנוכה עם פעילי המפלגה ונושא דברים הקשורים לצבא ולשב"כ. פישר הבהיר כי לא מדובר בהדחה ממילואים ואמר: "לאחר שיחה שערכתי עם מפקדיי, וכדי למנוע ערבוב של הצבא עם קמפיין פוליטי, החלטנו במשותף שאשתחרר בעת הזו מהמילואים על מנת שאוכל לנהל את קמפיין הבחירות לראשות עיריית הרצליה. העובדה שמדינת ישראל מאלצת בימים אלה אנשי מילואים לבחור בין לשרת את המדינה לבין לקחת חלק במערכת בחירות היא החלטה בזויה, שפוגעת בביטחון הלאומי שלנו, וביכולת לקיים דמוקרטיה מתוקנת. התגייסתי למילואים בצו 8 ושירתתי בגזרת איו"ש במשך חודשיים יחד עם אחי ואחיותי, חיילי צה"ל ואנשי כוחות הביטחון בהם אני כל כך גאה. סיימתי את שירות המילואים הנוכחי בגאווה עצומה ואני רואה בכך זכות גדולה וגם חובה".

מפקדו של פישר יצא להגנתו וכתב לחייליו: "אתמול פורסמה באתר תאגיד השידור "כאן" ידיעה אודות חברינו ליחידה – רס"ן יריב פישר. הסרטון שפורסם מאירוע של הדלקת נרות, צולם ופורסם שלא על דעתו של יריב. הוא היה על מדים בגלל שלא הספיק לעבור בבית ולהחליף מדים. היום, לאחר שיח עם מפקדי היחידה הוחלט בעצה אחת עם יריב לסיים את שירות המילואים לעת עתה על מנת שהוא יחזור למירוץ לראשות עיריית הרצליה. הוא לא הודח ולא נעליים. למעשה, כאשר נקראנו לגיוס לאחר שמחת תורה, אני אמרתי ליריב שמבחינתי הוא פטור מלהגיע למילואים על מנת שיוכל להתמקד במירוץ הבחירות. יריב סירב לכך בכל תוקף ודרש לשרת כמו כולם. מעבר לכך, יריב כבר קיבל פטור ממילואים וחתם על התנדבות. יריב סיים את תקופת השירות לעת עתה ויחזור אלינו בקרוב מאוד".

 

תגובות

אין תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר