הרצליה, מבט כללי, באדיבות העירייה
הרצליה, מבט כללי, באדיבות העירייה

רגע לפני הבחירות: עד כמה הרצליה חופשית?

מדד החופש העירוני של תנועת "ישראל חופשית" מתפרסם סמוך לבחירות המקומיות. בין היתר נבדקו תחבורה ציבורית בשבת, תקציבי דת, חינוך, ועוד

פורסם בתאריך: 18.2.24 08:19

עד כמה הערים שלנו חופשיות? מדד החופש העירוני, אותו ייסדה תנועת "ישראל חופשית", נערך זו השנה השישית ומתפרסם שבועיים לפני הבחירות המוניציפליות, שיתקיימו ב- 27 בחודש.

מדד החופש העירוני בודק את מידת החופש ממנה נהנים תושביהן של 31 ערים בישראל – 29 הערים הגדולות בארץ בתוספת שתי הגדולות בצפונה ובדרומה. 11 הקטגוריות שנמדדות בו הן: תחבורה ציבורית בשבת, מסחר בשבת, תקציבי דת, חינוך, תמיכה בקהילת הלהט"ב, נוהל אירועים בהפרדה, בריכות בהפרדה, קבורה אזרחית, תפקיד המועצה הדתית, פלורליזם דתי ונישואים אזרחיים. המדד נערך בפיקוחו האקדמי של פרופ' עמית שכטר מאוניברסיטת בן גוריון בנגב ובהובלתו של החוקר ארן רונדל. הנתונים הכלליים על הערים במחקר (גודל האוכלוסייה וכדומה) נשענים על פרסומי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, משרד הפנים ומאגרים ממשלתיים וציבוריים נוספים. סוגיות הליבה שבמדד מסתמכות במידה רבה, אך בהחלט לא באופן בלעדי, על תשובות שהתקבלו מהעיריות לשאלות יזומות מכוח חוק חופש המידע.

את המקום הראשון בדירוג תפסו גבעתיים והוד השרון שזכו לציון של 80% במדד החופש. הקריטריונים שהעלו את הערים אל המקום הראשון הם בין היתר פתיחתו של בית עלמין ירקון לקבורה אזרחית, והחלטת המועצה נגד הפרדה מגדרית באירועים בתמיכת העירייה. בהוד השרון הושם דגש גם על כך שמועצת העיר דואגת להפריד בין תקציבי הדת ביחס לתקציבי העיר ככל הניתן, מפעילה שירות רישום זוגות עירוני ומקדמת תחבורה ציבורית בשבת.

את המקום השלישי תופסת תל אביב עם 78% שהוסיפה 4 נקודות מהשנה שעברה, ועלתה בניקוד בקטגוריה של קבורה אזרחית. מנגד תל אביב איבדה נקודות חשובות בתחום החינוך, משום שנמצא כי אין פיקוח עירוני על פעילות עמותות חיצוניות בבתי הספר.

הרצליה יחד עם מודיעין, נמצאת במקום הרביעי עם ציון של 77%. הרצליה מצטיינת בחינוך – העירייה פועלת על פי חוזר מנכ"ל משרד החינוך משנת 2015 שמורה על מספר כללים: תאשר מראש כל ארגון שפוגש את ילדי בית הספר, תקפיד שההורים יודעים מי אמורים לפגוש את ילדיהם, ותלמידים שהוריהם לא מעוניינים שישתתפו תימצא להם פעילות חלופית. השיפור בציונה מגיע בעקבות יחס חם יותר לקהילות הלא אורתודוקסיות שבעיר והשתתפות בפעילותן.

רעננה, הנמצאת במקום ה- 11 עם ציון 52%, משפרת זו השנה השלישית ברציפות את ציונה במדד, והשנה היא מטפסת עוד מקום אחד במעלה הדירוג. הסיבה לשיפור: הפסקת הנוהג של סבסוד רחצה בשעות ההפרדה במרכז הספורט העירוני.

במקום השביעי נמצאת כפר סבא, זו השנה השלישית, עם ציון 69%, בדיוק כמו בשנה שעברה. באתר "ישראל חופשית" נכתב לגבי ציונה של כפר סבא: "הערים האחרות הולכות ומשפרות עמדות וכפר סבא נותרת השנה באותו דירוג. זה לא שאין איפה לשפר. העירייה מסרבת לתקן את המדיניות שמאפשרת הפרדה מגדרית באירועים ולא לוקחת אחריות על פעילות עמותות חיצוניות בבתי הספר שלה".

פ"ת שבמקום ה- 12 עם ציון 45%, רושמת את שיפור הציון השני הגדול ביותר במדד החופש השנה, לא פחות מ-14 נקודות לעומת השנה שעברה. חצי מהן מגיעות מהאפשרות לתושביה להיקבר בקבורה אזרחית בבית העלמין ירקון. קיים שיפור בקטגוריות נוספות – בחינוך העירייה שיפרה את נוהלי עבודתה והיא בודקת בפועל שבתי הספר עומדים בתנאים לאישור כניסה של עמותות חיצוניות לבתי הספר. העירייה גם מקיימת פורום שיח משותף לה, לנציגי ההורים, ולבתי הספר בעיר, שם להורים יש אפשרות להסתייג מתכנים שהגיעו לבתי הספר, ולפעול להפסקתם.

גם חולון, שבמקום השמיני, נשארה עם אותו ציון (63%), אך דירוגה השתפר מעט בעיקר בזכות היחלשות יריבותיה, ולא בזכות מעשים שלה. חולון הקטינה את אחריותה על תכני הלימוד שמציגות עמותות חיצוניות בבתי ספר דווקא בתקופה שחשוב שעיריות ירחיבו אחריותן וכעת מאפשרת לתושביה קבורה אזרחית בעקבות פתיחת החלקה לקבורה אזרחית בבית עלמין ירקון.

ראשון לציון, המדורגת במקום העשירי עם ציון 57%,  נפלה בשני מקומות בדירוג בעקבות אובדן נקודות רבות. רוב ההפסד נבע מהפסקת פעילות קו שבוס בעיר, העירייה לא ניצלה את ההזדמנות לתקן ולהציע שירות תחבורה ציבורית בסופי שבוע בעצמה ובעקבות יחסה לקהילות הלא אורתודוקסיות בעיר, כך נכתב בדוח.

בת ים, המדורגת במקום ה- 18 עם ציון 35%, קפצה שלושה מקומות בדירוג והוסיפה 7 נקודות למאזנה, אך לא חל בפעולותיה שום שינוי – היא מרוויחה מפתיחתו של בית העלמין ירקון לקבורה אזרחית. בת ים קיבלה את אותו אחוז כמו רחובות, אך היא מובילה עליה בנקודה אחת בלבד.

רחובות במקום 19 עם ציון 35%, אך שיפרה את ציונה ב-16 נקודות לעומת השנה שעברה, וקפצה שבעה מקומות במעלה הדירוג. בנימוקי ישראל חופשית לציון של רחובות נכתב: "חלק מהשינוי מוסבר בכך שחלקה עימנו את תקציבה, בניגוד לשנה שעברה. אך עיקר השינוי מגיע מלקיחת אחריות על העמותות שנכנסות לבתי הספר. העירייה מסרה לנו ש"העירייה מבקשת ממוסדות החינוך ליידע מראש את הורי התלמידים במפגשים עם אנשים או ארגונים שאינם עובדי המוסד".

אורי קידר מנכ"ל תנועת ישראל חופשית: "גם בימים אלו אנחנו רואים את חשיבותו והשפעתו של השלטון המקומי, ובמדד החופש ניתן לראות בבירור אלו ערים נלחמו על החופש של התושבות והתושבים ועבדו קשה כדי להיות הערים הליברליות ביותר שאפשר, ומי בחרו בגישה שמרנית שלא מקדמת את החופש בעיר. גם למי שזה נראה כרגע רחוק, ההשקעה של כמה רגעים על מנת להצביע בבחירות המקומיות היא קריטית לעיצוב העיר שלכם בחמש השנים הקרובות. גם בימים אלה בהם אנחנו נלחמים באויב, צריך להישאר עם עין אחת על הבחירות לרשויות המקומיות. אל תתנו לאף אחד אחר להחליט אם תהיה לכם תחבורה בשבת או לא, אם בעיר שלכם גם לקהילת הלהט"ב יהיה מקום במרכז הבמה או שהיא תצטרך להישאר בארון, ואם לאבי מעוז ושליחיו תהיה השפעה על החינוך של הילדים של כולנו. לכו להצביע, זה הכי חשוב שיש".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר