קלפי, צילום melis82 depositphoto.com
קלפי, צילום melis82 depositphoto.com

מישל מהרצליה מובילה את המאבק: זו ההפתעה שחיכתה לבני 17 שחשבו שיוכלו להצביע בבחירות

צעירים רבים בני 17 הופתעו לגלות שרק מי שמלאו לו 17 עד מועד הבחירות המקורי, יוכל להצביע. עתה הם יוצאים למאבק אותו מובילה תלמידת י"ב מהרצליה. קישור לעצומה שפתחו, בכתבה

פורסם בתאריך: 19.2.24 08:40

מחאת הצעירים שלא יוכלו לממש את זכות ההצבעה בבחירות המקומיות: ביום שלישי הבא (27 בחודש) ייגשו אזרחי ישראל לבחור את ראשי הרשויות ונציגיהם במועצות העיר, אבל מתברר שצעירים רבים, שחצו כבר את גיל 17, לא יהיו זכאים לקחת חלק בזכות דמוקרטית הזאת. זאת בשל דחיית הבחירות בשל המלחמה.

כזכור, הבחירות היו אמורות להתקיים בסוף חודש אוקטובר ובשל המלחמה נדחו פעמיים: בתחילה בשלושה חודשים, לסוף חודש ינואר ואז פעם נוספת לסוף חודש פברואר. צעירים רבים, שמלאו להם 17 בארבעת החודשים שחלפו מאז תאריך הבחירות המקורי, גילו כי לא יוכלו להשתתף בבחירות, דבר שגרם למרמור וכעס אצל רבים מהם.

אחת מהן היא מישל שריד, תלמידת כיתה י"ב מהרצליה, שהחליטה להרים את הכפפה ולהוביל מאבק ארצי עם העלאת עצומה בעניין.

מישל שריד, מובילת מחאה של צעירים שרוצים להצביע בבחירות המקומיות, צילום פרטי

מישל שריד, מובילת מחאה של צעירים שרוצים להצביע בבחירות המקומיות, צילום פרטי

"שמחתי ששינו את מועד הבחירות ושתהיה לי הזדמנות להצביע, אבל אז גיליתי שלא. ניסיתי לדבר עם מועמדים לראשות העיר והם היו מופתעים מכך", מספרת מישל ומוסיפה: "הייתי בטוחה שהעובדה שאני מעל גיל 17 תאפשר לי להצביע בסוף פברואר אבל אז גיליתי שלא. שרק מי שהיה בן 17 במועד הבחירות המקורי רשאי להצביע וכך יוצא שילידי חודשים סוף נובמבר ודצמבר 2006 ותחילת ינואר ופברואר 2007 נשארים מחוץ לקלפי למרות שהם בני 17 ויש להם זכות הצבעה. זה פשוט אי מתן זכות לבני 17 להצביע בבחירות לראשות העיר למרות זכותם להצביע לפי גילם".

מישל לא הייתה מוכנה לוותר ויזמה עצומה בעניין והיא מקווה, למרות הזמן הקצר שנותר עד לבחירות, למצוא עורך דין שיסכים להגיש עתירה במימון המונים ולשנות את החוק. "מלמדים אותנו אזרחות. גם אני רוצה להצביע בבחירות ולבחור את ראש עיריית הרצליה", היא אומרת. "חשוב לי להצביע בבחירות כי זה משפיע עלי שנים קדימה, ואני מרגישה שאני לא יכולה לקדם נושאים שחשובים לי בעזרת הקול שלי ושל רבים מבני הנוער שנמנעת מהם הצבעה. אני לומדת בתיכון עירוני ד' בתל אביב, ובית הספר התגייס והוציא עצומה שקוראת לכל התלמידים בארץ לחתום עליה ולהביא לשינויי ולאפשר לצעירים להצביע".

 

בעצומה נכתב בין השאר: "ללימודי אזרחות חשיבות רבה בכך שהנוער מגלים אחריות אישית ויכולים להשפיע על החיים בעיר ובמדינה ועל מציאות חייהם. השתתפות אזרחית הן ברמת השלטון הכללי והן ברמת השלטון המקומי היא חלק בלתי נפרד מהעיקרון הדמוקרטי היסודי – שלטון העם והצבעה בבחירות היא ביישום המשמעותי ביותר של השתתפות אזרחית. לפיכך, דווקא בזמן המלחמה שרבים אינם יכולים עוד להצביע, יש לאפשר לנוער מעל גיל 17 לממש את זכות ההצבעה ולהשפיע על עתיד העיר שלהם. לאור זאת, אנו קוראים לתלמידי כיתות י"ב בכל רחבי הארץ להתגייס למען זכות ההצבעה של כלל הנוער שמלאו להם 17 ולשינוי החקיקה בנושא אם אפשר כבר בבחירות הקרובות ואם לא לבחירות הבאות. רק כך נצליח להביא לשינויי גם לבחירות הקרובות".

מישל מוסיפה: "הדור שלנו מוכיח את עצמו בהגנה על הארץ. רבים אוהבים את שיעורי האזרחות, ולומדים על הזכויות שלהם כאזרחים, אלא שאז מגיע חוק יבש שמונע מהנוער לממש את הזכויות בקלפי".

מישל, אם הייתה לך זכות להצביע, למי היית מצביעה?

"הייתי שמחה להצביע לראש עיר שידאג לבני נוער ולצעירים למקומות בילויי ולתחבורה ציבורית טובה גם בין השכונות בהרצליה עצמה. אני מאוד אוהבת את הפארק והעיר נקייה ושקטה, אבל חסרות לי הופעות של להקות שאני אוהבת, ואני נוסעת לראות אותם בתל אביב".

לעצומת בני הנוער לגבי זכות ההצבעה היכנסו כאן

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר