המערות במצוק אפולוניה, צילום רמי פלג, המשרד להגנת הסביבה
המערות במצוק אפולוניה, צילום רמי פלג, המשרד להגנת הסביבה

אחרי ישיבת המועצה: מה יעלה בגורל בית הצדף בחוף אפולוניה? והיכן יגור ניסים כחלון?

לקראת דיון בבית המשפט שאמור להתקיים בקרוב, עורר ביתו המפורסם של ניסים כחלון באפולוניה ויכוח בין ראש העירייה יריב פישר לחבר המועצה יונתן יעקובוביץ. כל הפרטים

פורסם בתאריך: 22.5.24 09:38

המאבק לשימור "בית הצדף" בחוף אפולוניה הגיע אמש (שלישי) למועצת העיר של הרצליה, בעקבות הצעה לסדר של חבר המועצה יונתן יעקובוביץ' מהאופוזיציה שטען כי בעקבות פעולות העירייה ישנה סכנה כי בית המשפט יורה על הריסת המקום.

"בית הצדף" ממוקם על מצוק כורכר טבעי, מטרים ספורים מקו החוף הצפוני של הרצליה והוא נבנה במהלך 50 השנים האחרונות על ידי ניסים כחלון המכונה "איש המערות" באמצעות שימוש בחומרים טבעיים כמו אבנים, צדפים וחול. המבנה המורכב כולל למעלה מ- 50 חללים ופתחים שנחפרו במצוק ומהווה יצירת אמנות נדירה ואבן שואבת לתיירים.

בית הצדף במצוק אפולוניה, צילום דוברות העירייה

בית הצדף במצוק אפולוניה, צילום דוברות העירייה

בחודש יולי 2022 דרש המשרד להגנת הסביבה מניסים כחלון, מעיריית הרצליה ומרשות מקרקעי ישראל לפנות את המקום ולסגור ולאטום את המתחם אותו הגדיר כ"מסוכן והלא חוקי", בטענה כי מדובר בהפרה מתמשכת של חוק שמירת הסביבה החופית ופגיעה חריפה במצוק החופי ובמעבר הציבור ובחוף. העירייה בקדנציה הקודמת, בראשותו של משה פדלון, ראש העירייה לשעבר, עמדה לצידו של כחלון ופעלה לשימור המקום. בחודש מרץ 2023 אף הודיע העירייה כי פנתה לוועד הישראלי אונסקו כדי להכיר בבית הצדף כפלא עולם תרבותי וטבעי.

לקראת דיון נוסף בבית המשפט שאמור להתקיים ב- 17 ביולי, העלה חבר המועצה יעקובוביץ' הצעה לסדר בישיבת המועצה שהתקיימה אתמול. יעקובוביץ' גורס כי בעקבות דרישת המשרד להגנת הסביבה להריסת בית הצדף ופינויו של כחלון מהמקום החל מאבק אזרחי של תושבים למען שימור בית הצדף כאטרקציה תיירותית למען הדורות הבאים. לדבריו מדובר ביצירה אומנותית נדירה שמושכת אליה המון מבקרים ותיירים והפכה לסמל בחוף ובעיר הרצליה לצד שלל כתבות וסיקורים של היצירה בארץ ובעולם. לדבריו, העירייה בראשות משה פדלון פעלה כדי להביא לשימור המבנה הייחודי שמר כחלון יצר לצד מציאת פתרון דיור חלופי למר כחלון שמתגורר במערות וזאת באמצעות מחלקת הרווחה בעירייה.

ניסים כחלון בבית הצדף במצוק אפולוניה, צילום דוברות העירייה

ניסים כחלון בבית הצדף במצוק אפולוניה, צילום דוברות העירייה

יעקובוביץ': "בשנה האחרונה התקיימו מספר דיונים בבית המשפט וראש העירייה לשעבר, משה פדלון, יחד איתי ועם מספר חברים נוספים, התייצבו בבית המשפט כדי לשכנע את כבוד השופטת ענת יהב לאפשר את שימור האתר ומציאת פתרון דיור הולם למר כחלון שהוא אדם מבוגר שאינו בקו הבריאות. בדיונים ובסיורים שהיו במעמד השופטת הבהירה האחרונה שהיא תאפשר שימור של המתחם ומציאת פתרון דיור חלופי למר כחלון במידה והעירייה תפעל להגיש תכנית ייעוד, תכנית מהנדס עיר לשימור המקום, מקום חלופי, מקום חלופי למעבר למגורי כחלון ועוד. הדבר גם קיבל ביטוי בהחלטת השופטת לקיים דיון נוסף בעניין כדי לאפשר לעירייה לבצע את הנדרש. מאז בחירתו של יריב פישר לראשות העיר, מובילי המחאה נגד הריסת בית הצדף פנו לפישר בבקשה להמשיך בתהליך ולעשות את הנדרש מול בית המשפט כדי להבטיח את שימור המקום ומציאת פתרון דיור חלופי למר כחלון. לדאבון התושבים, למרות הבטחות שניתנו בעל פה העירייה לא עשתה דבר מאז בחירתו של ראש העיר לתפקיד ולאחרונה אף הבהיר ראש העירייה שאין בכוונתו להשקיע מאמצים או כספים כדי לבצע את הפעולות שבית המשפט ביקש לטובת שימור המקום".

יעקובוביץ הסביר כי ההצעה לסדר עלתה בעקבות התנגדותו של ראש העירייה יריב פישר לביצוע הפעולות הנדרשות לשימור והצלת בית הצדף: "לתדהמתי עמדה זו משתקפת באופן ברור בהמשך למכתב ששלח ראש העיר החדש, יריב פישר לעו"ד מולכו בו הוא מסביר במילים מפולפלות ועדינות מדוע אינו מעוניין להשקיע תקציבים ולהסדיר את הנושא ושייקח לו הרבה זמן ללמוד את הנושא או במילים הלא עדינות – לא מעוניין בשימור בית הצדף".

יעקובוביץ הציע בהצעתו: "עיריית הרצליה לא תחכה ותמתין כפי שהציע ראש העירייה להכרעה של בתי המשפט וועדות הערר השונות, המתנה פירושה הלכה למעשה היא גזר דין של הריסת המבנה. העירייה תמשיך לפעול במקביל כפי שעשתה בקדנציה הקודמת תוך השקעת התקציבים והמשאבים הרלוונטיים ככל שיידרשו כדי להוכיח לגורמי המקצוע ולבית המשפט כי יש בידיה הפתרונות המתאימים והיכולות המקצועיות לטיפול בנושא, הרווחה תסייע בתהליך מקצועי למר כחלון להתפנות ותסייע לו באיתור מקום חלופי, מנהל הנדסה יקדם את התוכנית, שמשום מה עצר, ויביא חוות דעת לנושא תכנית שימור המקום. ראש העירייה והנהלת העיר החדשה יאמצו את פרוטוקול הישיבה מיום 1.2.24 בו הובאו סיכומים מתואמים עם נציגי איכות הסביבה מול נציגי המאבק לטובת הצגתם בפני בית המשפט".

ראש העירייה, יריב פישר, ענה להצעתו של יעקובוביץ': "העירייה פועלת לפי מה שהחליטה העירייה בקדנציה הקודמת. הגשנו ערר לעניין הזה ואני עומד מאחוריו. אני רוצה לקבל את התשובה מוועדת הערר כמה שיותר מהר. צריך להגיד לבית המשפט לחכות לתשובה של ועדת הערר. אני אוהב את המקום הזה בדיוק כמוך וביליתי שם כשעוד הייתי צעיר. אני מכיר את האיש ואנחנו עומדים מאחורי ההתחייבות הזאת. אני רוצה לבוא לבית המשפט עם התשובה מוועדת הערר. לא חושב שצריך להוציא כספים מיותרים. אני מסכים עם הדרך שלכם אבל חושב שאנחנו עובדים נכון. מזמין אותך להיכנס לצוות שלנו בנושא".

יעקובוביץ' השיב: "יש לנו הזדמנות מול שופטת בית משפט מחוזי. כל מה שהיא מבקשת זה לעשות עוד פעולה ולהגיש בקשה להקצאת קרקע. אם רוצים ללכת בדרך של ועדות תכנונית זה ייקח הרבה זמן, אפשר ללכת בדרך הקצרה והחוקית. אם בית המשפט יחליט ב- 17 ביולי להרוס את המקום המשרד להגנת הסביבה יכול לבא עם משאיות ולהרוס. הכספים בשביל להביא מהנדס זה כסף לא גדול. אם רוצה תביא תירוץ אחר. אני אשמח לשתף את הקואליציה בכל הידע הרב שצברתי בנושא כדי לשמר את המקום. זימנת אותי לפגישה אחת ולאחר מכן לא ענית לפניות שלי".

חבר המועצה צבי וייס אמר: "אני מציע שהצדדים יפנו ביחד לבית המשפט ויגידו שהתושבים והמועצה עושים מאמץ ומבקשים זמן כדי למצות את המהלך ללא הוצאת כספים מיותרים". איל פביאן, סגן ראש העירייה ויו"ר הוועדה לתכנון ובנייה, הוסיף: "כולנו חושבים אותו דבר. נתכנס בימים הקרובים עם מהנדסת העיר והיועצת משפטית ונעשה דיון איך לעשות את הדברים הכי נכונים במסגרת החוק ומנהל תקין".

יעקובוביץ' סירב לבקשת ראש העירייה להוריד את ההצעה מסדר היום, אך זו לא התקבלה בשל הרוב שיש לחברי הקואליציה שהצביעו נגדה.

 

תגובות

אין תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר