איצטדיון הרצליה. צילום: עזרא לוי
איצטדיון הרצליה. צילום: עזרא לוי

מבקר המדינה: אין היתרי בנייה באצטדיון הרצליה ולמבנים בחופים

הדו"ח של המבקר יוסף שפירא עסק ברשויות המקומיות ולפיו תוספות בנייה באצטדיון ומבנים יבילים בחופי הים בעיר ובבית ספר "גיורא" נבנו ללא אישורים והיתרים

פורסם בתאריך: 21.11.17 18:07

הדו"ח המפורט של מבקר המדינה יוסף שפירא שפורסם היום (ג') והתייחס לרשויות מקומיות, הציג כמה מחדלים וכשלים בהרצליה. משרד המבקר בדק בחודשים נובמבר 2016 – פברואר 2017 עבירות על חוק התכנון והבנייה בביצוע עבודות ציבוריות בהרצליה, וכן ברהט, אשקלון ובני ברק ובתאגידים העירוניים שלהן. כמו כן, נבדק טיפול הוועדות המקומיות לתכנון ולבנייה ברשויות אלו. 

אצטדיון עירוני הרצליה

למן הקמתו בשנת 1986 בנתה עיריית הרצליה תוספות בנייה באצטדיון העירוני שלה ללא היתר. היא הרחיבה את אחד היציעים, הוסיפה שני יציעים חדשים ובנתה מבנה הכולל "מגדל", יציע כבוד, תאי שידור ומשרדים – הכל ללא היתר בנייה ומבלי שקיבלה אישורים מהגורמים הרלוונטיים לבטיחות המבנים. סך שטח היציעים שבנתה העירייה ללא היתר עומד על יותר מ-3,600 מ"ר ללא שטח יציע הכבוד, תאי השידור והמשרדים. נוסף על כך, מתחת ליציעים הוקמו מבנים רבים, חלקם יבילים, גם הם ללא היתר בנייה.

עיריית הרצליה והוועדה המקומית הרצליה מסרו בתשובתן למשרד מבקר המדינה, כי לאור העובדה שנמצא היתר בנייה חלקי למתחם האצטדיון נעשים מאמצים לאתר את שאר ההיתרים. עוד מסרו בתשובתן כי אם לא יוסדר עניין ההיתרים והאישורים, לרבות אישורי בטיחות מהגורמים הנדרשים, ייסגר האצטדיון לשימוש. 

בנייה בחוף הים

בסקר שערכה היחידה הארצית לאכיפת דיני התכנון והבנייה בדצמבר 2015 ובינואר 2016 , נמצאו לפחות 40 מבנים בחוף ימה של הרצליה, שהם באחריות או בשימוש עיריית הרצליה או החברה העירונית לפיתוח תיירות בהרצליה בע"מ שנבנו ללא היתר בנייה או בסטייה מהיתר. שטחם הכולל של מבנים אלו עומד על יותר מ-1,800 מ"ר. הוועדה המקומית הרצליה, שידעה על הבנייה והשימוש ללא היתר במבנים בחוף הים, לא טיפלה במשך שנים בבנייה ובשימוש במבנים שלא כדין.

מבדיקת שני מתחמים על חוף הים נמצא כי העירייה עושה שימוש בכמה מבנים שהוקמו ללא היתר: בחוף זבולון עושה העירייה שימוש בחמישה מבנים טרומיים ישנים שאין להם היתרי בנייה וששטחם הכולל הוא כ 1,015- מ"ר; ברמת ים הציבה העירייה כמה מבנים יבילים וסככה בשטח כולל של כ 200- מ"ר ללא היתר בנייה ובניגוד לייעוד.

עיריית הרצליה והוועדה המקומית הרצליה מסרו בתשובתן למשרד מבקר המדינה כי בתכניות לחופי העיר שהעירייה מקדמת ניתן ביטוי לממצאי הסקר שערכה היחידה הארצית לאכיפת דיני התכנון והבנייה, וכי התכניות מסדירות את הבנייה בחוף הים.

 

חניון גלגלי הפלדה

החברה לפיתוח הרצליה בע"מ מפעילה זה כשלוש שנים חניון ציבורי ללא היתר לשימוש חורג. הוועדה המקומית שידעה על הפעלת החניון ללא היתר לשימוש חורג לא פעלה כנגד החברה.

במועד קיום הביקורת הפעילה החברה לפיתוח הרצליה חניון על שטח של כ 4.7- דונם. על פי התכנית המאושרת החלה על המקרקעין, השטח שעליו הוקם החניון העילי יועד בחלקו לשטח ציבורי פתוח (שצ"פ) עם חניון תת-קרקעי ובחלקו לדרך ולתעשייה. מכאן שהשימוש בשטח כולו למטרת חניון עילי הוא בניגוד לתכנית. לחברה לפיתוח הרצליה היה היתר לשימוש חורג להפעלת החניון, ותוקפו פג במאי 2014.

הצבת מבנים יבילים ללא היתר בנייה בבתי ספר ובגני ילדים

עיריית הרצליה הציבה חמישה מבנים יבילים בשטח כולל של כ-250 מ"ר, שלוש סככות ומבנה שירותים ללא היתר במתחם ליד בית ספר "יד גיורא". מבנים אלו הוצבו על מקרקעין שייעודם חקלאי. בסיורים שערך צוות הביקורת במתחם בדצמבר 2016 ובפברואר 2017 נמצא כי המבנים היבילים שימשו ככיתות לימוד.

עיריית הרצליה והוועדה המקומית הרצליה מסרו בתשובתן למשרד מבקר המדינה ממאי 2017 כי מדיניות העירייה היא שלא לאפשר שימוש במבנים יבילים כמבני החינוך. עוד נמסר כי העירייה פועלה להכנת תכנית אב להסדרת המוסד החינוכי האמור, לרבות נושא המבנים היבילים. העירייה הוסיפה כי קיומם של המבנים היבילים אינו פוגע בשלומם ובביטחונם של הילדים, שכן נושא הבטיחות נבדק ומאושר מדי שנה על ידי מנהלת מחלקת הבטיחות בעירייה.

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר