ההפגנה מול משרדי נובל אנרג'י בהרצליה. צילום: עמותת מישור החוף
ההפגנה מול משרדי נובל אנרג'י בהרצליה. צילום: עמותת מישור החוף

"השפעת אסדת הגז לוויתן על הרצליה תהיה קשה"

חברי עמותת "שומרי מישור החוף" הפגינו מול משרדי חברת "נובל אנרג'י" בהרצליה ודרשו להרחיק את אסדות הגז מקו החוף: "מזהמות פי 18 מבתי הזיקוק בחיפה"

פורסם בתאריך: 26.11.17 16:09

עמותת "שומרי מישור החוף" קיימה הפגנה מול משרדי חברת 'נובל אנרג'י' בהרצליה כחלק מהמאבק נגד הקמת אסדות הגז בחלקו הצפוני של מישור החוף, מנתניה בדרום ועד חוף דור בצפון. במחאתה טוענת העמותה כי אסדות הגז עתידות לפלוט חומרים מסוכנים ומסרטנים לאוויר ולים. לטענת העמותה, האסדות ימוקמו במרחק 7-10 ק"מ מקו החוף, בשונה מאסדת "תמר הנמצאת במרחק של כ-26 ק"מ מחופי אשדוד. "ההשפעה של האסדה שתוקם בחופי נתניה על הרצליה תהיה גבוהה אף יותר מההשפעה של "תמר" על אשדוד, אשר נכנסה לרשימת ארבע הערים המזוהמות בישראל", מסבירים בעמותה.

ביום חמישי האחרון התקיימה הפגנה של כ- 70 איש מתחת למשרדי חברת 'נובל אנרג'י' בהרצליה וזאת למרות הגשם הכבד שפקד אותם. המפגינים אחזו שלטים עליהם נכתב בין היתר: "כן לגז טבעי, לא לשחיתות" ו- "אסדת הטיפול בגז רק במרחק 120 ק"מ מהחוף".  "אנחנו התארגנות אזרחים שאכפת להם מהביטחון והחיים שלהם ובעיקר של הדורות הבאים", מסביר יו"ר העמותה, יהודה ברונר.

אסדת "לוויתן", שלהקמתה מתנגדת העמותה, מתוכננת לקום במחצית השנייה של שנת 2018. "חברת 'נובל אנרג'י', יחד עם השותפות שלה במאגר 'לוויתן', מקימה כעת את האסדה הראשונה מבין סדרה של אסדות שמיועדות להיות מפוזרות לאורך החופים שלנו", מסביר ברונר. "אסדת 'לוויתן' שתוקם ראשונה תהיה בעצם אחות גדולה ל'תמר'. לפי נתוני המשרד להגנת הסביבה, בשנת 2016 האסדה הזו פלטה פי 18 חומרים מסרטנים מבתי הזיקוק לנפט של 'בזן' בחיפה, שהם אימת המפרץ. מאז ש'תמר' פועלת, אשדוד ואשקלון נכנסו שתיהן לרשימת ארבע הערים המזוהמות בישראל. 'לוויתן', בשונה מ'תמר', תמוקם 9.5 ק"מ מערבית לחוף דור ותהיה האסדה הצפונית מבין האסדות שאושרו להקמה, כולן במרחק של בין 7-10 ק"מ מהחופים בגלל המתווה של האדמה. האסדה הדרומית ביותר תוקם בחופי נתניה והשפעתה על הרצליה תהיה גבוהה אף יותר מההשפעה של 'תמר' על אשדוד. האסדה של לוויתן תטפל ביותר מכפליים מהחומרים הרעילים שבהם מטפלת 'תמר' והיא נמצאת במחצית מרחק מהחוף.

"בנוסף, האסדה שצפויה לקום מול חוף דור נמצאת קילומטרים ספורים מאזור שאיבת המים המותפלים בחדרה. 20% מהמים של ישראל מגיעים מהמתקן הזה כך שתושבי הרצליה, תל אביב, חדרה, נתניה ועוד שותים מהם. המדינה נותנת ל'נובל אנרג'י' היתר לשפיכה של מאות טונות של מים מזוהמים מהאסדה לים, זאת בניגוד לאמנת ברצלונה שבמקרה המדינה לא חתומה על הסעיף הזה שלה. המים האלה עם הרעלים עלולים להגיע למי השתייה של כולנו".

במחאתם מבקשים 'שומרי מישור החוף' לבטל את הקמת אסדות הקידוח המקובעות לקרקעית הים ולהקים במקומן אסדות צפות במרחק של למעלה מ-100 ק"מ מהחופים. "'נובל אנרג'י' הציעה בעבר בעצמה את הפתרון הזה עד לסוף 2014 ובשלב כלשהו השתנתה התוכנית להקמה של אסדה קבועה", מסביר ברונר.

מחברת 'נובל אנרג'י' טרם נמסרה תגובה.

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר