מכינת מגדלור. צילום באדיבות מכינת מגדלור
מכינת מגדלור. צילום באדיבות מכינת מגדלור

"ההצלחה במכינה תיחרט להם בלב ובזיכרון לאורך שנים"

במכינה הקדם צבאית "מגדלור" בהרצליה נדרשים החניכים, לראשונה בחייהם, לקבל אחריות. ולים יש תפקיד חשוב בעבודה החינוכית

פורסם בתאריך: 7.12.17 15:38

מסיבת חנוכה יוצאת דופן תיערך ביום חמישי, 14.12 באולם האירועים "עדן על המים" בקיבוץ ניר אליהו, שכל הכנסותיה קודש למכינה הקדם צבאית "מגדלור" בהרצליה, בסמוך למרכז הבינתחומי. המכינה נפתחה בחודש ספטמבר וחברים בה 19 צעירים ישראלים שמגיעים ממציאות לא קלה אך מרכיבים פסיפס אנושי של החברה הישראלית על כל גווניה.

"המתודות העיקריות במכינה הן הרבה עבודה בשטח והרבה עבודה בים", מסביר יונתן לדרמן, בן 34, בוגר המרכז הבינתחומי שהקים את המכינה יחד עם שותפו יותם לוי. "החבר'ה שלנו הם קהל יעד לא שגרתי של מכינות ומגיעים מכל קצוות החברה הישראלית. אנחנו רואים בשירות צבאי משמעותי ולאחריו חזרה לאזרחות והשתלבות תקינה בחברה, יעדים לפעולה".

אתם מלווים אותם גם בשירות הצבאי?

"כן. כרגע עוד אין לנו בוגרים כי אנחנו במחזור הראשון, אבל זה חלק מהותי מפעילות המכינה. יהיה לנו איש סגל לליווי בשירות הצבאי ועמידה בקשר עם המפקדים, ולתת מסגרת תומכת".

לדרמן ויותם לוי הם בוגרי קורס חובלים של חיל הים, ולחוף הים של הרצליה תפקיד משמעותי בעבודה במכינה.

ספר על העבודה שלכם בים.

"אני ואתה יכולים עכשיו לדבר שעות על חשיבות ערך שיתוף הפעולה, או שפשוט נצא לים ואז אם לא נשתף פעולה הסירה תתהפך. אנחנו עובדים בשיתוף עם צופי ים הרצליה והמרכז הימי הרצליה. הים אינו סביבה טבעית של אף אחד וכשמפליגים לים אתה מגלה את האופי המזוקק והטהור של האנשים שאיתך בסירה".

מכינת מגדלור. צילום באדיבות מכינת מגדלור

מכינת מגדלור. צילום באדיבות מכינת מגדלור

את המכינה מפעילה עמותת פולאריס המנציחה את זכרם של האחים, קציני צה"ל ברק ועמיחי איטקיס ז"ל משדה ורבורג, שנהרגו בעת שירותם הצבאי. בראשה עומד גיורא לוי, בעבר קצין בדרגת סא"ל ביחידה העילית המובחרת.

"אנחנו נותנים להם כלים לבוא ולהתמודד עם החיים. זו הרחבת אופקים", אומר גיורא לוי. "הים הוא הפלטפורמה לכך, הוא מעצב ומחשל אותם. כל אחריות היום- יום היא עליהם. לצורך העניין, יש צוות שאחראי על משק הבית ואם הם לא יעשו את העבודה שלהם כמו שצריך אז לא יהיה להם נייר טואלט. זו פעם ראשונה שיש עליהם אחריות, זו פעם ראשונה שלא מפחדים עליהם ולא מתייחסים אליהם כאל מסכנים או כאל לא שווים. והם מגיבים לזה באופן מדהים".

"לפני חודשיים אחד החניכים החליט שהוא עוזב את המכינה בשל סיבות אישיות. עשינו אלף ואחד מאמצים להחזיר אותו, ולא הצלחנו. לפני שבוע הוא פתאום הופיע במכינה. הוא הבין שזה המקום היחיד שמקבל אותו בלי לשפוט אותו ונותן לו הזדמנות אמיתית להתחיל את החיים מחדש יחד עם תחושה של בית ומשפחה. זאת המהות של המקום שלנו – לתת הזדמנות".

אלה חבר'ה בני 18, במובן מסוים כבר נחשבים בוגרים. עדיין אפשר להטמיע בהם ערכים ולגרום לשינוי מקיף ומעמיק?

יונתן לדרמן: "זה היתרון. בגיל 18 הבנאדם בוגר, אין לו את השטויות של ילד, וכשאתה מתייחס אליהם כאל בוגרים – הם מכינים אוכל לבד, תורנויות לבד, הכל בעצמם – הם מגיבים לזה למרות שלא פגשו ביחס כזה קודם".

גיורא לוי: "מיומם הראשון במכינה אנחנו מכנים אותם "מחזור א' – אריות!" ומטפחים בהם רוח צוות וגאוות יחידה. לפני חודש הם היו בסדרת שטח במדבר יהודה יחד עם מכינות קדם צבאיות אחרות, וכשהחבר'ה שלנו הבינו שהם הולכים יותר מכולם, סוחבים משקל יותר מכולם ונמצאים בשטח יותר זמן, נוצרה אצלם אותה גאוות יחידה שמאוד רצינו לטעת בהם. אני התרגשתי מאוד, לראות את ההבנה הזו, שיש להם פתאום גאוות יחידה ואיזשהו משהו שהם שייכים אליו. חווית ההצלחה במכינה זה משהו שייחרט להם בלב ובזיכרון לאורך שנים".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר