פארק הרצליה, משה פדלון. צילומים עזרא לוי
פארק הרצליה, משה פדלון. צילומים עזרא לוי

הערב: מועצת העיר תדון בחוק העזר לפתיחת עסקים בשבת

בישיבה שלא מן המניין שמתקיימת לאחר שהכנסת אישרה כבר את "חוק המרכולים", תדון המועצה בחוק העזר החדש שנועד לשמר את הסטטוס קוו הנהוג בהרצליה ולאפשר המשך פתיחת עסקים בעיר בשבת

פורסם בתאריך: 14.1.18 12:55

מועצת העיר הרצליה תתכנס הערב, 14.1, לישיבה שלא מן המניין על מנת לדון בהצעה להחלפת חוק עזר (פתיחת עסקים וסגירתם) התשכ"ג-1963.

חוק העזר החדש נועד לשמר את המצב הקיים בתחום פתיחתם וסגירתם של עסקים השורר בפועל שנים רבות, תוך איזון ראוי בין רצונו וצרכיו של הציבור בעיר ובין הערך המובהק של שמירת השבת ומועדי ישראל. איזון זה הושג ע"י העירייה בשנים האחרונות באמצעות מדיניות אכיפה של הוראות חוק העזר, אולם ובהתאם לקביעות של בתי המשפט מהעת האחרונה, סבורה העירייה כי יש לעגן את אותו איזון באמצעות תיקון חוק העזר.

יש לציין כי גם אם יאושר חוק העזר העירוני, עדיין תהיה לשר הפנים הסמכות להחיל את "חוק המרכולים" על הרצליה ובכך למנוע פתיחת עסקים בשבת. זאת מכיוון שחוק העזר אושר אחרי שהכנסת כבר אישרה את "חוק המרכולים". מלכתחילה נקבע כי חוק המרכולים לא יהיה רטרואקטיבי, כלומר לא יחול על רשויות מקומיות אשר אישרו חוק עזר מתוקן לפני אישור "חוק המרכולים" בקריאה שלישית במליאת הכנסת. מאז אושר "חוק המרכולים" בקריאה ראשונה הזדרזו מספר רשויות מקומיות, וביניהן ראשון לציון, גבעתיים, רמת גן ומודיעין – רעות – מכבים, לאשר חוקי עזר על מנת ש"חוק המרכולים" לא יחול עליהן. הרצליה, כאמור, תדון באישורו הערב.

הנוסח להצעת החוק הונח על שולחנו של ראש העיר לפני כשבועיים, ולפי החוק יש להמתין עשרה ימים לפני הדיון עליו במועצה, כדי לאפשר לחברי המועצה ללמוד אותו. וכך, למרות לחץ של גורמים כמו "הרצליה חופשית" להזדרז עם אישור חוק העזר לפני שיאושר החוק בכנסת, הדיון אודותיו במעוצה מתבצע אחריו.

לצד זאת, אם חוק העזר יבטיח שמירה על הציבור הדתי בעיר, לא מן הנמנע כי משרד הפנים לא יזדרז להחיל את "חוק המרכולים" בעיר.

חוק העזר להרצליה בנושא פתיחת עסקים וסגירתם, נחקק לפני למעלה מ- 50 שנים, והוא קובע נורמות בתחום פתיחת עסקים וסגירתם שאינן משקפות יותר את אפיונה של העיר הרצליה , כמו גם את התנהלותם ואורחות חייהם של רוב תושביה.

החלפת החוק תסדיר את פעילותם של עסקים ברחבי העיר, בהתאם לסוג העסק, מהותו ומיקומו, תוך שמירה על הסטטוס קוו המתקיים בה והכל תוך איזון בין האינטרסים השונים כאמור לעיל.

החוק המתוקן ממשיך לאסור על פתיחת עסקים בימי מנוחה ובשעות הלילה, ומתיר המשך פתיחתם של עסקים מסוימים בעלי נחיצות מיוחדת בימי המנוחה ובשעות הלילה בהגבלות המפורטות בחוק העזר. החוק המתוקן גם מתיר את המשך פתיחתם של עסקים מסוימים, הפתוחים אף כיום ברחבי העיר בימי מנוחה, בהם בתי אוכל, מרכולים, קיוסקים, קניונים, בתי עינוג ותחנות דלק וזאת במקומות מסחריים מובהקים.

 

בנוסח חוק העזר החדש נכתב בין היתר: "בימי מנוחה, למעט יום הכיפורים וליל תשעה באב, רשאי בעל מרכול, קניון באזור פנאי או תחנת דלק, לפתחו ברחובות המסחריים המפורטים". פתיחת בתי העסק בשבת ובימי מנוחה תהיה מותרת "רק אם נתן ראש העירייה היתר לכך (…)היתר שבת וחג יינתן לתקופה של שנתיים, אלא אם יקבע ראש העירייה תקופה קצרה יותר,  ויהיה אישי ובלתי ניתן להעברה".

ראש עיריית הרצליה משה פדלון אמר "בהרצליה חיים חילונים ודתיים בהרמוניה ובכבוד הדדי כבר למעלה מ-30 שנה ואני עומד על כך שהסטטוס קוו הזה יישמר".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר