ההפגנה נגד שוברי הגלים בהרצליה. צילום יונתן יעקובוביץ'
ההפגנה נגד שוברי הגלים בהרצליה. צילום יונתן יעקובוביץ'

מאות מפגינים מול בניין העירייה נגד התוכנית להקמת שוברי גלים חדשים בהרצליה. צפו

"לא ניתן לאינטרסים הנדל"ניים לגבור על האינטרסים הסביבתיים והרצון שלנו בים פתוח", אומר מוביל המאבק חבר המועצה יונתן יעקובוביץ'. חברת הקואליציה דנה אורן ינאי אומרת מנגד: "פתרון הזנת החול לא ישים. החוף לא שייך רק לגולשים אלא גם לאנשים שרוצים לשבת על החוף ולשתות בירה"

פורסם בתאריך: 16.6.20 17:47

מאות תושבי הרצליה, גולשים ורוחצים, מפגינים בשעה זו נגד התוכנית להקמת שבעה שוברי גלים חדשים מול חופי הרצליה, תוכנית שאושרה ברוב גדול בשבוע שעבר במליאת הוועדה המקומית לתכנון ובנייה. ההפגנה מתקיימת מול בניין עיריית הרצליה, שעה לפני תחילת ישיבת מועצת העיר.

"אנחנו נעצור מפה את התוכניות לשוברי גלים בכל הארץ, כשהרצליה תחילה", אומר חבר המועצה מסיעת קהילה, צעירים וסביבה נטו, יונתן יעקובוביץ', אחד ממארגני ההפגנה, "לא ניתן לאינטרסים הנדל"ניים לגבור על האינטרסים הסביבתיים והרצון שלנו בים פתוח, צלול ובטיחותי לכל המשתמשים בו. זו לא הפגנה רק של גולשים אלא של כולם – של המתרחצים ששוברי הגלים מסכנים את החיים שלהם, של צוללים שרוצים ים צלול, של גולשים שרוצים ים עם גלים, של שייטים שרוצים ים פתוח ושל צופי ים שרוצים אפשרות לעבור מהחוף החוצה. אנחנו מייצגים פה את כל מי שאוהב ים ואנחנו צריכים אותם מאחורינו בכל הכוח. זה מאבק שניתן לנצח בו, בדיוק כפי שניצחנו מאבקים קודמים כמו נגד הטיילת חוף זבולון, אז התחלנו את המאבק כשכבר הטרקטורים היו על החוף וניצחנו את זה. או למשל בחוף הדרומי, שהיה חוף לאופנועי ים וביטלנו את זה. הצלחנו גם להפסיק הזרמת ביוב לים ואחד ההישגים הגדולים שלנו כשהיינו בקואליציה הוא הפיכת הרצליה לעיר ללא פלסטיק. עכשיו זה המאבק הבא והחשוב מכולם".

מה הסיכוי שהמאבק הזה ישא פרי?

"100 אחוז. אם הציבור יצביע ברגליו זה יהיה 100 אחוז. זו כולה עיריית הרצליה".

נזכיר כי אנשי המאבק מציעים לשנע את החול שתקוע באזור חופי אכדיה, השוברים והמרינה לאזור בו הוא חסר בחופים הצפוניים של העיר. בנוסף, הם מציעים להגן על בוהן המצוק באמצעות צמחיה וסלעים או כל פתרון אחר. הכסף, הם אומרים, יכול להגיע מאחוז עד שניים מהכנסות המרינה כך שמדי שנה יזינו את חופי הרצליה בתחילת עונת הרחצה בחול לטובת שמירה על חופים פתוחים ורחבים לשימוש כלל הציבור בלי "פרויקטים מיותרים של נדל"ן", לטענתם.

מנגד, חברת הקואליציה דנה אורן-ינאי, מסיעת דרך חדשה, הסבירה בפוסט שפרסמה אמש מדוע לדעתה הקמת שוברי הגלים הוא צעד מתבקש. "כתוצאה מבניית המרינות בתל אביב ובהרצליה, חוף הים בהרצליה כמעט נעלם, בעיקר בחלקו המרכזי", כתבה, "כתוצאה מכך, ישנה סכנת קריסת של המצוקים ונוצרה בעיית נגישות קשה בחופים. בשנת 2014 (לערך) החברה לתיירות ומחלקת ההנדסה של העיר הזמינה תסקיר שבוצע על ידי המתכנן הסביבתי דני עמיר, שאת חלקו (המודלים הימיים) ביצע המכון לחקר ימי בטכניון. שם בחנו את האפשריות לפתרונות ההגנה על החופים. למרות שהזנת חול נשמעת טוב, חישובים ובדיקות מדעיות הוכיחו שהשיטה לא יעילה ובין 70 ל-80 אחוזים ממנו נסחף חזרה לים. ממצא זה עולה בקנה אחד עם ניסיון שנכשל גם בהרצליה".

היא הוסיפה ש"התכנית מציגה פתרון שישמור על איזון בין חופים רחבים ונגישים לכולם, לבין הרצון שלנו לאפשר לרוחצים ליהנות מים חופשי, נטול התערבות שאין בו בתי קפה ושבילים. והפתרון הוא שכ-50 אחוז מהחופים יישארו כפי שהם (הדרומי והצפוני), ורק בחופים המרכזיים ייבנו שוברי הגלים והים יונגש לכולם (וגם לאלו שפחות אוהבים חול)".

לצומת השרון אמרה אורן-ינאי: "יש בעיה של היצרות חופי הים הצפוניים בהרצליה, ושוברי גלים הם הפתרון שהציעו כל המומחים. אגב, את הסקר למציאת פתרון יזם יונתן יעקובוביץ' בעצמו כשהיה בקואליציה ויו"ר החברה לפיתוח תיירות בהרצליה. איפה הוא היה ארבע שנים? אין לנו אינטרס להגיד לא להזנת חול, בין השאר גם כי לא העירייה תשלם על זה אלא המדינה. זה ממש לא עניין של כסף. צריך להגיע לפתרון אמיתי לבעיה הזאת, ואנחנו לא רוצים להגיע למצב שחוף הים קורס. ראש העירייה הסכים לבדוק את אפשרות הזנת החול, אבל מכיוון שהזנת החול היא פעולה שצריך לבצע באופן רציף, מדי שנה, אין מספיק חול במרינה וסביב שוברי הגלים הקיימים כדי שזה יהיה אפקטיבי לאורך זמן. את כל זה אומרים בעלי מקצוע שהם לא בעלי עניין. גם אין כאן שום אינטרס נדל"ני. המצב הוא לא שחור או לבן אלא הרבה יותר מורכב. אף אחד לא רוצה לפגוע באוצרות הטבע. אנשים רוצים שיהיה בהרצליה חוף ים נורמלי. החוף לא שייך רק לגולשים אלא גם לאנשים שרוצים לשבת על החוף ולשתות בירה".

יעקובוביץ' מסר בתגובה: "אני לא הזמנתי את הסקר ליצירת פיתרון שוברי גלים, אלא קיבלתי את התכנית בירושה לאחר שיעל גרמן ומהנדסת העיר לשעבר דניאלה פוסק יזמו אותה, ועשיתי בה לא מעט שינויים שהקואליציה הנוכחית ביטלה. בתפקידי כיו"ר החברה לפיתוח תיירות בהרצליה ביצעתי הזנות חול מוצלחות, למרות קשיים ביורוקרטיים פוליטיים שניסו למנוע ממני לעשות זאת".


הצטרפו לערוץ הטלגרם של צומת השרון הרצליה


אולי יעניין אותך גם

תגובות

3 תגובות
  1. ראובן עבודי

    מי שטוען שאין מספיק חול לשינוע באיזור המרינה והשוברים מעולם לא ירד מהמשרד הממוזג לים לראות מה קורה שם

  2. אור

    בושה שאנחנו הורסים ככה את הטבע
    לא אכפת לעירייה מהסביבה אלא מכסף

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר