הקרקע המזוהמת בשטח תעש נוף ים

הבקשה להיתר הוגשה לפני שלוש שנים. אז למה עדיין לא ניקו את הקרקע החשודה כמקור לכתם הצהוב?

מהעירייה נמסר שדרשה מהמשרד להגנת הסביבה אישורי בטיחות בטרם ביצוע העבודות, ושלא תסכים לאפשר את ביצוע עבודות ללא האישורים. בחברה לשירותי איכות סביבה של המשרד אומרים: "הגשנו תלי תילים של מסמכים ותכניות, הכל בהתאם לדרישות עיריית הרצליה"

פורסם בתאריך: 25.6.20 08:19

שלוש שנים חלפו מאז הגישה החברה לשירותי איכות סביבה של המשרד להגנת הסביבה, למהנדס עיריית הרצליה, בקשה להיתר חפירה לחלקת קרקע במתחם תעש נוף ים, חלקת קרקע ששימשה בריכת תשטיפים שאליה נוקזו חומרים שהם ככל הנראה המקור לכתם הצהוב המופיע מזה שנים במי הים, מול חוף סידנא עלי בעיר. אך למרות הזמן הרב שחלף, היתר כזה, שהיה יכול אולי להביא לפתרון המפגע, מעולם לא התקבל.

בעיריית הרצליה אומרים שלצורך קבלת ההיתר דרשה מהמשרד להגנת הסביבה אישורי בטיחות שונים, שכן מדובר בטיפול בחומרים מסוכנים ובמקרה של תקלה או התקלחות עלול להגרם נזק לסביבה או לחיי אדם. בחברה לשירותי איכות סביבה אומרים מנגד שבמהלך השנים הגישה החברה, לפי דרישת העירייה, מסמכים רבים לצורך קבלת ההיתר, שכאמור עד כה לא התקבל.

"החברה, כזרוע ביצוע של המדינה לניהול פרויקט שיקום קרקעות מזוהמות, קיבלה בקשה לטיפול בקרקע המדוברת כבר לפני כשלוש שנים ומאז הגישה תלי תילים של מסמכים, תכניות, ואף פרסמה מכרזים – הכל בהתאם לדרישות ותקנות עיריית הרצליה לקבלת ההיתר הדרוש ולמען הטיפול המקיף והמקצועי ביותר בקרקע המזוהמת", מסרה החברה לשירותי איכות סביבה לצומת השרון, "החברה תמשיך לעשות כל שביכולתה על מנת לטפל ולמגר את המפגע הסביבתי לטובת סביבה נקייה יותר ולטובת תושבי האזור בפרט, ותמשיך למלא דרישות העירייה עד לקבלת היתר לביצוע השיקום בבוא העת".

מעיריית הרצליה נמסר כי "הבטחת ביטחון תושבי האיזור היא שעומדת לנגד עיני העירייה. מדובר בשטח ששימש בעבר את התעשייה הצבאית ולא ידוע מה יש בו, אילו חומרים מסוכנים טמונים באדמה ומה מידת הסכנה שבביצוע עבודה בשטח. היות והאיזור ודרכי הגישה אליו סמוכים לשכונת המגורים נוף ים, בטרם מתן היתר לעבודה כלשהי ולמעבר כלי רכב כבדים לביצועה, דרשה העירייה מהמשרד להגנת הסביבה את אישורי הבטיחות החיוניים בטרם ביצוע. העירייה לא תסכים לאפשר ביצוע עבודות בשטח ללא אישורים אלו. אי הוודאות לתרחיש של התקלות/התלקחות חומר מסוכן עלולה להסתיים בנזק סביבתי רב, שלא לדבר על נזק לחיי אדם".

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר: "הפעולה בבריכות מתבצעת באמצעות החברה לשירותי איכות הסביבה, המשמשת כזרוע הביצוע של המשרד להגנת הסביבה לצורך ביצוע פעולות טיפול בקרקעות מזוהמות באתרי תעש, צה"ל ואתרים בעדיפות לאומית. כמו כן, כחלק מהטיפול בזיהום מקודמת תוכנית לשיקום מי התהום. כיום מקודמת תוכנית שיקום כוללת, ובכלל זה אזור הבריכה, תוך שיתוף פעולה עם עיריית הרצליה לצורך הוצאת ההיתרים הנדרשים לשיקום, כולל אישורי בטיחות. בחודשים האחרונים התקיימו מספר פגישות של המשרד וזרוע הביצוע עם ראש עיריית הרצליה וצוותו לקידום נושא תוכנית השיקום והוצאת ההיתרים. המשרד ימשיך לעבוד עם עיריית הרצליה לטיפול מזורז בזיהום לרווחת הציבור".

הכתם הצהוב בחוף אפולוניה. צילום: רם זאבי

הכתם הצהוב בחוף אפולוניה. צילום: רם זאבי

נזכיר שבשבוע שעבר, במענה לשאילתה שהגיש חבר מועצת עיריית הרצליה איל פביאן באשר לפעולות שבהן נוקטת העירייה לטיפול בקרקע המזוהמת בשטח תעש נוף ים, המקור לכתם הצהוב המופיע מזה שנים במים מול חוף סידנא עלי, ענתה העירייה כי היא נמצאת ב"הליך תיאום ראשוני מול החברה לשירותי איכות סביבה של המשרד להגנת הסביבה בכל הקשור לטיהור הקרקע ומי התהום באזור תעש נוף ים", וכי "על החברה לשירותי איכות סביבה להציג תוכנית כוללנית בחודשים הקרובים".

"לדאבוני הרב עיריית הרצליה, וכל הגופים האחרים שקשורים בטיפול בזיהום הזה, עוצמים עין", אומר חבר המועצה יונתן יעקובוביץ', תושב שכונת נוף ים, שהגיש לפני כשבועיים, יחד עם עמותת צלול וגולשים אחרים, בקשה לתביעה ייצוגית נגד משרד הביטחון, רשות מקרקעי ישראל וחברת נצר השרון האחראית על טיפול בקרקעות מזהמות של מפעלי תעש, "בעקבות פניות שלי, בשנת 2016 בדקה רשות המים את החומרים שמהם מורכב הכתם הצהוב והבינה שמדובר בחומר שמזיק לציבור. עיריית הרצליה אחראית על בריאות התושבים שלה. אנו רואים זאת בתקופת הקורונה, ויש לשבח את פעולות העירייה בתקופה זו, אבל כנראה שהעירייה לא פועלת ממניעים אמיתיים, אחרת היתה מאשרת לגורם שרוצה לנקות את הכתם לפעול. אם עיריית הרצליה חושבת שיש דרך טובה יותר לנקות את הכתם מאשר הדרך שמוצעת על ידי החברה לשירותי איכות סביבה, שתטפל בו בעצמה. לא ייתכן שמצד אחד מונעים את הטיפול ומצד שני עוצמים עין. החשש שלי הוא שהאישור לניקוי הקרקע לא ניתן מסיבות פוליטיות שקשורות במאבק נגד תוכנית אפולוניה, שכן כל עוד הקרקע לא מטוהרת התוכנית לא תבנה".

אלון כרמלי, אחד ממובילי המאבק נגד תוכנית הבנייה באופלוניה מסר בתגובה: "מי התהום באזור מלאים חומרים מסוכנים ונדירים שהוזרמו במשך שנים על ידי מפעל תע״ש שפעל באזור והתפוצץ לפני 30 שנה. השלב הראשון בטיפול חייב להיות השלמת סקר מאושר על ידי רשות המים, משרד הבריאות והמשרד להגנת הסביבה, ובניית תכנית עבודה מתאימה ותקציב. כל כניסה וטיפול לא מקצועי במפגע מהווה סכנת חיים של ממש לעובדים, לשכנים ולתושבי דרום השרון. כלל לא בטוח שחפירת הקרקע תביא לפתרון מפגע הכתם הצהוב, שכן החומרים המסוכנים כבר חלחלו במשך הזמן למי התהום. לא מן הנמנע שהדרך היחידה לטיפול במי התהום המזוהמים היא לתת לקרקע לנוח מאה שנה ולנקות את עצמה".


הצטרפו לערוץ הטלגרם של צומת השרון הרצליה


אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר