בית הכנסת של הקהילה הצרפתית בהרצליה פיתוח
הבית המשמש בית כנסת של הקהילה הצרפתית בהרצליה פיתוח

סאגת בית הכנסת ברחוב וינגייט: מליאת הוועדה המקומית ביטלה את ההחלטה על הארכת ההיתר

בתפתחות נוספת בפרשת בית הכנסת ברחוב וינגייט בהרצליה פיתוח: מליאת הוועדה המקומית הפכה את ההחלטה של וועדת המשנה

פורסם בתאריך: 20.1.21 16:41

מליאת הוועדה המקומית לתכנון ובנייה בהרצליה הפכה החלטה של  וועדת המשנה לתכנון ובניה בהרצליה, בנושא הארכת ההיתר בשלוש שנים לבית הכנסת שפועל בבית פרטי ברחוב וינגיייט 90 בהרצליה פיתוח. המליאה החליטה שלא תהיה הארכה נוספת של ההיתר והנושא יחזור לדיון נוסף בוועדת המשנה.

נזכיר כי בישיבת ועדת המשנה המקומית שהתקיימה ב-26 ביוני 2019 הוחלט לדחות את בקשת המתפללים לאישור שימוש חורג והוועדה קבעה שהמבנה יישאר בשימוש של בית פרטי. בעקבות ההחלטה החליטו בקהילה הצרפתית לצאת למאבק וקבעו הפגנת ענק בכיכר דה שליט ב-8 באוגוסט, במטרה לנסות למנוע את צו הפינוי שעתיד להינתן לבית הכנסת, ובהמשך ההפגנה בוטלה לאחר שראשי הקהילה נפגשו עם ראש העירייה פדלון.

נציין כי בית כנסת פועל בבית פרטי מזה שמונה שנים. בשנת 2012 נתנה ועדת המשנה לתכנון ובניה אישור לשימוש חורג בחלק מקומת הקרקע של בית המגורים כבית כנסת, אך הגבילה אותו עד 3.4.2015 וכן לא אפשרה להפיק אישור להמשך השימוש החורג במקום מעבר לתקופה מוגבלת של שלוש שנים. על אף שהאישור פג כבר לפני כארבע שנים, פעילויות בית הכנסת ממשיכות כסדרן. בנוסף לכך יש חריגות בניה במגרש שלטענת העירייה גם הן וגם עניין השימוש החורג במבנה נמצאים בטיפול משפטי. תושבים המתגוררים בסמוך לבית הכנסת טוענים כי המקום משמש גם כמקווה, מרכז התכנסויות ומועברים בו שיעורי דת.

בינואר 2019, לאחר שהתושבים התלוננו כי המשתמשים במבנה פלשו לשטח הציבורי הצמוד לבית, ומשתמשים באורח קבוע בשטח לצורך קיום אירועים והתכנסויות ואלה מהווים מטרד חוזר ומתמשך, ב-20.1.19, בשעות הבוקר, הגיע למקום טרקטור מלווה בניידת של הפיקוח העירוני, והקים תלוליות עפר בשטח הציבורי הצמוד למבנה. ביולי 2019 קיבל ראש הקהילה הצרפתית בעיר ומנהל בית הכנסת, דוד דהן, מכתב מעיריית הרצליה, שבו היא מודיעה לו על הפסקת הפעילות של בית הכנסת. באוגוסט 2019 התקיימה פגישה בין נציגי הקהילה הצרפתית לראש העירייה משה פדלון ובעקבותיה בוטלה ההפגנה שתכנה הקהילה הצרפתית נגד סגירת בית הכנסת.

בסוף חודש נובמבר אישרה וועדת המשנה לתכנון ובניה הרצליה שימוש חורג לתקופה של שלוש שנים לבית הכנסת. זאת על מנת לאפשר התארגנות ומעבר למקום חלופי שיוכל לשמש כבית כנסת. בישיבת הוועדה הצביעו ארבעה חברים: ראש העירייה משה פדלון וחבר המועצה צבי וייס הצביעו בעד, איל פביאן התנגד ויהונתן יסעור נמנע. החלטה זאת הגיעה לאחר תקופה ארוכה בה העירייה לא האריכה את ההיתר והודיעה לחברי הקהילה על הפסקת הפעילות של בית הכנסת במקום ולאחר נתק ארוך עם נציגי הקהילה הצרפתית בהרצליה פיתוח.

האישור לשימוש החורג לבית הכנסת עורר סערה בקרב חלק מחברי המועצה. חברת המועצה דנה אורן-ינאי וחבר המועצה יהונתן יסעור ביקשו מהעירייה לקיים דיון חוזר בנושא בוועדת המשנה, בעקבות זאת שלח באותו היום חבר המועצה יריב פישר מכתב לעירייה ובו הוא מבקש לקיים דיון מיוחד בעניין במליאת הוועדה המקומית לתכנון ולבניה. במכתב הוא מציין כי "לא ברור מדוע ומה היו המניעים של הוועדה לסתור את עמדת העירייה ולכן מן הראוי כי נושאים חשובים אלו יידונו בפני הרכב מלא של מליאת הוועדה המקומית לתכנון ולבניה". כאמור, בימים האחרונים החליטה מליאת הוועדה המקומית להפוך את ההחלטה על פיה.

קיראו גם:

משנים כיוון: אושר שימוש חורג לבית הכנסת שפועל בבית פרטי בוינגייט 90

בעקבות ההחלטה במליאה אמר יריב פישר: "מליאת הוועדה לתכנון ובניה העבירה מסר חד לראש העיר ולמפרי החוק שאנחנו לא ניתן יד לדרדר את העיר. הארכה הזו הסתיימה לפני מעל חמש שנים ומאז המקום רק ממשיך לעבור על החוק, בית פרטי שבו פועל בית כנסת גדול, מקווה ועוד תוך ביצוע חריגות בניה, פלישה לשטח ציבורי, וגרימת מטרדים חוזרים ונשנים לתושבי האזור. אני שמח שמליאת הוועדה, אופוזיציה וקואליציה, אמרו ביחד פשוט די".
תגובת עו"ד ראובן פארן, שמייצג את הקהילה מול העירייה: "כמי שמלווה את נשיא הקהילה בסיוע להיקלטותה, המתווה שנקבע על ידי ועדת המשנה נועד למנוע כל מטרד לשכנים. למעשה המליאה החליטה להחזיר את הדיון לוועדת המשנה כדי להבהיר את אופי הפעילות עד למעבר למבנה קבע".
מעיריית הרצליה נמסר: "עיריית הרצליה פועלת על פי ערכי השיוויון והסובלנות במטרה לאפשר בעיר מגוון חיי קהילה, של כל סוגי האוכלוסיות, זו לצד זו. למעלה מעשר שנים מתנהל הויכוח על מיקומו של בית הכנסת וכעת העירייה מאפשרת לקהילה חיפוש אחר מיקום חלופי, בתוך שלוש שנים, תוך כדי הגבלת תנאי הפעילות הנוכחית במטרה למנוע הפרעה לסביבת המגורים הקרובה".


הצטרפו לערוץ הטלגרם של צומת השרון הרצליה


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. עמי

    חבריי ועדת המשנה אשר אישרו שימוש חורג : האם תסכימו כי גם בשכנות לכם יופעל בית כנסת בניגוד לצו בית המשפט ? האם תסכימו שבמשך מרבית שעות היום לא תהיה חניה פנויה לי ביתכם ומכוניות מתפללים תעמודנה בניגוד לחוק ? האם תסכימו שמתפלל שהתבקש להזיז את רכבו יקרא לכם נאצים בנוכחות אימכם ניצולת שואה ? אני לא מסכים ולכן פנינו לבית המשפט.

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר