בית הכנסת של הקהילה הצרפתית בהרצליה פיתוח
הבית המשמש בית כנסת של הקהילה הצרפתית בהרצליה פיתוח

משנים כיוון: אושר שימוש חורג לבית הכנסת שפועל בבית פרטי בוינגייט 90

ההחלטה התקבלה לאחר תקופה ארוכה בה העירייה לא האריכה את ההיתר ודרשה להפסיק את פעילות בית הכנסת. בעקבות האישור דרש יריב פישר לקיים דיון מיוחד במליאת הוועדה המקומית לתכנון. בסוף החודש ידון בית המשפט בעתירה מינהלית שהגישו השכנים

פורסם בתאריך: 17.12.20 13:05

ועדת המשנה לתכנון ובניה הרצליה אישרה בישיבתה בסוף החודש שעבר שימוש חורג לתקופה של שלוש שנים לבית הכנסת ברחוב וינגייט 90 בהרצליה פיתוח. זאת על מנת לאפשר התארגנות ומעבר למקום חלופי שיוכל לשמש כבית כנסת. בישיבת הוועדה הצביעו ארבעה חברים: ראש העירייה משה פדלון וחבר המועצה צבי וייס הצביעו בעד, איל פביאן התנגד ויהונתן יסעור נמנע. החלטה זאת הגיעה לאחר תקופה ארוכה בה העירייה לא האריכה את ההיתר והודיעה לחברי הקהילה על הפסקת הפעילות של בית הכנסת במקום ולאחר נתק ארוך עם נציגי הקהילה הצרפתית בהרצליה פיתוח.


קיראו גם:

ראש הקהילה הצרפתית בהרצליה: "אנחנו מרגישים ששונאים אותנו פה"

בגלל עבירות בנייה: העירייה סוגרת את בית הכנסת של הקהילה הצרפתית

"בעירייה מזלזלים בנו אז הם יקבלו הפגנות": עולי צרפת לא מוותרים בקלות על בית הכנסת בפיתוח

בדרך לפתרון? הקהילה הצרפתית ביטלה את ההפגנה היום נגד העירייה


הוועדה התנתה את האישור בקיום של מספר כללים: השלמת כלל ההריסות והכשרת הבנייה הקיימת בתוך חצי שנה ממועד ההחלטה; השימוש יוגבל לבית כנסת בלבד בקומת הקרקע, רק לצרכי בית כנסת ובין כתליו; לא תותר עריכת אירועים; הפעילות תוגבל לשעות התפילה בלבד; לא יתקיימו מחוץ למבנה או סביבתו אירועים ולא יופעלו אמצעי הגברה; יש להקים גדרות לכיוון השכנים שיתנו מענה אקוסטי לצמצום מפגעי הרעש; הגדר בעורף המגרש תהיה גדר בנויה (לא גדר קלה) ולא יתאפשר מעבר לכיוון השטח הציבורי. עוד קבעה הוועדה כי אי עמידה באחד או יותר מהתנאים הנ"ל ו/או מתנאי ההיתר יובילו לביטול ההיתר והשימוש החורג באופן מיידי.

נזכיר כי בישיבת ועדת המשנה המקומית שהתקיימה ב-26 ביוני 2019 הוחלט לדחות את בקשת המתפללים לאישור שימוש חורג והוועדה קבעה שהמבנה יישאר בשימוש של בית פרטי. בעקבות ההחלטה החליטו בקהילה הצרפתית לצאת למאבק וקבעו הפגנת ענק בכיכר דה שליט היום 8 באוגוסט, במטרה לנסות למנוע את צו הפינוי שעתיד להינתן לבית הכנסת, ובהמשך ההפגנה בוטלה לאחר שראשי הקהילה נפגשו עם ראש העירייה פדלון.

נציין כי בית כנסת פועל בבית פרטי מזה שמונה שנים. בשנת 2012 נתנה ועדת המשנה לתכנון ובניה אישור לשימוש חורג בחלק מקומת הקרקע של בית המגורים כבית כנסת, אך הגבילה אותו עד 3.4.2015 וכן לא אפשרה להפיק אישור להמשך השימוש החורג במקום מעבר לתקופה מוגבלת של שלוש שנים. על אף שהאישור פג כבר לפני כארבע שנים, פעילויות בית הכנסת ממשיכות כסדרן. בנוסף לכך יש חריגות בניה במגרש שלטענת העירייה גם הן וגם עניין השימוש החורג במבנה נמצאים בטיפול משפטי. תושבים המתגוררים בסמוך לבית הכנסת טוענים כי המקום משמש גם כמקווה, מרכז התכנסויות ומועברים בו שיעורי דת.

בינואר 2019, לאחר שהתושבים התלוננו כי המשתמשים במבנה פלשו לשטח הציבורי הצמוד לבית, ומשתמשים באורח קבוע בשטח לצורך קיום אירועים והתכנסויות ואלה מהווים מטרד חוזר ומתמשך, ב-20.1.19, בשעות הבוקר, הגיע למקום טרקטור מלווה בניידת של הפיקוח העירוני, והקים תלוליות עפר בשטח הציבורי הצמוד למבנה. ביולי 2019 קיבל ראש הקהילה הצרפתית בעיר ומנהל בית הכנסת, דוד דהן מכתב מעיריית הרצליה, שבו היא מודיעה לו על הפסקת הפעילות של בית הכנסת. באוגוסט 2019 התקיימה פגישה בין נציגי הקהילה הצרפתית לראש העירייה משה פדלון ובעקבותיה בוטלה ההפגנה שתכנה הקהילה הצרפתית נגד סגירת בית הכנסת.

האישור לשימוש החורג לבית הכנסת עורר סערה בקרב חלק מחברי המועצה. חברת המועצה דנה אורן-ינאי וחבר המועצה יהונתן יסעור ביקשו מהעירייה ביום ראשון לקיים דיון חוזר בנושא בוועדת המשנה, בעקבות זאת שלח באותו היום חבר המועצה יריב פישר מכתב לעירייה ובו הוא מבקש לקיים דיון מיוחד בעניין במליאת הוועדה המקומית לתכנון ולבניה. במכתב הוא מציין כי "לא ברור מדוע ומה היו המניעים של הוועדה לסתור את עמדת העירייה ולכן מן הראוי כי נושאים חשובים אלו יידונו בפני הרכב מלא של מליאת הוועדה המקומית לתכנון ולבניה". בעקבות המכתב הדיון בעניין נקבע ל-13.1.

במקביל, שלח ביום ראשון השבוע חבר המועצה משה ועקנין מכתב לראש העירייה משה פדלון ובו הוא בירך על החלטת הוועדה המקומית לאשר המשך שימוש חורג במבנה ברחוב וינגייט 90. "אני מקווה שכבר בשנה הקרובה תתבצע הקצאת קרקע והם יעברו למשכנם החדש", כתב ועקנין.

בתוך כך, צפוי להתקיים דיון בבית המשפט המחוזי בתל אביב ב-31.12 בעתירה מנהלית שהוגשה בעניין טרם החלטת ועדת המשנה לתכנון ובניה הרצליה. בעתירה שהגישו תושבי הרצליה פיתוח הם מבקשים להפסיק באופן מיידי את פעילות בית הכנסת והמרכז הקהילתי-דתי ולהרוס את הבניה הבלתי חוקית במקום.

תגובת עו"ד ראובן פארן, שמייצג את הקהילה מול העירייה: "מזה למעלה מעשור מקיימת עליה מסיבית של יהודים מצרפת לישראל וזאת נוכח האנטישמיות ההולכת וגוברת והפיגועים הרבים מספור. חלק מהעולים הגיע להרצליה פיתוח ומדובר בציונים חמים, משכילים ובעלי אמצעים שהעיר יכולה רק להתברך בהם. היהודים בצרפת חיו במסגרת קהילתית ובית הכנסת שבמרכזה, ובהעדר מבנה מתאים נאלץ נשיא הקהילה, הרב דוד דהן, לשכור מבנה מגורים לפני כעשור וקיבל את ברכתה של ראשת העיר הקודמת להפעילו כבית כנסת במסגרת שימוש חורג. כנגד כך פועלים במשך השנים שני שכנים. שני המתנגדים שמו עצמם כמגינים על האופי החילוני והליברלי של הרצליה פיתוח ובמסווה של מטרדים ופגיעה כביכול בזכויותיהם מסתתר דבר אחר. הבקשה שאושרה לשימוש חורג היא לשלוש שנים שבמהלכם תחפש הקהילה מבנה חלופי. ההיתר ניתן בכפוף להתחייבות חד משמעית להרוס כל חריגת בניה (חלקן התקיימו במבנה זה מכבר), לא לעשות כל שימוש בשטחים מחוץ למבנה אשר ישמש לתפילה ובשעות התפילה בלבד וככל שיידרש אף ייבנה קיר אקוסטי כחיץ. העירייה הפעילה שיקול דעת רחב, הביאה בחשבון את כלל האינטרסים ואיזנה בינהם כראוי. חבל שהעניין הפך לפוליטי ואני מקווה שמליאת המועצה תעשה צדק ותאשרר את החלטת ועדת המשנה, מה שיביא מאליו את דחיית העתירה שכל הגשתה נועדה ליצור לחץ על ראש העירייה".


הצטרפו לערוץ הטלגרם של צומת השרון הרצליה


אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר