בית הצדף במצוק אפולוניה וניסים כחלון, צילומים דוברות העירייה
בית הצדף במצוק אפולוניה וניסים כחלון, צילומים דוברות העירייה

העירייה קוראת להכיר בבית הצדף במצוק אפולוניה כפלא ייחודי

ראש העירייה משה פדלון פנה במכתב בנושא לוועד הישראלי לאונסקו. כזכור בחודש יולי דרש המשרד להגנת הסביבה מניסים כחלון, העירייה ומרשות מקרקעי ישראל לפנות את המקום ולסגור ולאטום את המתחם

פורסם בתאריך: 9.3.23 08:28

האם "בית הצדף" במצוק אפולוניה יוגדר כפלא עולם תרבותי וטבעי? עדיין מוקדם לדעת, אבל בקשה ברוח זו העביר לאחרונה ראש עיריית הרצליה, משה פדלון, לוועד הישראלי לאונסקו.

"בית הצדף" ממוקם על מצוק כורכר טבעי, מטרים ספורים מקו החוף הצפוני של הרצליה והוא נבנה במהלך עשרות השנים האחרונות על ידי ניסים כחלון המכונה "איש המערות" באמצעות שימוש בחומרים טבעיים כמו אבנים, צדפים וחול. המבנה המורכב כולל למעלה מ- 50 חללים ופתחים שנחפרו במצוק ומהווה יצירת אמנות נדירה ואבן שואבת לתיירים רבים. בחודש יולי האחרון פרסמנו בצומת השרון כי המשרד להגנת הסביבה דורש מניסים כחלון, מעיריית הרצליה ומרשות מקרקעי ישראל לפנות את המקום ולסגור ולאטום את המתחם המסוכן והלא חוקי שפוגע במצוק ובחוף.

המערות במצוק אפולוניה, צילום רמי פלג, המשרד להגנת הסביבה

בית הצדף במצוק אפולוניה, צילום רמי פלג, המשרד להגנת הסביבה

בעקבות ההתראה שקיבל, אמר אז ניסים כחלון לצומת השרון: "במקום להודות לי, הם משפילים אותי. מה כבר עשיתי? מי שגונב במדינה – מעודדים אותו, מי שעובד – משפילים אותו. אני פה 48 שנה, במקום להגיד לבן אדם כל הכבוד על מה שהוא עשה פה. אני לא לוקח איתי שום דבר. על מה בוכים? יעשו פה גשר, יבנו כביש? פעם החוף היה 50 מטר ועכשיו 2 מטר, הרסו את כל החוף עם המרינה שלהם. על זה הם לא מדברים, בלעו את הלשון. השם ירחם עליהם".

 

 

 

כחלון עדיין לא פונה וכאמור לאחרונה יצאה העירייה בבקשה להכיר באתר כפלא ייחודי. פדלון כתב במכתבו לוועד הישראלי לאונסקו: "אני סבור כי המבנה מהווה אתר פלא ייחודי בעל ערכי תרבות וטבע אשר ראוי להיכנס לרשימת אתרי המורשת העולמית, בשל הערך האוניברסלי יוצא הדופן שלו. מדובר ביצירה סביבתית מוזיאלית יחידה במינה שקשה לתאר במילים. כמו כן יש חשיבות עליונה בהעלאת המודעות לשימורו של המקום ולהגדיל את היקף התיירים שיבקרו במקום ובכלל במדינת ישראל".

פדלון ציין עוד: "לא קיימים מבנים טבעיים כאלו בכל מדינת ישראל ועל כן קיימת חשיבות עליונה להכרה בערכי המקום ופנייה זו נעשית על מנת שתגיעו לסייר במקום ותוכלו לשפוט בעצמכם. אני מזמין את חברי הוועד לבקר במקום לצורך קידום הכרתו כאתר מורשת לאומית בישראל".

נציין כי הוועד הישראלי לאונסק"ו מייצג גופים שלטוניים וציבוריים וארגונים לא ממשלתיים בתחומי החינוך, המדע, התרבות, מדעי האדם והחברה, מידע לכל ומורשת עולמית. הוועד הוא גוף מייעץ לממשלה בקביעת מדיניות מול מטה אונסק"ו ופעולותיו בישראל.

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר: "היחידה הארצית להגנת הסביבה הימית של המשרד להגנת הסביבה נמצאת בהליך אכיפה להסרת הפגיעה בסביבה החופית הנגרמת ממתחם המערות הבינוי והחפירות שבמצוק החוף הרגיש בסידנא עלי. מתחם מערות עצום זה פוגע באופן קשה במצוק החופי ובמעבר החופשי של הציבור בחוף. למתחם ולבינוי אין ולא היה כל אישור חוקי. במסגרת הליך האכיפה, המשרד יוציא בשבועות הקרובים צו סילוק בשל פגיעה בסביבה החופית על פי סמכותו בחוק שמירת הסביבה החופית. עובדת אי חוקיותו של המבנה מוסכמת על כלל הרשויות המוסמכות בישראל, בהן משרד להגנת הסביבה, רשות מקרקעי ישראל ופרקליטות המדינה. עיריית הרצליה עצמה הוציאה שתי חוות דעת בדבר מסוכנותו של המבנה לשוהים בו. משום כך, תמוהה בקשתה של העירייה שעומדת בניגוד מוחלט לדיני התכנון והבנייה בישראל, ולשמירת הסביבה החופית. בנוסף, התוכניות החלות במקום אינן מאפשרות כלל קיום מתחם שכזה, לא כל שכן את המשך קיומו. למיטב ידיעתנו, בכוונת מדינת ישראל, בעלת הקרקע, באמצעות רשות מקרקעי ישראל, להגיש תביעה לסילוק יד וכמו המשרד, לשקם את המצוק החופי לשמירת נוף וטבע".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר