התושבים הפעילים בתוואי הנחל בגליל ים. צילום מרב רביץ מושל
התושבים הפעילים בתוואי הנחל בגליל ים. צילום מרב רביץ מושל

בעקבות מאבק התושבים: העירייה בוחנת אפשרויות לשמר ולטפח את פנינת הטבע

באתר המדובר החלו עבודות להקמת בית ספר ואולם ספורט, ולפני כחודש וחצי גילו תושבים כי העבודות פוגעות בנחל הזורם בסמוך. עתה בוחנת העירייה דרכים למנוע פגיעה בנחל ולטפח אותו

פורסם בתאריך: 1.5.24 08:41

מאבק התושבים נשא פרי: עיריית הרצליה הודיעה אתמול כי היא בוחנת את מגוון האפשרויות לשיקומו האקולוגי של תוואי נחל גליל ים. כזכור, לפני כחודש פרסמנו ב"צומת השרון" כי תושבים משכונת נווה ישראל ופעילי "קהילה למען הטבע" יצאו למאבק לשמירה על העצים בתוואי הנחל העובר בין שכונת נווה ישראל לשכונת גליל ים.

התושבים נדהמו לגלות כי במסגרת עבודות להקמת בית ספר ואולם ספורט עלו דחפורים על שטח הבר הסמוך לנחל גליל ים שעובר בסמוך. מדובר על עבודות שהחלו לאחרונה להקמת בית ספר יסודי ואולם ספורט בחלקה המזרחי של שכונת גליל ים, בגבול עם שכונת נווה ישראל, בשטח שנמצא בין רחוב אהרונסון (כביש הכניסה לקיבוץ גליל ים) לרחוב בר כוכבא בנווה ישראל. התושבים טענו כי הטרקטורים דחפו עפר על גדות הנחל וערמו פסולת על גזעי עצים ותיקים שבחורשה הסמוכה מבלי ששמו סביבתם מיגון כפי שדורש החוק וכפי שהובטח לאגרונום העירוני ולפקח העירוני של איכות הסביבה. התושבים הפעילים טענו כי הובטח להם על ידי גורמים בעירייה שהנחל יישמר והעצים יגודרו כתנאי להמשך העבודות, אך למרות זאת, ובניגוד להבטחות, נדהמו התושבים כי העבודות נמשכו. לאחר זמן מה ובעקבות פניות חוזרות ונשנות לעירייה, הופסקו העבודות על ידי העירייה.

בעירייה ציינו השבוע כי פרויקט הקמת בית הספר בגליל ים תוכנן לאורך השנים האחרונות וכי החל מיום כניסתה לתפקיד, הנהלת העיר החדשה פועלת באינטנסיביות, יחד עם כל גורמי התכנון ויועצים מקצועיים, מומחים לתחום, על מנת לבצע התאמות לתכנון ולהפוך את נחל גליל ים לנכס אקולוגי לטובת תלמידי בית הספר, הקהילה הסמוכה וכלל תושבי העיר.

אתמול (שלישי) כינס ראש העירייה, יריב פישר, דיון דחוף עם כלל גורמי המקצוע, על מנת לבחון את כלל היבטי הפרויקט, הן מבחינת הצרכים החינוכיים של ילדי קהילת גליל ים ההולכת וגדלה והן מההיבט של שימור ושיקום ערכי הטבע. בדיון הוצג הצד ההנדסי של הפרויקט, היבטי התכנון האסטרטגי של מוסדות החינוך הנדרשים (בהם בית ספר וגני ילדים) ומגוון ההיבטים האקולוגיים של האתר: סוגי העצים, מצב בעלי החיים, הפרחים והצמחייה. בתום הדיון סוכם כי הצורך בהקמת בית ספר הינו חיוני ודחוף כבר לשנת 2026, אך עם זאת, יש לבחון פתרונות הנדסיים מבוססי טבע, שיאפשרו שילובו של המבנה במערכת האקולוגית הטבעית של הנחל.

פישר סיכם: "עד כה התייחסה העירייה אל הנחל כאל "חצר אחורית" של השכונות באזור. אני רואה באתר נכס אקולוגי המהווה פנינת טבע עירונית. המקום דורש עבודת שיקום מקיפה, שכוללת גם פיתוח סביבתי של שבילי טיול, אזורי שהייה ופיקניק, צפייה בטבע ועוד, בדומה למודל פעולות השיקום שנעשו בפארק המסילה ונחל הפרדסים בתל אביב". פישר הדגיש כי "בשלב זה הופסקה העבודה בערוץ הנחל וכבר בזמן הקרוב יתקיים דיון המשך בו יוצגו חלופות וראייה כוללת של תכנון הנחל לכל אורכו. בהמשך יוצגו החלופות לציבור וההחלטות יתקיימו בהליכי שיתוף ציבור מלאים ושקופים".

מקהילה למען הטבע, המטה למאבק הצלת נחל גליל ים נמסר בתגובה להודעת העירייה: "אנו מברכים על כך שהעירייה וראש העירייה הביעו נכונות למציאת פתרון. נשמח לעבוד ביחד עם העירייה עליו. יחד עם זאת, היות והתכנון הקיים לא לקח בחשבון את קיומו של הנחל, מה שנדרש זו נכונות אמיתית לפעול להצלת הנחל על שתי גדותיו, גם אם לצורך כך יש להזיז את מבנה בית הספר או לתכננו מחדש, כך שייבנה על פי דרישות החוק בנוגע למרחק הנדרש מהנחל ובלי קיר במקום גדה וכן שיקום אקולוגי של הנזק העצום שכבר נגרם. אנו רואים בנחל הזדמנות להקים לטיילת קהילתית שתחבר בין תושבי העיר והתלמידים לטבע".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר