מפגש מתנדבי משמר נווה עמל. צילום גיל שפירא
מפגש מתנדבי משמר נווה עמל. צילום גיל שפירא

האם משמר השכונה המתחדש יעצור את הפריצות לבתים בנווה עמל?

משמר השכונה יעבור בקרוב לפעול תחת חסות העירייה, בשאיפה לצמצם את תופעת הפריצות לבתים. "אנחנו חיים בעיר אבל מופקרים". כנס גיוס ייערך בקרוב

פורסם בתאריך: 23.2.18 15:11

"זה קרה ביום רביעי לפנות בוקר. יש לי תינוק בן חצי שנה והעריסה שלו נמצאת בסלון, במרחק ראייה, ולידה כיסא ועליו התיקים שלנו. קמתי אליו בשלוש בלילה ובסביבות ארבע החזרתי אותו לישון וחזרתי למיטה. פתאום אני שומעת 'בום', כאילו משהו נפל, וחשבתי שמשהו התמוטט אצל השכנים למטה. בבוקר קמנו, התארגנו כרגיל – ולא מצאתי את התיק. הבית היה פיקס, הכל במקום. ואז הגלגלים בראש מתחילים לעבוד, עשיתי אחד ועוד אחד והבנתי שפרצו לנו לבית. והבנתי גם שהוא היה בתוך הבית כשהחזרתי את התינוק לעריסה, הוא פשוט הסתתר בתוך הבית אחרי שנכנס דרך החלון של המטבח, וכשחזרתי לישון הוא קפץ החוצה ונחת על הפרגולה של השכנים. הוא היה סנטימטרים מהעריסה של התינוק. אם הייתי הולכת למטבח לשתות כוס מים, הייתי פוגשת אותו".

את הסיפור הזה מספרת נטלי זוקובסקי בן אהרון מרחוב פורצי הדרך בשכונת נווה עמל בהרצליה. ואכן, הפריצות לבתים שוב הפכו למכה של ממש בשכונה הגדולה שבמזרח העיר. בדף הפייסבוק של השכונה מופיעים חדשות לבקרים סיפורים ושיתופים על פריצות לבתים. "אז גם אנחנו בנפרצים (היום בלילה), אם מישהו רואה ארנק של גבר בצבע חום באיזור גן בא לי גן בקיבוץ גלויות או בשדות נשמח לשמוע", כתבה רחל למברג בבוקר יום חמישי. "גם לנו פרצו לפני חודשיים, אני לא מבין איך הנושא הזה לא עולה לכותרות, זה כבר ממש מכה", הוסיף ינאי מילר בדף הפייסבוק. ורותם בוטויניק נצר הוסיפה את המקרה הפרטי שלה: "פרצו אלינו הלילה לבית ברחוב י"ל פרץ. אנחנו מקווים שלפחות זרקו איפשהו באזור את התיקים הריקים והדברים הלא יקרים".

בחודש יוני האחרון נרשמו לא פחות מ-15 מקרי פריצה לבתים בשכונה, מהם תשע פריצות בשעות היום. בחודש נובמבר פרסמנו כאן את סיפורה של אחת מתושבות השכונה, שהתעוררה וראתה לנגד עיניה פורץ אצלה בבית, שלא מיהר לברוח כשראה שהיא רואה אותו. "צרחתי את נשמתי וברחתי החוצה", היא סיפרה. ולצד סיפורים אלו, מופיעות בקשות להמלצות על מתקיני סורגים ואזעקות, שיוסיפו קצת ביטחון לתושבים.

"אין פה לילה שלא פרצו פה לבית בשכונה", מוסיפה נטלי. "הרחובות שלנו, הצדדיים, שפונים לשדות של גבעת חן, מועדים לפורענות. אין פה גדר, וכל מני אנשים מסתובבים פה. אין משהו שמגן עלינו, ואין שום בעיה להגיע עם רכב קרוב, לפרוץ לבתים ולברוח. התחושה היא של פחד. אנחנו חיים בעיר אבל מופקרים".

בקרוב: כנס גיוס והתנעה למשמר השכונה

משמר השכונה של נווה עמל הוקם בקיץ 2014 והמשמרת הראשונה יצאה לדרך בספטמבר באותה שנה. בתחילת דרכו של משמר השכונה עמד ממוצע הפריצות על 27 בחודש, כלומר כמעט אחת ליום. מאז החל לפעול, ירד ממוצע זה לארבע בלבד ברבעון (!). אלא שהמשטרה הפסיקה לפני כשנתיים את קורסי ההכשרה למתנדבים, מה שדלדל את השורות בקרב משמר השכונה. כעת, מספר האחראי על משמר השכונה בנווה עמל, רונן עובדיה, כי בקרוב תעבור פעילות המשמר השכונתי מחסות המשטרה לזו של העירייה. בעוד כשלושה שבועות ייערך כנס גיוס למשמר השכונה, שיסמל גם את תחילת העבודה תחת חסות עיריית הרצליה.

"רצינו להגדיל את הכוח וזה לא התאפשר לעשות זאת דרך המשטרה, אבל המשטרה נתנה את אישורה והכל אמור לעבור בחודשים הקרובים לחסות העירייה, וזאת בברכת ראש העירייה משה פדלון", מפרט רונן עובדיה. "נכון לעכשיו אנחנו עובדים תחת המשטרה עם צוות מתנדבים שמונה כשלושים איש שמבצעים משמרות לאורך החודש".

צריכים מתנדבים?

"מאד. מאד. ב-20.3 נקיים כנס התנעה וגיוס של העבודה תחת העירייה, בנוכחות ראש העיר במתנ"ס נווה עמל בשכונה. המשטרה תתן הדרכות ודגשים ומידע הנחוץ לעבודה שלנו, כמו התרעות רלבנטיות".

כמה משמרות יוצא לאדם?

"אנחנו מצפים מכל מתנדב לעשות משמרת אחת בחודש לפחות. יש שעושים שתיים ושלוש משמרות בחודש ויש אצלנו פעילים שבמקביל מתנדבים גם במשטרה".

 

מתנדב שרוצה להצטרף עובר הכשרה?

"ברגע שנעבור לעבוד תחת העירייה ההכשרה תהיה מאד מסוימת ותעסוק בעיקר במה מותר ומה אסור. הרכב יהיה של העירייה אז קצין הרכב יעביר הכשרה, אבל בסך הכל מדובר בהכשרה בסיסית, כמו איך להתנהל וכיצד להגיב באירועים. המטרה של משמר השכונה היא נוכחות, בולטות, מניעה והרתעה.

"חשוב להבין שמשמר השכונה זה כבר לא רק ברמה של פריצות וכדומה אלא גם להיות כוח חירום למקרים בשכונות אחרות וברחבי העיר. לכן נשמח להרחיב את השורות ולקבל מתנדבים נוספים. המטרה שלי היא שיהיו כמאה מתנדבים עד סוף השנה. ככל שיהיו יותר מתנדבים גם נוכל לפעול יותר שעות ביממה ולהעניק כיסוי טוב יותר".

מעיריית הרצליה נמסר: "ככלל, האחריות לביטחון התושבים במרחב האישי והציבורי הינה  בסמכות משטרת ישראל. אולם, עיריית הרצליה שמה לה למטרה להגביר את תחושת הביטחון במרחב הציבורי ועל כן משקיעה רבות בפעולות יחידת השיטור העירוני המשולב. יחד עם הכוחות של מתנדבים, הבאים מתוך הקהילה ומכירים את השכונה לעומק, נוצרת מעטפת חזקה של פיקוח ושמירה על החוק והסדר. העירייה באמצעות האגף לפיקוח וסדר ציבורי מסייעת בטיפוח מערך המתנדבים ותשמח לעשות זאת בכל שכונה שבה תעלה בקשה כזו מהשטח".

ממשטרת ישראל נמסר: "לעניין הקמת משמר שכונה (בערים הרצליה ורמת השרון) הרי שמדובר בפרויקט עירוני, אשר המשטרה תהיה שותפה לו בהכוונה ובמיקוד הפעילות. משטרת תחנת גלילות מבצעת פעילות מניעה ואכיפה בכל שכונות הרצליה ובכלל זה גם בשכונת נווה עמל. מדובר על פעילות סמויה וגלויה, חסימות קשיחות לדרכי גישה לכלי רכב המגיעים מצירים צדדיים, מחסומי משטרה בצירים וכד'.

"בנוסף המשטרה פונה לתושבים ומזכירה את החשיבות בשיתוף הפעולה מצדם. ראשית בהעברת דיווח למשטרה על כל אירוע, תנועה או אדם חשוד שמסתובב בשכונה. בנוסף, אנו ממליצים שלא להשאיר חלונות פתוחים, לא להשאיר מפתח לדירה בארון חשמל או מתחת לשטיח וכן למי שיש אז להפעיל את האזעקה עם יציאתו מהבית".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר