הדמיית הפרויקט בשיכון דרום. הדמייה: חן אדריכלים ואול אין
הדמיית הפרויקט בשיכון דרום. הדמייה: חן אדריכלים ואול אין

אושרה תוכנית הפינוי בינוי בשיכון דרום: "צעד ענק לקראת הגשמת חלום"

הוועדה המקומית בהרצליה אישרה היום את התוכנית במתחם הוותיק, ואיפשרה הקמת 661 יחידות דיור ובניינים של כ-25 קומות

פורסם בתאריך: 3.6.19 14:51

מליאת הוועדה המקומית לתכנון ובנייה בהרצליה אישרה היום (שני) את תוכנית הפינוי בינוי בשיכון דרום. זאת בתום דיון שלישי בהתנגדויות שהוגשו לתוכנית. בכך הגיע לסיומו מאבק תושבי השיכון, המתגוררים בדירות קטנות של 40 מ"ר עם תשתיות מיושנות ומייחלים לשיפור באיכות חייהם. "אני שמח מאוד על עוד שלב למען הצדק שנדרש. צעד ענק לקראת הגשמת חלום. מגיע קרדיט לראש העירייה ולכל מי שעסק בנושא", אמר דייר השיכון אושר אסרף, "במישור האישי רגע של רוממות נפש. אחרי מאבק ממושך, הצדק מנצח".

ההחלטה עברה ברוב של עשרה תומכים מול שישה מתנגדים. הצביעו בעד משה פדלון, צבי וייס, עפרה בל, עופר לוי, סרג' קורשיא, יהונתן יסעור, ירון עולמי, אלעד צדיקוב, משה ועקנין, ואיתי צור. הצביעו נגד מאיה כץ, רונן וסרמן, תמי לרמן-גרוסמן, איל פביאן, יוסי קוממי ודנה אורן-ינאי.

לפי התוכנית, 216 יחידות דיור ב-15 מבנים בשיכון דרום שנבנו בשנות ה-60 אמורות להיהרס ובמקומן אמורות לקום 661 יחידות דיור בבניינים של כ-25 קומות. עוד כוללת התוכנית שטחי ציבור ו-7,400 מ"ר של שטחי מסחר ותעסוקה. עוד הוחלט כי בהתאם להצעתו של חבר המועצה לשעבר יוסף לונדון, תוקם קרן אחזקה לטובת מימון תחזוקת השטחים הציבוריים עבור התושבים הוותיקים של השכונה.

שיכון דרום בהרצליה

שיכון דרום בהרצליה

ראש עיריית הרצליה ויו"ר הוועדה, משה פדלון, אמר: "אני מברך על החלטת הוועדה, מדובר בפרוייקט משמעותי של התחדשות עירונית שיעניק לתושבי השכונה הוותיקים אפשרות למגורים ראויים וטובים, יחד עם הזדמנות לדיור לבני השכונה שרוצים להמשיך ולגור בה". מעיריית הרצליה נמסר כי התוכנית "ניבחנה ברגישות רבה גם במשמעויות של היבטים חברתיים, במידת ההשפעה על הסביבה ומתוך הקשבה ודיון מעמיק בהתנגדויות – כל אלו נשקלו עד לקבלת תוכנית מיטבית לאזור".

משה פדלון

משה פדלון

חבר מועצת העיר וחבר ועדת המשנה לתכנון ובניה איל פביאן, שהצביע נגד התוכנית, אמר: "אני בעד פינוי בינוי בשכונה זו, בעדיפות ראשונה על פני כל בניה בשכונה חדשה. ביקשתי מיו"ר הוועדה לתכנון ובניה, ראש העירייה, לפני מספר שבועות, לקיים ישיבת ועדה מקומית לתכנון ובניה בזמן המאוד קרוב שתוקדש כולה לנושא התחבורה בעיר כולה וזה עדיין לא קרה. אני לא יכול לאשר תוכנית שתוסיף עוד 445 יח"ד באיזור הזה ובכלל בצורה כזו טרם אישרנו וראינו את תוכנית המתאר העירונית הכוללת ואת נספח התחבורה שלה. אני סבור שאנו צריכים לראות את זה קודם על מנת לאשר פרויקטים ספציפיים בהיקפים גדולים ברחבי העיר".

איל פביאן

איל פביאן

פביאן הוסיף: "התשובה היחידה שמדברים עליה לתחבורה ציבורית בעשור הקרוב זה נת"צים של אוטובוסים, וכאמור טרם הוצגה תכנית סדורה מפורטת גם לזה, ולכן כעת מבחינתי זה לא פתרון מספק. כמו כן התכנית כוללת מגדלים של 26 קומות בגובה של כ-100 מטר, שאני מתנגד להם נחרצות ואין בהם צורך. בתנאים שבהם התבקשתי להצביע היום – מצאתי את עצמי מחויב להצביע נגד. לא יתכן לטעמי שבשתי ישיבות בהפרש של כמה ימים, אנו נדרשים לאשר תוספת כוללת של 1645 יח"ד, המהווה כמעט חמישה אחוז מסך הדירות בעיר כולה, בתנאים הנ"ל שתיארתי".

יו"ר האופוזיציה מאיה כץ, שהתנגדה לתוכנית מסרה בתום הישיבה: אין מחלוקת על הצורך האמיתי וההכרחי ביישום תכנית התחדשות עירונית לרווחת תושבי שיכון דרום. אבל לא כך ולא בכל מחיר. היקף המסחר והתעסוקה חריגים לפרוייקט בתוך שכונה, לא הוצגו פתרונות תחבורתיים מקיפים שיתנו פתרונות בעתיד ואף הוקטנו היקפי השטחים הירוקים. לכן הצגנו את הסתייגויותנו במטרה לקדם תכנית שמצד אחד תאפשר לתושבי השכונה מגורים ראויים לצד תשתיות מספקות ויכולת לצאת ולהגיע לביתם, פרט הכרחי שהתכנית במתכונתה הנוכחית ככל הנראה לא יאפשר". היא הוסיפה: "צר לי כי התוכנית הזו אושרה במתכונתה הנוכחית ולכן גם התנגדנו לפגיעה באורח החיים של תושבי הרצליה בכלל ותושבי הרצליה הצעירה בפרט. ניתן היה לשפר ולטייב את התוכנית כך שגם המתנגדים וגם הדיירים היו יכולים להיות שבעי רצון".

מאיה כץ. צילום אלעד גוטמן

מאיה כץ. צילום אלעד גוטמן

חברת הקואליציה היחידה שהצביעה נגד התוכנית היתה דנה אורן-ינאי מסיעת דרך חדשה. "הערב הצבעתי נגד פינוי-בינוי בשיכון דרום, וזה היה לא פשוט", כתבה בפוסט שפרסמה בפייסבוק, למה לא פשוט? כי מגיע לתושבי השיכון לקבל סוף סוף בתים ראויים למגורים, בהם יוכלו לחיות ברווחה. וכי כנבחרי ציבור אנחנו רוצים להוביל את השינוי שכל-כך מגיע לכל תושב, ובטח לתושבי השיכון. למה הצבעתי נגד? כי לא נכון לקהילה שחלק אחד בה מרוצה והחלק השני מתוסכל ומלא חשש. לפרויקט ציבורי בסדר גודל כזה, צריך ששני הצדדים יהיו מרוצים ויכולים להתמודד עם השינוי… הפוקוס של התכנית הנוכחית מצומצם מדי והוא רואה בעיקר את שיכון דרום. אבל פרויקט כזה משפיע על הגוף כולו – על כל רובע דרום העיר… ובמצבה הנוכחי התכנית הזו פוגעת בדרום העיר".

לדבריה, יש להציב תנאי לפיו יבוצע שדרוג לתשתיות התחבורה, המים והביוב טרם התחלת הבנייה, וכן טענה שיש לצמצם את כמות יחידות הדיור מה שיאפשר לבנות מגדלים נמוכים יותר.

דנה אורן-ינאי. צילום תמי שלף

דנה אורן-ינאי. צילום תמי שלף

אורן ינאי הוסיפה כי "לצד ההצבעה נגד התוכנית הצלחנו להכניס בה מספר שיפורים כמו: הגדלת מספר הכיתות והגנים, הנגשת המרחב הירוק גם לתושבים שסובבים את הפרויקט, החזרת יתרת הכסף שיישאר מהקרן לצורך השתתפות באחזקת המבנים לציבור ולא ליזם, תיאום שלבי הבנייה יחד עם פרויקט מהיר לעיר, הרחבת הרחובות שמקיפים את הפרויקט, הוספת שבילי אופניים, הגדלת המרחק בין הבניינים, בניית בית ספר חדש בשכונה כתנאי להיתר בנייה והקצאת שתי חניות לדירה".

נזכיר כי התוכנית הופקדה כבר לפני עשרה חודשים וההתנגדויות הוגשו לפני כחצי שנה. הדיון בהתנגדויות נדחה למועד הנוכחי בגלל הבחירות המקומיות. בנובמבר האחרון הוגשו כ-150 התנגדויות לתוכנית. בין המגישים עו"ד עידית רז הראל, עו"ד שירלי גדניר, עו"ד רנן גרשט ועו"ד ישראל כספי ותושבים נוספים מהשכונות הסמוכות לשיכון דרום, בהן הרצליה הצעירה, נווה אמירים, צמרות וגני הרצליה. עיקר ההתנגדויות נגעו לרמת הצפיפות שהתוכנית תיצור, היעדר תשתיות מתאימות, השלכות תחבורתיות קשות על האיזור, פגיעה בצביון השכונה והעיר, עירוב השימושים המתוכנן בלתי מאוזן וסביר, התוכנית אינה משתלבת בתוכניות קיימות ועתידיות באיזור והתוכנית מתעלמת מביצוע תוכנית גם בחלק הצפוני של המתחם שזקוק לשיקום מאסיבי.

בהודעה שפרסמו התושבים המתנגדים לפרויקט, בהם עו"ד רנן גרשט, עו"ד שירלי גדניר ואילן קרומר, נמסר כי הם "נערכים להגשת עררים מתאימים מפורטים, ולאחר מכן במידת הצורך עתירות לבתי המשפט המוסמכים. ימים וראיות עוד יגידו מדוע זה החליטו כל הנוגעים בדבר, ובכלל כך נציגי מרצ בוועדה המקומית להצביע בעד התוכנית, על אף שהתחייבו הפוך ממש לפני מספר חודשים, במסגרת מסע הבחירות לרשויות המקומיות. התוכנית הועברה בריצת אמוק, תוך התעלמות ואטימות אוזניים, מכל הדגלים האדומים שהוצבו בפניהם והנימוקים למתן אותה תוך שיקום מתחם דרום בשפיות הנדרשת וההכרחית".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

8 תגובות
  1. איתן

    כל הכבוד לפדלון ולחברי המועצה שהצביעו בעד ולא נכנעו ללחצים של המתנגדים.
    זו אחת מתכניות הפינוי בינוי המוצדקות באיזור המרכז שהיתה צריכה לצאת לדרך כבר לפני 20 שנה.

  2. דידי

    אתם פשוט גומרים את הרצליה
    עושים אותה טעות שעשו בפתח תקווה
    בניה של מגדלים בלי תשתיות וכבישים
    הרצליה עיר קטנה עם כבישים צרים ומחסור בחניה
    אין מקום לבנות בהרצליה מגדלים של 25 קומות
    לא בשיכון דרום ולא בשכונת ויצמן
    פדלון תתעורר לפני שלא היה דרך חזרה
    אסור לך לחתום על הטעות הזו יזכרו לך את זה שנים
    מצד אחד אתה עוצר את תוכניות התמא 38 וזה מבורך
    מצד שני אתה חותם על פרויקטים מפלצתיים של פינו בינוי
    מה שונה זה מזה
    זה יעמיס על התשתיות באותה מידה ואף יותר מזה
    מגדלים זה הסלמס של שנות האלפיים
    במיוחד שאתם מפנים אנשים מבוגרים וקשה יום
    שיקבלו את הדירה החדשה במגדל לא יעמדו בתשלו י ההחזקה והארנונה
    תעשה טובה להרצליה ולנו התושבים ואל תחתום
    על הקטסתרופה הזו
    שוב אני מזכיר לך שזה היה חתום על שמך לשנים
    וכל יזכרו שהרסת לנו את העיר

  3. סיוט לא חלום

    תכנית הרסנית לתושבי המקום, אשר העדיפה את העשירים בעלי הדירות בשיכון דרום שמשכירים אותם לנו השוכרים, ומחר יבעטו בנו החוצה. איפה נגור??
    בעלי הדירות העשירים בשיכון דרום גרים בוילות בהרצליה הצעירה ובמגדלי צמרות, ועכשיו יקבלו במקום דירת 40 מר זכיה בפיס דירה של 120 מר חדשה מתנה.
    פדלון פוגע כרגיל בחלשים דווקא. מצטערת שהצבעתי לו.

  4. אריק

    כל הכבוד! שנים של ניסיונות של כמה בעלי אינטרסים שגובלים בתוכנית לתקוע אותה, קיבלו היום את הצדק לפנים!
    יאללה דחפורים!!!

  5. אבי

    לכל החצופים שמבלבל תמוח על זה שהדירות בשיכון דרום להשקעה, לכו חצופים היום כנסו לשיכון, תראו את הילדים שגרים שם ומשחקים כדורגל במגרש החנייה ליד הפחי זבל, לכו לספסלים שיושבים בהם האנשים המבוגרים בני 70+ שגרים שם עשורים, ספרו להם שהם משקיעים…עזות מצחחחחחחח

  6. דליה

    פדלון מחרב את העיר. נותן מתנות חינם לקהל המצביעים שלו, וממיט אסון על עיר שלמה. תוחב אותנו לצפיפות. הפכנו רשמית לפתח תקווה ויותר גרועים ממתחם הבורסה ברמת גן, וזאת רק כדי שגם בעלי יחידות דיור בשיכון דרום שבכלל לא גרים שם אלא משכירים יתעשרו.
    עצוב מאד.

  7. אנה

    כולם מרוויחים חוץ מהשוכרים , שמהווים את רוב הדיירים. הדירות מתפוררות והפרויקט בלתי נמנע , כנראה, אך צריך להגן בחוק גם את השוכרים שיפונו מבתיהם ללא כל אינטרס לפרוייקט. לא ישארו דירות זולות וקטנות. צריך לתת את הדעת גם על כך

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר