זירת תאונת המנוף ביבנה צילום: אילן אסייג
זירת תאונת המנוף ביבנה צילום: אילן אסייג

הפרלמנט | מה צריך לעשות כדי למנוע את המוות הבא באתרי הבנייה?

הכשרת מפקחי עבודה, מבחן לעובדי הבניין, חתימה של מהנדס בטיחות: הפרלמנט של הרצליה מנסה למנוע את האסון הבא

פורסם בתאריך: 23.5.19 19:35

תומר שילה

"אולי העובדה שרוב רובם של עובדי הבניין שנפגעים בתאונות עבודה שייכים לשכבות השקופות של החברה: פלשתינים, עובדים זרים וערבים, גורמת לכך שלמרות שבכל שנה נהרגים יותר מ-40 עובדים (פי ארבעה ממספר ההרוגים מפעולות טרור בשנת 2018), עדיין התייחסות הממשלה לנושא הבטיחות בבנייה כמעט ולא קיימת, כמו גם המשאבים לטיפול בנושא. המחדל הקשה ביותר הוא ביחס שבין מספר מפקחי הבטיחות לבין עשרות אלפי אתרי הבנייה הקיימים, יחס שמהווה שליש מהיחס המינימלי הקיים בחו"ל. לדעתי, יש לחייב כל אתר בנייה (מרמת תמ"א 38 לבניין יחיד ומעלה) בפיקוח בטיחות בהיקף שיותאם לגודל האתר, ובאופן שגם כאשר משפצים בניין יחיד ומתקינים פיגומים, יהיה צורך בחתימת מהנדס בטיחות לפני שהפיגומים יאושרו לשימוש העובדים, וכמובן גם בנושא המנופים והעגורנים למיניהם. במידה והממשלה תמשיך להתעלם מהנושא, מספר ההרוגים והנפגעים רק ילך ויגדל והיזמים שמעוניינים לצמצם הוצאות ולהגדיל הכנסות, ימשיכו להתעשר על גבם של הפועלים ההרוגים". (שילה הוא עורך דין, מומחה בייצוג חייבים בהליכי פשיטת רגל ופעיל חברתי בהרצליה)

 

צורי ז'אן

צורי ז'אן

"כאחד שעוסק יומיום בהתחדשות עירונית הפתרון הוא רק חינוך והקניית ידע. צריך לקבוע שלא ייכנס עובד בניין לאתר בנייה ולא יעבוד בו, אלא לאחר שעבר הכשרה בנושא בטיחות. ואני לא מתכוון לשיעור בניידת של שעה וחצי, אלא הכשרה בת כמה ימים שבסופה הוא יצטרך לעבור מבחן. הוא צריך לשאת תעודה מזהה שעבר הכשרה מתאימה. רק העובד יכול לשמור על עצמו. זה בדיוק כפי שנותנים רישיון נהיגה, כמו שמאמנים לוחם לקרב וכמו שמלמדים ילדים לחיות בסביבה אורבנית עם כבישים, מכוניות וכדומה. רק זה יצמצם דרסטית את מספר הנפגעים בענף". (צורי ז'אן הוא הבעלים של קבוצת ז’אן נדל"ן ברחוב סוקולוב בהרצליה)

 

טלי למדן

 טלי למדן צילום פרטי

"לאחרונה שומעים על הרוגים באתרי הבניה כמעט מידי יום. קולם לא נשמע. מוות מיותר בשל חוסר אכיפת תקנות בטיחות באתרי הבניה ובשטחן. על הרשויות לפקח ולהכריח את חברות הבניה לקיים תקנות בטיחות בסיסיות ולשלוח פקחים לעיתים קרובות שידאגו כי בטיחות העובדים עומדת מעל הכל, ושגם בטיחות העוברים והשבים נשמרת. אתרי הבניה המופקרים מסכנים גם כל אחד ואחת מאיתנו – מנופים לא תקינים ופיגומים רעועים נפלו ופצעו בשנים האחרונות אזרחים. הכי קל להפנות אצבע מאשימה למינהל העבודה, אך כיצד הוא יכול לפקח על כל מה שמתרחש באתר? איך הוא בכלל יכול להיות מודע למחדלים שמתקיימים בנושאים שונים שאיננו מבין, כגון הקמת מנוף? הקמת פיגומים? העלאת משקלים לגובה? צריכים לנסח הצעת חוק ברורה שמורה מהם הדברים הנחוצים לבטיחות ומי הם האחראים. ברמה הממשלתית אחראים למחדל שני משרדים: משרד העבודה והרווחה ומשרד הבינוי והשיכון. חייבים להכשיר מפקחי עבודה מטעם משרד העבודה כמובן. כשיהיה פיקוח ותהיה אכיפה בטוח שיהיו הרבה פחות נפגעים". (טלי למדן היא יועצת נדל”ן ברימקס סטאר הרצליה ופעילה חברתית למען קשישי העיר)

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר