שיעור מקוון לתלמידי בית הספר היסודי שז"ר

איך התנהלה עד כה הלמידה מרחוק בהרצליה? תלוי את מי שואלים

בחלק מבתי הספר מדווחים הורים ותלמידים על תקלות, עומסים על המערכת וקשיי התחברות. בבתי ספר אחרים המערכת עובדת היטב ותלמידים מספרים שהם אפילו נהנים. תמונת מצב

פורסם בתאריך: 17.3.20 15:57

מתחילת השבוע, בשל השבתת הלימודים בכל מוסדות החינוך בעקבות מגפת הקורונה, לומדים תלמידי כיתות א' עד י"ב מרחוק דרך המערכות של משרד החינוך. המורים מעבירים שיעורים מצולמים אונליין לכל הכיתה במקצועות שונים ונותנים משימות לתלמידים שמתבקשים להגישן דרך המערכת של משרד החינוך. התלמידים עוד לא התרגלו למעבר ללמידה מקוונת וחלקם מתקשים להפעיל את המערכות השונות וההורים נדרשים לעזור, בעיקר לתלמידים הצעירים.

הורים לתלמידים בחטיבת הביניים רעות מספרים על קשיים טכניים להתחבר למערכת הלמידה מרחוק של משרד החינוך. "לא נשלחו הנחיות מסודרות איך להתחבר למערכת ואנחנו ההורים לא תמיד זמינים או יכולים לעזור", מספרים ההורים, "במערכת אופק התנסנו לפני כן אבל עכשיו נוספו מערכות נוספות שאנחנו לא מכירים. הילדים גם לא תמיד מתעוררים לשיעורים המקוונים ועדיין לא התרגלו לשינויים ולכן מפספסים שיעורים. מה עושים במצב כזה? אם לא עושים את זה מסודר אז כבר עדיף שאף אחד לא ילמד. כשאנחנו לא מצליחים לעזור לילדים אנחנו יוצאים טמבלים מולם. בנוסף, במשפחות שיש יותר מילד אחד אין מחשב לכל ילד ואז התלמידים נאלצים להשתמש בטלפונים. לא ברור לנו איך במסך קטן של טלפון אפשר לקרוא את הדף של המשימה. דיברנו עם הורים נוספים וגם הם חוו את הקשיים האלה".

הודעה על עומס מהמערכת של משרד החינוך

תלמידים בשכבת ו' בבית הספר יוחנני סיפרו כי כבר מאתמול הם חוו קשיים בהתחברות למערכת ובהגשת מטלות. "קיבלתי הודעה על עומס במערכת ולא הצלחתי להתחבר אתמול והיום", מספר אחד התלמידים, "היו לנו משימות בחשבון, שפה ומדעים והצלחתי לראות אותן אבל לא לשלוח אותן בחזרה למורה. המשימות מאפשרות תרגול אבל אי אפשר להתקדם בחומר בעזרתן, אם זה יעבוד בכלל. חסרים גם הרבה מקצועות כמו גיאוגרפיה, היסטוריה ואנגלית. לדעתי, זה לא אפקטיבי וגם המערכת לא עובדת טוב. זה יותר טוב מכלום אבל יש דרכים יותר טובות לדעתי. גם אין לנו מערכת שעות ממש עם מפגשים, כמו בבתי ספר אחרים, רק משימות כרגע. רק מחר יהיה מפגש מקוון ראשון".

ויש גם כאלה שדווקא מרוצים מהלימודים מרחוק ואומרים שהיא גורמת לתלמידים לשבת וללמוד ולא לבהות כל היום במסכים. אם לתלמיד כיתה י"ב בתיכון הראשונים סיפרה: "אני מאוד מרוצה מהלימודים המקוונים. אמנם הבן שלי נרדם מעייפות והוא מתלונן שהוא לומד יותר מאשר בימים רגילים בבית הספר, אבל אני מאוד מרוצה שהוא מקבל משימות עם לוחות זמנים ושהוא עסוק בעשייה ולא בבהייה בטלוויזיה ומוצא את עצמו באמת לומד ועובד. נראה לי שהוא כבר מעדיף את הלימודים הרגילים בבית הספר. אני ממש מופתעת לטובה וחייבת לציין לטובה את הלמידה מרחוק במיוחד לתלמידים עם בעיות התארגנות – הם כל מה שנדרש מהם זה לצאת מהמיטה ולגשת למחשב וזה יותר מהיר מלהגיע לבית הספר ועוד בזמן".

גם תלמידת כיתה ה' בבית הספר היסודי שז"ר מאיה גוהר מאוד התלהבה מהלימודים המקוונים. "בשעה 8:30 בבוקר היתה שיחת וידיאו עם המחנכת שבדקה נוכחות וכל אחד מאתנו יכול היה לראות את החברים בכיתה שהתחברו וזה היה כיף", היא מספרת, "בהתחלה כל אחד אמר את הדעה שלו על הסוג הזה של חופש ואז המורה הסבירה לנו על העבודה שאנחנו צריכים לעשות על השיר 'ברוש'. אם מישהו לא הבין מה צריך לעשות אפשר לכתוב בקבוצה שלנו בוואטסאפ ולשאול וגם המורה עזרה לנו. מי שמסיים ושולח למורה דרך המערכת מקבל משימות נוספות, למשל לקרוא ספר או טקסטים שהמורה שלחה אליהם קישור".

היה לך קל להתחבר למערכת?

"זה היה שיעור ראשון אז היה קצת קשה להתחבר. זה קצת מסובך. לי לקח 10-5 דקות אבל זה עבד בסדר אחר כך".

את מעדיפה ללמוד רגיל בכיתה או מרחוק?

"אני מעדיפה ללמוד דרך המחשב כי זה משהו חדש, זה כיף ומתחבר לתקופה שלנו. אני גם לא מתעוררת בקלות בבוקר אז יותר קל לי לקום לשיעור על המחשב בבית. זה נוח ואני ממש אוהבת את זה. אנחנו גם מקבלים הרבה פחות שיעורים ממה שהיינו מקבלים לפני כן. יש קצת קשיים כי אני לא תמיד יודעת מה לעשות ואז אין אפשרות ללכת למורה ולשאול אותה. אפשר או לכתוב בוואטסאפ או לשאול חברים. המורה שלנו רוב הזמן זמינה. אני גם פעילה בפרלמנט הרצליה של תלמידי בתי הספר היסודיים ואנחנו לא יכולים להיפגש עכשיו בגלל הקורונה אז אנחנו עושים שיחת וידאו כולנו עם המורה שמדריכה אותנו".

בבית הספר שז"ר המורים החלו להתכונן למצב הנוכחי של השבתת מערכת החינוך בכללותה כבר בשבוע שעבר, טרם ההודעה של ראש הממשלה בנימין נתניהו. "כשראינו שהמערכת הולכת לקראת השבתה ולמידה מרחוק עשינו פגישת חירום", מספרת אילנית חסון-לוי, מחנכת של כיתה ו', מורה למתמטיקה ולכישורי חיים ורכזת תקשוב בשז"ר, "התחלנו לשלוח חומרים, לארגן לנו את הדברים והתחלנו לבנות את כל הפלטפורמה הזאת כדי שהכל יהיה מוכן מהיום הראשון של ההשבתה וכך היינו מול התלמידים עם שידורים ועם משימות".

תלמידים בבתי הספר השונים התלוננו על עומסים ושהם לא מצליחים להתחבר למערכת. איך זה היה אצלכם?

"כל הזמן עשינו תרגילים ועכשיו הגיע הזמן להשתמש במערכת מרחוק כל היום וכל יום. ההיערכות למצב עכשיו של למידה מרחוק ממש עזרה לנו לעשות את זה במינימום תקלות והורים ותלמידים לא ירימו ידיים. בעקבות התרגיל שעשינו בסוף פברואר, וגם בתרגילים קודמים, ראינו שספקי התוכן כמו אופק ועת הדעת לא עומדים בעומס ולכן העדפנו לחלק את המשימות בין הספקים והאתרים השונים העומדים לרשותנו. כך כשיש עומס במערכת אחת אפשר לפנות למערכת השנייה. גם הוואטסאפ משמש אותנו. אנחנו לוקחים בחשבון וגם מודעים לזה שהדברים לא תמיד הולכים כמו שאנחנו רוצים. עדיין יש קשיים ותקלות אבל אנחנו מתמודדים עם כל קושי שצף, אנחנו לומדים מזה ומשתדרגים מיום ליום. בימים הראשונים היה לנו עומס מטורף ושאלות ולחץ מצד הילדים, היום העומס הזה ירד והכל יותר רגוע, המורים, הילדים וההורים הבינו איך זה עובד וכולם פחות לחוצים".

איך את מסכמת את הלמידה מרחוק עד כה?

"אין כמו שגרה, אבל אנחנו מנסים לעשות את המקסימום במצב הזה. התלמידים רוצים לחזור לראות את החברים ולהיות ביחד. יש לנו טופס מה נשמע והם מדווחים שהם רוצים לראות את החברים ומתגעגעים לכיתה שלהם. קצת קשה להם לקבל את המצב הזה. הם לא בדיוק יודעים לאן זה הולך ומה קורה וזה מלחיץ אותם המצב הזה של חוסר ודאות. כשאני מזהה ילד שהוא קצת לחוץ יותר אני מדברת איתו לבד. אני מאוד אוהבת את המערכת הזאת אבל אין ספק שאני מעדיפה את השגרה שבה אני רואה את כולם והם איתי ביחד וכולם מעדיפים את זה ולא את חוסר הודאות הזה. אני מאחלת שתהיה רק בריאות לכולנו ושמצב הזה יחלוף מהר ושנחזור ללימודים אחרי פסח".

מעיריית הרצליה נמסר בתגובה: "הלימודים מרחק התנהלו באופן מוצלח ביותר וזוכים לתגובות נלהבות של כל השותפים, ילדים מורים והורים".

ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "משרד החינוך יצא לדרך עם אולפני שידור לכיתות א'-י"ב. האתר פועל באופן שוטף ובהצלחה רבה. בשלושת הימים האחרונים השתתפו בשיעורים מאות אלפי תלמידים כאשר בכל יום מערכי השיעורים מתרחבים. מטבע הדברים כמו בכל התחלה חדשה, היו גם תקלות. על אתר מט"ח למשל, ביומיים הראשונים, נוצרו עומסים כבדים. בסיכומו של דבר, המערכת עובדת ובהצלחה רבה. משרד החינוך מפיק לקחים מדי יום והפעילות זוכה לשבחים רבים מצד הורים, תלמידים, מורים ואנשי מקצוע".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר