הללי שפנצר. צילום עזרא לוי
הללי שפנצר. צילום עזרא לוי

"כרגע המצב הוא שבבתי הספר פשוט מתעלמים מהפגיעות המיניות"

היעדר טיפול מתאים של אנשי החינוך בנערות שנפלו קורבן לתקיפה מינית במסגרת בית הספר מכפיל את הפגיעה בהן. קמפיין חדש, "בטוחות בכיתות", שאחת מהיוזמות שלו היא הללי שפנצר מתיכון הראשונים בהרצליה, מנסה לתקן את הטיפול החסר

פורסם בתאריך: 19.1.18 15:10

מתוך כ-180 עדויות של בני ובנות נוער על הטרדות מיניות שחוו מגילאי יסודי ועד תיכון, רק 56 התלוננו לצוות החינוכי (31%). מתוכן, רק 19 מסרו כי לדעתם קיבלו מענה וטיפול ראוי. כך עולה מדו"ח של נוער מר"צ על הטרדות מיניות במערכת החינוך.

"התמונה העולה מכל העדויות האלו מזעזעת. כשלושה מתוך ארבעה עונים שחוו הטרדה או נפגעו על רקע מיני בעבר, ציינו שכלל לא דיווחו על המקרה לצוות האחראי, ומתוך אלו שכן פנו מעטים חשבו שהטיפול במקרה היה מספק", צוין במכתב שנשלח בידי נוער מרצ לשר החינוך נפתלי בנט. "התמונה הכללית שעולה מצביעה על בעיה חמורה ועמוקה בטיפול בתלונות על אלימות מינית במערכת החינוך בישראל. מעבר לכך, המידע שקיבלנו היה בלתי צפוי ומראה כי נגענו בסוגיה בוערת שלא מקבלת יחס ומענה ראוי עד היום".

מעבר למכתב ולדו"ח, יזמו בנוער מרצ גם קמפיין חדש, "בטוחות בכיתות", בו מספרות נערות על מקרי תקיפה מינית שאירעו להן, ועל היעדר טיפול הולם וראוי בכך בבתי הספר ובמסגרות החינוכיות.

"המטרה שלנו היא לגרום לשינוי פוליטי במערכת החינוך. להביא לחינוך מיני בגיל צעיר ולהביא לאכיפה גבוהה יותר וראויה של המקרים הללו", אומרת הללי שפנצר, תלמידת י"ב בתיכון הראשונים בהרצליה, חברה בנוער מרצ ואחת מהיוזמות של קמפיין "בטוחות בכיתות". "כי כרגע המצב הוא שהצוותים החינוכיים בבתי הספר פשוט מתעלמים מהפגיעות האלה. קורים המון מקרים שבית הספר מתעלם, או מאשים את הנפגעת, או מעביר את הנפגעת בית ספר, וזה לא משהו שאמור לקרות. יש המון תלמידים שלא פונים לצוות החינוכי כי הם פוחדים מהתגובה שלהם".

את יכולה לתת דוגמא להטרדה מינית שעברה ללא תגובה הולמת מצד הצוות החינוכי?

"חניכה בתנועה עברה הטרדה מינית במהלך טיול של בית הספר. היא פנתה לצוות החינוכי ואמרו לה שזה בסך הכל היה מעשה קונדס של ילדים, שלא צריך לקחת את זה ברצינות ושלא צריך להרוס להם את החיים. בעצם האשימו אותה וניסו לצאת נגדה. היא התחילה במאבק – ואז השעו אותה מבית הספר.

"במקרה אחר, חניכה אחרת בנוער מרצ עברה הטרדה מינית גופנית, לא מילולית, ברחוב, וכשהיא פנתה ליועצת היא ענתה לה שזה בגלל שהיא בחרה להיות לסבית, ושאם לא היתה בוחרת בכך זה לא היה קורה לה".

מה הפעולה הנדרשת לדעתך כדי לזעזע קצת את המערכת?

"אנחנו פונות לגורמים שיכולים לעזור. שלחנו מכתב לשר החינוך נפתלי בנט, למועצת התלמידים והנוער הארצית ואנחנו רוצות להחיל שיעורי חינוך מיני מגיל צעיר. אנחנו מאמינות כי על ידי חינוך מתאים ניתן יהיה לטפל בבעיה. אחת המטרות שלנו היא להפוך את הצוות החינוכי למקור לפניות, כי מה שקורה היום הוא שרוב הנפגעות לא פונות לצוות החינוכי כי הן פוחדות מהתגובה שלו או לא חושבות שהוא יכול לעזור להן. לכן צריך להכשיר את הצוות החינוכי כדי שיידע לטפל בבעיות כאלה, למשל שידעו מה להגיד, למי לפנות בעצמם לעזרה, ושלא יטאטאו את הבעיה מתחת לשטיח ובכך יחמירו את הפגיעה.

הללי שפנצר. צילום עזרא לוי

הללי שפנצר. צילום עזרא לוי

 

מה לדעתך צריכים מורים ואנשי חינוך לעבור כדי שידעו לטפל נכון בנפגעות ונפגעי תקיפה מינית?

"אני חושבת שצריך להעביר אותם הכשרות והשתלמויות, בעיקר ליועצות אבל גם למחנכים, ובהן ילמדו אותם איך להגיב ומה להגיד. כיום הם פשוט לא יודעים איך להגיב".

בדו"ח שהוכן בידי נוער מרצ על הטרדות מיניות במערכת החינוך צוין חוזר המנכ"ל שהפיץ משרד החינוך ב-1999, "התמודדות מערכת החינוך עם פגיעה מינית של תלמידים בתלמידים", והחוזר ״אקלים חינוכי מיטבי והתמודדות מוסדות חינוך עם אירועי אלימות וסיכון״ מ-2015. שני חוזרי המנכ"ל עוסקים בהנחיית הצוותים החינוכיים כיצד להתנהל במקרה של פגיעה מינית כלפי תלמידים מצד מורים או תלמידים אחרים. "למרות שהחוזרים מציבים נהלים רבים, סעיפים ברורים והצעות להתמודדות עם התופעה, לא ברור איך אותם דברים נאכפים ומבוקרים", נכתב בדו"ח. "נראה שישנן כוונות להתמודדות עם הנושא, אך לא ברור איך הן עומדות במבחן המציאות, בטח לאחר 18 שנים".

בדו"ח נזכר גם מחקר משנת 2017 הסוקר את הפניות למרכזי הסיוע לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית. ממחקר זה עולה כי בכ-60% מהפניות שהתקבלו במרכזים השונים בשנת 2016 דווח על נפגע שהיה קטין. מחקר מ-2013 של מכון גיאוקרטוגרפיה מצא כי אחת מתוך ארבע בנות ואחד מתוך חמישה בנים בגילאי 15-18 מוטרדים מינית בשטח בית הספר, פיזית או מילולית.

מה בעצם גרם לכם להעלות את הקמפיין? היה אירוע או מקרה ספציפי?

"התחלנו בו בגלל מקרה בו חניכה בנוער מרצ מאזור המרכז הוטרדה מינית ולא טופלה כמו שצריך. היא פנתה אלינו, והבנו שמדובר בבעיה שדורשת טיפול יסודי וביחד התחלנו להקים את הפרויקט".

האם ראיתן לנגד עיניכן את קמפיין MeToo העולמי?

"כן, לחלוטין כן. זה קמפיין שיצר רשת ביטחון כלל עולמית שאחריו אנשים כבר לא פחדו לדבר על מה שקרה להם. זה קמפיין שהעלה את נושא ההטרדות המיניות למודעות הציבורית ולדיון הציבורי, וזה מה שגרם לנו להתחיל עם הפרויקט".

ממשרד החינוך נמסר: המשרד מייחס חשיבות רבה לעיסוק בנושא מיניות ולמניעת פגיעה וניצול בקרב ילדים ובני נוער, ומעודד כל תלמידה ותלמיד שנפגעו להתלונן. יובהר שתכניות כישורי חיים, ובכלל זה איתור וזיהוי ילדים בסיכון, מיועדת לכלל התלמידים, בכל שלבי החינוך.

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר