צילום אילוסטרציה ניר כפרי
צילום אילוסטרציה ניר כפרי

"לפני קום המדינה נשים נלחמו לצד גברים. מאז אנחנו ברגרסיה"

יותר ויותר נשים משתלבות בשנים האחרונות בתפקידי לחימה בצבא. האם על צה"ל לפתוח את כל המקצועות בפני נשים? הפרלמנט של הרצליה מכוון למטרה

פורסם בתאריך: 17.3.18 19:06

שני אבידן

שני אבידן

שני אבידן

לפני קום המדינה, נשים נלחמו כתף אל כתף לצד גברים, לרבות בתפקידי לוחמה. למרות שעברו 70 שנים מאז קום המדינה, נראה שבמקום להתקדם, אנחנו דווקא ברגרסיה. בשונה ממדינות אחרות, בישראל ישנה חובת גיוס שחלה בצורה שווה על גברים ועל נשים, אבל קיימת תקרת זכוכית לדרגות קצונה של נשים בצה"ל ולתפקידי לוחמה בפרט. התפיסה על פיה גברים מותאמים יותר למלחמה בשדה הקרב היא תפיסה ישנה ששמה דגש על נתונים פיזיולוגיים (כגון: מהירות ריצה וסיבולת בתנאים סביבתיים קיצוניים). התפיסה הזו מתעלמת מן העובדה כי שדה הקרב המלחמתי היום השתנה והוא מצריך יכולות טכנולוגיות יותר, שבהן קיים שוויון בין נשים לגברים. נקודת הציון הראשונה לשילוב נשים במערך הלוחמה בצה"ל קרתה בשנת 1994 כאשר אליס מילר קראה תיגר על הקונספציה "הטובים לטייס והטובות לטייסים" וביקשה להגיש מועמדותה לקורס טיס. העתירה של אליס למילר לבג"ץ סללה את דרכן של עשרות טייסות המשרתות כיום בצה"ל. מוטב כי צה"ל יישם את המלצות בג"ץ באותו עניין לגבי כל תפקיד אחר בצה"ל, לרבות תפקידי לוחמה. פתיחת תפקידי הלוחמה בצה"ל עבור נשים יצוק תוכן משמעותי להגדרתו של צה"ל כ-'צבא העם'.

שני אבידן היא עורכת דין לענייני משפחה, המתמחה בגישור ובגירושין בשיתוף פעולה

 

אלי חיו-חמו (ג'מיל)

אלי חיו חמו. צילום עזרא לוי

אלי חיו חמו. צילום עזרא לוי

כחלק מחוק גיוס חובה שחל בישראל נשים הן חלק מרכזי ומשמעותי בצה״ל. עם השנים מעמדן של נשים בצבא התפתח ונפתחו בפניהן אפשרויות קידום ותפקידים מגוונים. נקודת המפנה ביחס הצבא לנשים חלה בפרשת אליס מילר ופסיקת בית המשפט העליון בנוגע לשילוב נשים בקורס טייס. בעקבותיה נפתחו לנשים שלל תפקידים: תפקידי לחימה, חי״ר, נ״מ, טייסות ועוד. בנוסף, אנו זוכים לראות בשנים האחרונות שלל נשים בתפקידים בכירים בצבא, כמו למשל אורנה ברביאי ששברה את תקרת הזכוכית כששירתה בדרגת אלוף כראש אכ״א. לדעתי יש לפתוח את כלל התפקידים לנשים ולקדם שוויון בין המינים בצה״ל. הטכנולוגיה אינה מצריכה כיום בהכרח כח פיזי אלא כוח מנטלי, ולכן נשים כגברים יכולות למלא תפקידים וכוח מנצח בכל התמודדות ללא קשר למין. שילוב נשים בצה״ל הוא גאווה והן משמשות מודל לחיקוי, הערצה והערכה על נחישותן ותרומתן.

אלי חיו חמו (ג'מיל) הוא בעלי קבוצת הכדורגל הפועל הרצליה ובעלי מסעדת מפגש השרון בעיר

לימור קריספין

לימור קריספין. צילום פרטי

לימור קריספין. צילום פרטי

צה"ל דיווח כי בשנים האחרונות מספר החיילות המשרתות כלוחמות זהה למספר החיילות המשרתות כפקידות. במשך שנים רבות נתפס צה"ל כארגון גברי, שהחיילים משמשים בו כלוחמים ואילו החיילות משרתות בתפקידי מטה כמו פקידות או בתפקידי כוח אדם וחינוך. בשנים האחרונות, כשהצבא פותח עוד ועוד מסגרות המיועדות לשירות לוחמות (גדודים מעורבים לחיילים ולחיילות, יחידות בפיקוד העורף, בחיל התותחנים ועוד), התפיסה הזו מתחילה להתערער. אמנם באיחור ביחס לעולם המודרני והמתפתח שבו נשים מנהיגות מדינות וערים, אך עדיף מאוחר מאשר אף פעם לא. חשוב לא פחות שתשמר לנשים וגברים כאחד האפשרות להתגייס למקצועות ה"מסורתיים" וגם לתפקידים "פורצי דרך", שלא היו פתוחים בעבר, בעיקר לנשים. יהיה זה חטא לומר שצה"ל לא התקדם משמעותית בתחום שילוב הנשים בלחימה.

לימור קריספין היא מנהלת בתחום ההייטק

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר