בית הכנסת של הקהילה הצרפתית בהרצליה פיתוח
הבית המשמש בית כנסת של הקהילה הצרפתית בהרצליה פיתוח

"בעירייה מזלזלים בנו אז הם יקבלו הפגנות": עולי צרפת לא מוותרים בקלות על בית הכנסת בפיתוח

המחאה הצרפתית: בקהילת עולי צרפת בהרצליה מארגנים הפגנה גדולה בכיכר דה שליט בעקבות הכוונה לפנות את בית הכנסת שפועל ללא אישורים בבית פרטי. העירייה: "הוצע להם לבנות בית כנסת במערב העיר אולם הם סרבו"

פורסם בתאריך: 18.7.19 06:50

קהילת עולי צרפת בהרצליה מנסה למנוע את צו הפינוי שעתיד להינתן לבית הכנסת "אהבת ישראל", הפועל בבית פרטי ברחוב וינגייט 90, בית כנסת שהוקם ללא היתרי בנייה מתאימים ושבקשה לאשר לו לפעול בשימוש חורג נדחתה בסוף חודש יוני על ידי ועדת המשנה לתכנון ובנייה בהרצליה.

חבר מועצת העיר אלעד צדיקוב (גשר) מנסה לגשר בין ראש העירייה משה פדלון לבין ראש הקהילה בעיר דוד דהן, ולדבריו בקרוב תתקיים פגישה בין השניים. בינתיים מתכננים חברי הקהילה הצרפתית ומשתמשי בית הכנסת לקיים עצרת מחאה ב-8 באוגוסט נגד הפינוי הצפוי ומנסים לגייס כסף עבור העצרת.

בהודעה שהועברה לחברי הקהילה בוואטסאפ נכתב: "אנחנו מבקשים מכל האברכים, תיירים, רבנים, מתפללים, חברים, גברים ונשים להגיע ולעזור להציל את הקהילה שלנו. בשביל זה אנחנו מבקשים: להגיע עם כל המשפחה לעצרת ההזדהות, ביום חמישי, 8 באוגוסט, בשעות 19:00-17:00; לתרום 200 שקלים עבור כל איש או אישה, על מנת לעזור במימון העצרת; להתפלל להצלחת בית הכנסת והקהילה. צריכים את עזרתכם עכשיו יותר מתמיד, בואו נפעל יחד כעם אחד".

נזכיר כי בישיבת ועדת המשנה המקומית שהתקיימה ב-26 ביוני החליטה לדחות את בקשת המתפללים לאישור שימוש חורג וקבעה כי המבנה יישאר בשימוש של בית פרטי. הבית הפרטי פועל כבית כנסת מזה שמונה שנים. בשנת 2012 נתנה ועדת המשנה לתכנון ובניה אישור לשימוש חורג בחלק מקומת הקרקע של בית המגורים כבית כנסת, אך הגבילה אותו עד 3.4.2015 וכן לא אפשרה להפיק אישור להמשך השימוש החורג במקום מעבר לתקופה מוגבלת של שלוש שנים. על אף שהאישור פג כבר לפני כארבע שנים פעילויות בית הכנסת ממשיכות כסדרן. בנוסף לכך יש חריגות בניה במגרש שלטענת העירייה גם הן וגם עניין השימוש החורג במבנה נמצאים בטיפול משפטי. תושבים המתגוררים בסמוך לבית הכנסת טוענים כי המקום משמש גם כמקווה, מרכז התכנסויות ומועברים בו שיעורי דת.

צדיקוב: "מרכז הקהילה הצרפתית הוקם על ידי הרב דוד דהן כדי לאפשר לבני הקהילה הצרפתית להיקלט בארץ במבנה קהילתי מאחד, כפי שחיו בגולה. בשנים האחרונות ניסינו ועשינו כל מאמץ על מנת לאפשר את הסדרתו הזמנית של המרכז ומשם לגשת להקצאת שטח עירוני מסודר בשטח עירוני המיועד לבנייה ציבורית. לצערי הרב נתקלנו בחומות בירוקרטיה אדירות ובלתי סבירות באגף הנדסה. השבוע, בסיור משותף עם חבר הכנסת הרב אורי מקלב וראש העיר משה פדלון, הגענו להסכמות של פגישת פיוס ופעולה קדימה לטובת הקהילה הצרפתית היקרה שבהרצליה. כמו כן שוחחתי בשנית עם ראש העירייה היום (רביעי) ואכן פנינו בעזרת השם לפיוס שלום והסדרה. אחרי תקופה ארוכה של קיפאון במערכת היחסים בין הקהילה הצרפתית לבין ראש העירייה פנינו לפגישה שתתקיים בקרוב ביניהם עם נכונות אמיתית למצוא פתרון לקהילה. גם ראש העיר מסכים שצריך להיות פתרון. אין דבר כזה שקהילה תגורש מהמקום שלה. זו קהילה יקרה מאוד וצריך למצוא לה פתרון ציבורי כמו כולם. צריך לזכור שהקהילה הצרפתית שבאה לפה עד לפני עשור, רובם הגדול חזרו לצרפת ולא הצליחו להתאקלם בישראל. רבי דוד דהן הצליח לבנות מרכז קהילתי ולהשאיר כאן את העולים, מעשה ציוני לכל דבר ועניין. ראש העיר תלה את זה בנושא פורמלי שכל זמן שהיה עניין משפטי תלוי בין הקהילה הצרפתית לעיריית הרצליה לא היה ראוי להיפגש. משהסתיים ההליך המשפטי, ניתן כעת להיפגש. זו תשובה מתקבלת".

הרב דוד דהן אמר לצומת השרון: "אנחנו הולכים לעשות הפגנה גדולה מאוד של כל הצרפתים של האיזור ומחוץ לאיזור ב-8 באוגוסט בכיכר דה שליט בהרצליה פיתוח אחרי הצהריים. יבואו להפגנה כל ראשי הקהילה היהודית בצרפת, חברי כנסת, שרים, חברי קהילה. יש היענות גדולה והסולידריות מדהימה. לא האמנתי שתהיה היענות כזאת ושאנשים כל כך מרגישים ומזדהים עם הכאב שלנו והסבל שגורמים לנו שנים על גבי שנים. אנחנו מגייסים כסף להפגנה, ביקשנו 200 שקל, לא סכום משמעותי, ונוציא כל מה שצריך על זה. בית המשפט ביקש מהעירייה לתת חוות דעת בעניין בית הכנסת. אם חוות הדעת היא חיובית, הוא ייתן לנו את האפשרות להמשיך את הפעילות שלנו פה. אם לא, בית המשפט יצטרך להוציא לנו צו פינוי. ההשלכות של החלטת הוועדה המשנה לתכנון ובניה שלא לאשר שימוש חורג בנכס יכולות להיות שבית המשפט לא יאריך לנו את האישור לשימוש חורג ויוציא אל הפועל את צו הפינוי. בעירייה מזלזלים בנו אז הם יקבלו הפגנות. אני מקווה שבעירייה יבינו שיש פה קהילה של אנשים שכואב להם וצריך להתייחס אליהם ולספק לנו שירותים לצרכים שלנו".

הוצע לכם מקום חלופי?

"לא הוצע לנו שום מקום חלופי".

לפי צדיקוב, אמורה להתקיים פגישה שלכם עם ראש העירייה בקרוב.

"הרבה גורמים, כמו שגרירות צרפת, הפרלמנט הצרפתי, פראנס ישראל ועוד, מנסים לארגן פגישה בינינו לבין ראש העיר. יש שופט יהודי ממרסיי שרוצה לשלוח מכתב לראש העיר בעניין. בינתיים אין שום פגישה. הלוואי ותתקיים פגישה. אנחנו לא רגילים להשתמש בכוח, אלא בחוכמה בתבונה, בעדינות, בשמחה וכואב לי שאנחנו נצטרך להשתמש בכוח כי דיבורים לא עוזרים במקרה הזה. לא חונכנו כך. מאוד חורה לי הדבר הזה. כל מה שאנחנו רוצים שהילדים שלנו יגדלו בתור יהודים מסורתיים".

בינתיים בית הכנסת פעיל?

"ברמה נמוכה של פעילות. במשך עשור לא היתה פה תלונה אחת למשטרה עלינו. לא היתה מריבה אחת, לא צעקה, לא קללה – כלום. אני לא מבין איך הגענו למצב הזה. אנחנו לא מפריעים לאף אחד".

תגובת העירייה: "עיריית הרצליה פועלת למען קהילת יהודי צרפת במספר מישורים. בין היתר, בעבר, הוצע לראשי הקהילה לבנות בית כנסת בשטח ציבורי במערב העיר – אולם הם סרבו לקבלו. העירייה פועלת על פי דין, בית הכנסת "אהבת ישראל" ביצע עבירות בנייה חמורות, ביניהם פלישה לשטח ציבורי , ועל כן לא קיבל היתר".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. רונן

    מנסה להבין… לקחו נכס הפכו אותו לבית כנסת ללא אישורים בנו כמו מטורפים ללא אישורים עןשים מה שבא להם עם אישורים מהשם ומתלוננים לחוסר צדק… מצפצפים על החוק ומעוניינים שהחוק יגן עליהם!

  2. שמוליק

    זה חלק מההשתלטות הדתית על הרצליה. לא שייך לעולים או לקהילה. אם היו יכולים כל בית שני של דתיים שהשתקעו בהרצליה היה הופך לבית כנסת או לבית חב"ד.

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר