פרויקט גליל ים. צילום אמיר ארבל
פרויקט גליל ים. צילום אמיר ארבל

עתירה: לפנות את האסבסט ממתחם גליל ים. העירייה: "האסבסט פונה לפני כשנתיים"

עו"ד ד"ר שמואל סעדיה עתר לבית המשפט כדי שיורה לעירייה ולרשות מקרקעי ישראל לממש את ההסכם ביניהם לפינויו של החומר המסוכן מהמתחם. העירייה: "האסבסט פונה לקראת סוף שנת 2016"

פורסם בתאריך: 19.8.18 16:52

עו"ד ד"ר שמואל סעדיה, יו"ר תנועת הרצליה למען תושביה, עתר בשבוע שעבר לבית המשפט המחוזי בתל אביב נגד עיריית הרצליה ורשות מקרקעי ישראל, בטענה שהשתיים לא דאגו לטיהור הקרקע בפרויקט גליל ים מאסבסט. מנגד, אומרת עיריית הרצליה בתגובה לצומת השרון כי הפעולות לטיהור הקרקע בוצעו כבר לפני כשנתיים.

בעתירה טוען סעדיה כי בהסכם הגג שנחתם בין עיריית הרצליה לבין רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) ב-19.1.2016, מצוין בסעיף 7.3.7 כי יש לבצע פינוי וטיהור הקרקע בגליל ים מאסבסט. "יש לבצע פינוי וטיהור הקרקע מאסבסט במתחם גליל ים וכל זאת מאחר והקרקע מזוהמת ומורעלת והאיזור מסוכן ומסרטן ועלול לגרום מחלות מפגעים ולכל מיני מרעין בישין – דבר אשר, למרבה הצער והחומרה, הוסתר מאת התושבים", נכתב בעתירה.

עוד נטען בעתירה כי "נקבע כי עלות טיהור הקרקע תשולם על ידי המשיבה 2 (רמ"י) כמצוין בהסכם", וכמו כן נטען בעתירה כי "המשיבה 2 לא פעלה מתוקף מחוייבותה זו והמשיבה 1 (עיריית הרצליה) אף היא לא פעלה כמתחייב להבטיח את ביצוע הפעולה על ידי המשיבה 2".

בעתירה נטען גם כי גם לא בוצעה בדיקה של רמת זיהום הקרקע טרם התחלת הבניה במתחם, וכי הוסתר מידע מהקבלנים והיזמים כי יש סבירות כי הקרקע מורעלת ומזוהמת, ושאף אין מפה המציינת את המקום המדויק שבו נקבר האסבסט. "חמור מכך", נכתב, "על אף ההסתברות כי הקרקע מורעלת ומזוהמת, ועל אף שהמשיבה 2 (רמ"י) טרם ביצעה כמתחייב פעולות של פינוי וטיהור הקרקע, הרי המשיבה 1 (עיריית הרצליה) נותנת היתרי בנייה באופן שמגדיל את הסיכון, קובע עובדות בלתי הפיכות בשטח – שתוצאותן סיכון חמור של חיי אדם של התושבים שעתידים לאכלס את המתחם בפרויקט גליל ים".

עו"ד שמואל סעדיה צילום זאב שטרן

בעתירה אף צוין כי לפי כתבה שפורסמה בYNET מיום 14.3.16 קבוצת יצחקי קיבלה היתר לששת הבניינים הראשונים בשכונה החדשה – תוכנית הכוללת 21 בתי מגורים עם 660 דירות. "הדבר אומר יותר מ'דרשני' ומעורר תהייה גדולה – כיצד ייתכן כי לאחר פחות משלושה חודשים לאחר ההסכם כבר נותנת המשיבה העירייה היתר בנייה, כאשר טרם היה סיפק למשיבה 2 רמ"י לערוך את הבדיקות והטיפולים בקרקע – למרבה הצער יש כיום אלפי תושבים המתגוררים כבר במתחם זה…", נכתב בעתירה.

בסיום כתב העתירה מבקש ד"ר עו"ד סעדיה שבית המשפט ייתן פסק דין הצהרתי שלפיו יש ליישם ולבצע הלכה למעשה את ההסכם בין עיריית הרצליה לרמ"י באמצעות מדינת ישראל, לפיו יש לבצע פינוי וטיהור הקרקע מאסבסט במתחם גליל ים. בנוסף מבקש סעדיה כי בית המשפט יורה לעיריית הרצליה שלא להוציא היתרי בניה או כל אישור לבניה או להמשך הבניה עד לביצוע הטיהור של הקרקע".

תושבת הרצליה, סוזי נדב, מובילת "המאבק לתכנון שפוי יד התשעה הרצליה", היא שהעבירה את המידע שעליו מתבססת העתירה. "הייתי המומה וכעוסה, ואף נעלבתי בשם כל תושבי יד התשעה, מההצעה של ראש העירייה משה פדלון לפנות את מכון טיהור השפכים הנמצא במתחם גליל ים, כשברור שהקרקע שם מורעלת ומזוהמת, ובמקומו להקים שכונה של 850 דירות ולהעביר לשם את רוב תושבי יד התשעה", היא אומרת, "נברתי בחומר בנושא מתחם גליל ים וגיליתי שבהסכם הגג מופיע, בעמוד 16 בסעיף 7.3.7 'עלות טיהור הקרקע בתוכנית גליל ים לרבות פינוי וטיהור אסבסט ימומן ע"י רשות מקרקעי ישראל ( רמ"י) כחלק מתקציב הפרויקט'. עד שקראתי את הסכם הגג ותוכנו לא ידעתי על נושא האסבסט במתחם גליל ים. ברגע שהפצתי את הסכם הגג לתושבי יד התשעה ולכלל תושבי הרצליה הם היו המומים מכך כי לפני כן אף אחד לא ידע על כך. המשכתי לחפור בנושא פינוי וטיהור הקרקע במתחם גליל ים. אספתי את החומר והעברתי אותו לד"ר עו"ד שמואל סעדיה שנרתם לעזרתי והגיש עתירה מנהלית נגד עיריית הרצליה ולעומד בראשה ונגד רשות מקרקעי ישראל, כשהמטרה החשובה ביותר היא בריאות הציבור של כלל תושבי העיר הרצליה".

מעיריית הרצליה נמסר בתגובה: "עיריית הרצליה מחמירה ומקפידה על בריאות הציבור ועמידה בדרישות חוק האסבסט. ההיתרים לבנייה באתר ניתנו רק אחרי שהפסולת פונתה. בשנת 2015, בסיור שגרתי שערכו עובדי היחידה לאיכות הסביבה בסמיכות לתעלת הניקוז בר כוכבא, נמצא אסבסט פזור בשטח מעורבב בפסולת בנייה. לאור זאת, ובעקבות תוכניות הבנייה וכחלק בלתי נפרד מפיתוח שטח זה, הוכנסו דרישות לפינוי האסבסט כחוק. בשנת 2016, אחת הפעולות הראשונות שבוצעו בשטח על ידי החברה הכלכלית וקבלניה היה איתור כל האסבסט בשטח ופינויו לאתר מוסדר. כל העבודות אושרו על ידי המשרד להגנת הסביבה, בוצעו על ידי קבלן אסבסט מורשה ולוו בפיקוח הדוק של מפקח אסבסט מוסמך וכן בניטור אוויר. העבודות הסתיימו לקראת סוף שנת 2016".

תגובת רשות מקרקעי ישראל: "אנו לומדים את העתירה ונגיב בבית המשפט".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר