רוצים לשפר את הביטחון העצמי? (Shutterstock). צילום: יח"צ ובאדיבות פז אושרן
רוצים לשפר את הביטחון העצמי? (Shutterstock). צילום: יח"צ ובאדיבות פז אושרן

איך להעלות את הביטחון העצמי: פז אושרן עם התשובות לכל השאלות

ביטחון עצמי משפיע כמעט על כל היבט בהתנהלות שלנו – מהקריירה ועד לזוגיות וחיי החברה. פז אושרן, מאסטר ל-NLP, מאמין שכדי להשיג שינוי אמיתי בהיבט הזה חייבים לשנות את צורת החשיבה שלנו מהבסיס

פורסם בתאריך: 28.11.19 14:02

עד כמה ביטחון עצמי חשוב להצלחה בחיים? האם באמת מדובר בתכונה חיונית כל כך שאי אפשר להצליח בלעדיה? פז אושרן, מאסטר ל-NLP, מאמין שהתשובה לכך מורכבת יותר משאנחנו נוטים לחשוב:

"אני לא אומר שבלי ביטחון עצמי אי אפשר להגיע להישגים, אבל אין לי ספק שזה מאיץ את הדרך להצלחה. אם לדוגמה ניקח שני אנשים שבדיוק סיימו קורס יועצי משכנתאות – אחד עם ביטחון עצמי ואחד בלי ביטחון עצמי, יכול להיות ששניהם ישיגו הצלחה בתחום אבל כנראה שלא באותה המהירות ובטח שלא באותה הקלות.

"ברגע שיש לך ביטחון עצמי, בעיקר אם הוא נבנה נכון והוא מבוסס ויציב – יש סיכוי גבוה יותר שתקטוף את הפירות בכל תחומי החיים. אני אומר 'ביטחון מבוסס ויציב' כי היום יש הרבה אנשים שיש להם ביטחון בתחום מסוים אבל לא בכל השאר. יש לדוגמה לא מעט אנשים שמגלים ביטחון אדיר בעבודה שלהם, אבל אז מול החברים הם פשוט לא חווים את רמת הביטחון שהכירו מול הקולגות".

פז כאמור מטפל ב-NLP, שיטת טיפול שמאפשרת להשפיע על תת המודע בצורה שעוזרת להשתחרר מחסמים רגשיים, לטפל בבעיות נפשיות ולשפר את החיים. לשיטתו, זו דרך יעילה ביותר לחזק את הביטחון העצמי בגלל שתי סיבות משמעותיות: "אני חסיד של שינויים מהירים וה- NLP מאפשר בדיוק את זה. ל-NLP יש גם שיטה סדורה. במקום להגיד לאדם 'להתחבר לעצמו', או 'פשוט להיות מי שהוא', יש מעין 'מתכון' מדויק עם הנחיות ברורות שנועדו לייצר שינוי בחיים".

מרכיב מרכזי בכל תהליך שינוי

הרומן של פז עם ה-NLP היה סיפור אהבה ממבט ראשון. בהתחלה הוא צפה בהרצאות ברשת וקרא ספרים בנושא, עד שהחליט שכדי באמת להפיק את המרב מהשיטה, הוא חייב ללמוד אותה מהטובים ביותר.

אז הוא טס לארצות הברית כדי ללמוד ממפתח השיטה, ריצ'רד בנדלר ומעוד כמה מהשמות הגדולים בתחום, בהם טוני רובינס וטד ואדריאנה ג'יימס. ב-2016 הוא פרסם ספר בשם "איך להיות מגנט חברתי". בשלב מסוים הוא הבין שעם כמה שהאמין שהשיטות בו קלות ליישום, יש אנשים שלא יוכלו לקפוץ למים ולבצע אותן בלי שלב נוסף וחיוני בדרך – חיזוק הביטחון העצמי.

"היום אפשר ללמד אנשים הכול, איך להרוויח יותר כסף, איך להשיג חברים בקלות, איך למצוא אהבה – אבל אם אין להם את ה'מיינדסט' (גישה ותפיסת עולם) הנכון – זה פשוט לא יעבוד. לדוגמה, הרבה אנשים מרגישים שפשוט לא מגיע להם להיות מאושרים. במצב כזה, הם באופן לא מודע בכלל לא רוצים לעזור לעצמם ומחבלים בכל תהליך שינוי שייכנסו אליו.

"אנשים אלו בעצם סובלים מקושי לאהוב את עצמם. זו אחת מכמה בעיות נפוצות שמלוות רבים מאיתנו ומשפיעות על הביטחון העצמי. ברשימה הזאת נכללים גם חוסר בהערכה עצמית, דימוי עצמי ירוד או היעדר אמונה בעצמנו.

"כשאנשים מדברים על איך להעלות את הביטחון העצמי כל אחד בעצם מדבר על משהו אחר. אדם אחד מסתכל על עצמו במראה ולא אוהב את מה שהוא רואה, אחר לא מאמין שהוא יכול להגיע לגדולות, אדם שלישי בכלל יתבייש לדבר בפני אנשים והרביעי ירצה עוד קצת אומץ כדי לרדוף אחרי החלומות שלו. כל האנשים האלו יחשבו שזה עניין של ביטחון עצמי, כשבפועל מעטים ישתמשו במונחים מדויקים יותר כמו אהבה עצמית, הערכה עצמית או אמונה עצמית. לכן הדבר הכי חשוב בשינוי הוא לפרק אותה ולהגדיר אותה בצורה מדויקת יותר".

מפסיקים לדבר באוויר

היום יש לא מעט מומחים שמאמינים שלהם יש את הנוסחה המנצחת לחיזוק הביטחון העצמי. אז שאלנו את פז מה מייחד את השיטה שפיתח. לדבריו, הסוד טמון בדיוק במה שגרם לו להתאהב ב-NLP מהרגע הראשון.

"השיטה שאני עובד איתה מאוד מסודרת ומדויקת. אין כאן כותרות סקסיות, לא מדברים באוויר, אני לא אגיד למישהו פשוט להאמין בעצמו, אלא אתן לו פתרונות מעשיים שקל לעבוד איתם. אם אדם לא מרגיש בנוח עם הגוף שלו, אתן לו תרגילים פשוטים שיעזרו לפתח את האהבה הזאת. אם אדם מרגיש חוסר נוחות מהתנסויות חדשות, אלמד אותו איך להרגיש נוחות בחוסר הנוחות".

כדי להמחיש לנו את השיטה הסדורה שלפיה הוא פועל, פז התקיל אותנו בשאלה: "אם נניח אדם סובל מהערכה עצמית נמוכה, לא אוהב את עצמו ומרגיש חסר ביטחון בנוגע לכל פעולה שהוא עושה – מה יהיה השינוי הראשון שהוא יצטרך לעשות לדעתך?"

זה באמת משנה עם איזה שינוי נתחיל?

"כן", מסביר פז בהחלטיות. "מאוד משנה. אם אדם לא יאהב את עצמו, הוא לא ישקיע בעצמו. לכן מתחילים קודם כל לפתח אהבה עצמית. כי אחרי הכול, למה שאדם ירצה להעריך את עצמו ולפתח ביטחון עצמי אם הוא לא אוהב את האדם שהוא? זה השלב הראשון, ואם אין לאדם בסיס יציב של אהבה עצמית, כנראה שלא תוכל לבנות את שאר הקומות באופן יציב".

אז תמיד תתחיל באהבה עצמית?

"לא", הוא ענה. "לפעמים האדם בכלל לא ירצה לאהוב את עצמו".

ובמקרה כזה יש מה לעשות?

"כמובן! אם האדם לא יכול או לא רוצה להתחיל לפתח מערכת יחסים אוהבת עם עצמו, זה כי הוא סוחב על עצמו מטען ריגשי כלשהו, או שהוא כועס על עצמו או שהוא מאוכזב מעצמו. לכן קודם צריך לעבור תהליך של סליחה עצמית, ורק כשהאדם יהיה נקי מרגשות שליליים, הוא יהיה בשל לפתח מערכת יחסים אוהבת עם עצמו שגם תהיה הבסיס לבניית הביטחון העצמי".

מה משותף לכל מי שהצליחו לחזק את הביטחון?

כשפז החליט ללמוד כיצד לסייע לאנשים לשפר את הביטחון העצמי, הוא קרא המון ספרים בנושא וחקר אותו רבות, אך גילה שהמידע שקיים בתחום פשוט לא מספיק. "אני זוכר שנחשפתי להמון ספרים על שיפור הביטחון העצמי, אבל רובם דיברו בסיסמאות ולא באמת הצליחו לקחת את המושג הערטילאי הזה ולפרק אותו לגורמים", הוא נזכר.
לכן, עוד ב-2006 הוא החליט להתחיל לראיין אנשים שבעבר סבלו מחוסר ביטחון והגיעו לבסוף לנחלה הרגשית שלהם. אחרי שפסל את מי שרק חשבו שיש להם ביטחון, הוא מצא את המשותף בין כל תהליכי השינוי המוצלחים וגילה את המפתחות העיקריים שפוגשים כל אדם, בכל תהליך שינוי שכזה. התובנות שאסף סייעו לו להשלים ב-2012 את פיתוח המודל שלו לשיפור הביטחון העצמי. במשך כמה שנים נוספות הוא ריכז את החומרים לספר שכתב בנושא וראה אור ב-2017.

הספר כאמור מתייחס לגורמים השונים שמרכיבים את הביטחון העצמי ומציע פתרונות פרקטיים לבניית ביטחון תוך חיזוק כלל המרכיבים האלו. פז מדגיש כי על אף שהמקורות לבעיה שונים אצל כל אחד מאיתנו – כל מי שרוצה להשיג שינוי במצב חייב לפעול בשני מישורים.

"השלב הראשון יהיה לפורר חסמים, פחדים או אמונות מגבילות שהתקבעו בתת-מודע בנקודה כלשהי במהלך החיים ומונעים מאיתנו להשיג את השינוי המיוחל. רק אחרי שעשינו את זה נוכל להתפנות לשלב השני – בניית הביטחון העצמי.

"הפחדים, הכעס העצמי והחסמים שבדרך כלל עומדים בבסיס של ביטחון עצמי ירוד, הם רגשות לא נעימים שהאינסטינקט של רובנו הוא לברוח מהם. כשאנחנו מרגישים אותם, אנחנו מיד נרצה לברוח לטלפון, לטלוויזיה, למוזיקה, לכל דבר שיגורם לנו לא להרגיש. אנשים שרוצים לשפר את הביטחון יצטרכו קודם כל להפסיק לברוח מהפחד – להרגיש אותו, להסתכל לו בעיניים ולהבין מה הוא מנסה להגיד להם.

"לרגשות שליליים, חשוב להבין, יש מטרות חיוביות. כעס נועד לאותת שמישהו או משהו חצו את הגבולות שלנו, בדידות נועדה לעודד אותנו להכניס עוד אנשים לחיים ופחד נועד לשמש כתמרור אזהרה. ברגע שמפרקים את הרגשות השליליים האלו לגורמים ומתרגמים אותם לעצות פרקטיות, גם עוצמת הרגשות תפחת וההתמודדות איתם תהיה קלה יותר.

"מי שיוכל לעשות את זה, כמובן באמצעות קווים מנחים שידריכו אותו בכל שלב בדרך, יוכל לעבור לשלב השני והחשוב שבו הוא ילמד לאמץ דפוסי חשיבה חדשים. הדפוסים האלו יחליפו את הפחדים, הכעסים ושאר הרגשות השליליים ויעזרו לבנות ביטחון עצמי יציב שלא יהיה קל לערער".

למידע על הספר "ביטחון עצמי למגנוט חברתי" לחצו כאן.

פז אשורן – מאסטר בשינוי מחשבות, רגשות והתנהגויות דרך שיחה – NLP
טלפון: 054-300-4305

קישור לאתר
קישור לעמוד פייסבוק 
מייל: [email protected]

פז אושרן. צילום: יח"צ ובאדיבות פז אושרן

פז אושרן: איך להעלות את הביטחון העצמי? צילום: יח"צ ובאדיבות פז אושרן


כתבה שיווקית

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר