חסימת חוף בהרצליה בשל זיהום מהזרמת שפכים לים בחודש יולי. צילום עמיר ארד, המשרד להגנת הסביבה
חסימת חוף בהרצליה בשל זיהום מהזרמת שפכים לים ביולי 2017. צילום עמיר ארד, המשרד להגנת הסביבה

ארגוני הסביבה מתריעים: ביטול מט"ש הרצליה יגרום להזרמת מי ביוב לים ולנזק אדיר

בשטח המט"ש אמורה לקום שכונת מגורים ענקית, והטיפול בשפכים אמור לעבור לשפד"ן. עמותת צלול ואדם טבע ודין פנו למינהל התכנון: "לא רק שהצעה זו לא פותרת את הבעיה, אלא שתוספת בנייה של אלפי יחידות דיור ומאות אלפי מ"ר שטחי תעסוקה ומסחר, יחריפו אותה באופן משמעותי"

פורסם בתאריך: 12.12.19 08:32

עמותת איכות הסביבה צלול, החברה להגנת הטבע ואגודת אדם טבע ודין מתריעים בפני מינהל התכנון כי תוכנית הבנייה הגדולה שמקדמת הותמ"ל בשטח שבו פועל היום מכון טיהור השפכים (מט"ש) בהרצליה, ופינויו הצפוי של המט"ש, יגרום להזרמת שפכים לים תוך גרימת נזק אדיר לסביבה הימית, למשק המים ולציבור.

במכתב ששלחו הארגונים למנכ"לית מינהל התכנון דלית זילבר ביום שלישי הם טוענים כי ההצעה במסגרת תוכנית הבנייה (תמ"ל 1096) לפנות את מט"ש הרצליה ולהזרים את שפכי העיר לשפד"ן (מכון טיהור שפכי גוש דן) אינה מספקת פתרון ראוי ואף עלולה להחריף את המצב. לדבריהם, השפכים כיום עובדים טיהור במט"ש ברמה שלישונית – הרמה הכי גבוהה, ואז מוזרמים לים מול חופי הרצליה. החשש שלהם הוא שכאשר הטיפול בשפכים יעבור לשפד"ן, לפי התכנון ב-2021, הרבה לפני השלמת העבודות לשדרוג מתקן השפד"ן כמה שנים לאחר מכן, לא יוכלו בשפד"ן לעמוד בנפחי הזרמת השפכים לצנרת ולמשאבות, נפחים שיגדלו בשל תוכניות הבניה המתוכננות בהרצליה בשנים הקרובות בעיר. בעקבות זאת ייאלצו להזרים את הכמות העצומה של השפכים לנחל שורק ולים.

הדמיית תוכנית "בין ערים" בשטח מט"ש הרצליה. הדמייה: נעמה מליס אדריכלים.

"תמ"ל 1096 מציעה לפנות את מט"ש הרצליה, ולהזרים את שפכי העיר לשפד"ן", כתבו הארגונים לזילבר, "אלא, שהצעה זו רחוקה מלספק פתרון לשפכי העיר ואף עלולה להחריף את המצב. כבר כיום, עודפי ביוב גולמיים ומי נגר נשפכים לים מדי חורף בעת אירועי גשם חזקים. לא רק שהצעה זו לא פותרת את הבעיה, אלא שתוספת בנייה של אלפי יחידות דיור ומאות אלפי מ"ר שטחי תעסוקה ומסחר, יחריפו אותה באופן משמעותי. להדגיש, זיהום הים פסול בעיננו, ונוסף לכך קיים ציבור גדל והולך של משתמשים בים, גם בעונת החורף, אשר ההזרמות של הביוב מסכנות אותו.

"בפנייה זו איננו מביעים עמדה או מצביעים על הפתרון הרצוי, שצריך להיקבע במוסדות התכנון. ואכן, ידוע לנו שמספר פתרונות הונחו על השולחן לאורך השנים. אנו פונים אלייך על מנת לוודא שמימוש של תוכניות הבינוי הנרחבות יותנה בפתרון ביוב מלא לשפכי העיר הרצליה, שאינו כולל הזרמת עודפי ביוב גולמי לנחלים ולים. אנו סמוכים ובטוחים שבמאמצייך להנחיל איכות תכנונית במערכת התכנון, תמנעי את האפשרות להזרמת ביוב גולמי וקולחין ברמת טיפול נמוכה לנחלים ולים בתוכניות המקודמות בפתחה של שנת 2020. הזרמה, שאם תתבצע, תסיג לאחור את המאמץ ארוך השנים להפחית ולהפסיק הזרמת ביוב לים ולנחלים ואף עלולה להזיק לבריאות הציבור".

תושבת הרצליה, עו"ד חיה ארז, היועצת המשפטית של עמותת צלול, מסרה: "אחרי שנים של מאבקים להפסקת זיהום הים וההצלחה בהפסקת הזרמת בוצת השפד"ן לים – הוותמ"ל פועלת בחוסר אחריות, כשהוא מקדם תכניות בניה שמאיימות להחזיר את הזיהום לים. עמותת צלול תיאבק ולא תאפשר את החזרת הביוב לים בכל אירוע גשם גדול".

נציין כי במסמך שפרסמה איגודן – איגוד ערים דן לתשתיות איכות הסביבה, המפעילה את השפד"ן, בדצמבר 2018, צוין כי בימים גשומים מאוד קיים חשש כי הצנרת והמשאבות המתוכננים לסניקת השפכים מהרצליה למערכות השפכים של השפד"ן לא יעמדו בעומס. על מנת למנוע הפרעות משמעותיות ונזקים חמורים בתפקודו של מכון הטיהור, גלישה והצפה של השפכים ונזקים סביבתיים, הוצע להזרים את עודפי הביוב תמהיל מי הנגר והשפכים בימים גשומים על ידי צינורות לים.

עוד נציין כי במסמך של משרד הבריאות לחברי ועדה מקצועית למים וביוב מ-18.2.19 נכתב כי "משרד הבריאות אינו רואה הצדקה כלכלית, תכנונית וסביבתית להנחת קו גלישה של 1,200 מ"מ קוטר לאורך קילומטר לתוך הים, קו שיופעל כשבועיים בשנה בעת ימים גשומים רציפים לצורכי סילוק עודפי תמהיל מי ביוב לים, שעל פי הערכת המהנדסים הספיקה המקסימלית השנתית לא תעלה על כ-7,600 מ"ק"… "אי לכך המשרד מצטרף למשרד להגנת הסביבה ומבקש לבחון פתרונות הנדסיים נוספים כגון חיבור עודפי מי ביוב למוצא רידינג או לקידום תכנון קו תיעול מי נגר של הרצליה שבימים גשומים יזרים גם עודפי תמהיל של מי ביוב".

במכתב של היחידה הארצית להגנת הסביבה הימית של המשרד להגנת הסביבה למינהל התכנון מה-18.6.19 נכתב: "מקצועית וכתפיסת מדיניות, הרעיון לצינור המוצע בנדון אינו מקובל בעליל ומהווה למעשה חזרה לאחור במגמות החיוביות של מניעת זיהום הים ממקורות יבשתיים. לא ניתן לאשר את הצינור המוצע מבלי שנערכה בחינת חלופות, הן לפתרונות הנדסיים חלופיים והן להשפעה הסביבתית של כל אחד מהם. להערכתנו הוועדה למתן היתרים להזרמה לים תמצא קשיים משפטיים לאשר בקשה להזרמת ביוב מהול במים באמצעות צינור מוצא חדש בהרצליה, במרכז איזור ספורט ימי ורחצה".

עוד נציין כי חבר מועצת עיריית הרצליה עו"ד יונתן יעקובוביץ הגיש הצעה לסדר בנושא בישיבת המועצה שהתקיימה ב-14.5 השנה, והצעתו הוסרה מסדר היום. המנכ"ל ציין כי יעקובוביץ יוזמן לישיבות המקצועיות בנושא. יעקובוביץ העלה את הנושא שוב בשאילתה בישיבת המועצה שהתקיימה ב-25.6 השנה אז הוא ביקש לדעת מהי עמדתה של עיריית הרצליה בנושא צינור מוצא ימי בהרצליה לעודפי ביוב גולמי מהול במי נגר. מהעירייה השיבו כי עיריית הרצליה אינה תומכת בקו החדש במתכונתו הנוכחית ומבקשת לשלב בפתרון המוצע נקז חדש בדרום העיר, אשר יהווה פתרון משולב גם לטיפול במי נגר עודף לכל איזור דרום מערב העיר. כמו כן צוין כי משרדי הבריאות והגנת הסביבה מתנגדים בתוקף לקו חדש כפי שנדרש.

בתחילת ספטמבר השנה התריע בעניין גם חבר המועצה איל פביאן (החופש לבחור) במכתב ששלח לראש עיריית הרצליה משה פדלון בנושא תכנית האב לאספקת מים, ביוב וטיהור שפכים.

ממינהל התכנון סירבו להגיב.

מעיריית הרצליה נמסר: "איכות הסביבה, קיימות ושמירה על החוף עומדים לנגד עיני עיריית הרצליה והיא תעמוד על כך שכל מהלך של פינוי המט"ש יעשה רק בכפוף למציאת פתרונות הולמים שימנעו הגלשת ביוב, או מים מהולים בביוב, אל הים".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר