התוכנית לשוברי הגלים בהרצליה. מתוך תוכניות העירייה

התרשימים נחשפים: העירייה מתכננת להקים רצף צפוף של שוברי גלים לאורך חופי הרצליה

התוכנית שתשנה את קו החוף של הרצליה: המתכנן הסביבתי דני עמיר מצוות התכנון מסביר מה המטרה, הגולש וחבר המועצה יעקובוביץ' חושש מחיסול סצנת הגלישה והספורט הימי

פורסם בתאריך: 7.1.20 16:58

מליאת הוועדה המקומית לתכנון ובנייה הרצליה תדון בישיבתה הקרובה בשבוע הבא בנושא שוברי הגלים שעיריית הרצליה רוצה להקים בסמוך לשבעת חופיה. כחלק מהתוכנית יוקמו שישה שוברי גלים שמטרתם למנוע את התמוטטות המצוקים וגריעת החול בחופים שגורם להצרתם. שוברי הגלים המתוכננים אמורים להיות מוקמים מול חופי הים ולעומק רב יותר מאשר שלושת שוברי הגלים הוותיקים מול חופי אכדיה.

לפי התוכנית קו החוף של הרצליה יהיה רצוף בשוברי גלים, החל מחופי אכדיה, שם יש היום שלושה שוברי גלים, ועד חוף סידנא עלי.

שובר הגלים החדש הראשון מתוכנן לקום צפונית לחוף אכדיה צפון ודרומית לחוף זבולון, מול חוף המיועד לפיתוח. שובר הגלים השני, שמצפון לו, נמצא מול חוף זבולון; השלישי מול חוף זבולון צפון, הרביעי מול חוף השרון, החמישי מול חוף חדש המיועד לפיתוח בין חופי השרון וסידנא עלי, השישי נמצא מול חוף סידנא עלי והאחרון, הצפוני ביותר, נמצא צפונית לחוף סידנא עלי והוא מעין שובר גלים שונה, הנקרא "דורבן", שיוקם בניצב לחוף (ראו בתרשים). מצפון לו מתוכנן לקום חוף המיועד לפעילות ימית.

התוכנית לשוברי הגלים בהרצליה (מתוך תוכניות העירייה):

 

עיריית הרצליה מבהירה כי תחשוף את הנתונים לגבי גודל שוברי הגלים ומיקומם המדויק בישיבת המליאה של הוועדה המקומית לתכנון ובניה הרצליה שתדון בנושא בשבוע הבא. גולשי גלים וענפי ספורט ימי אחרים מתנגדים להקמת השוברים, אך מהעירייה מבטיחים שיחד עם הקמת השוברים יישמרו אתרי חוף שיאפשרו גם גלישה וספורט ימי.

המתכנן הסביבתי דני עמיר, שהינו חלק מצוות תכנון גדול בעירייה שעוסק בתוכנית החופים ועמיר מרכז את הנושאים הפיזיים והסביבתיים ועורך את תסקיר של ההשפעה של התוכנית על הסביבה, מסביר לצומת השרון מדוע המליץ לעיריית הרצליה על הפתרון של שוברי גלים. "לעיריית הרצליה יש תוכנית לכל חופי העיר. אני, שעבדתי ברוב החופים לאורך הים התיכון, לא מכיר דוגמה של רשות שיצאה להכנה של תוכנית כל כך מורכבת לכל החופים שלה חוץ מניסיון של מטה אשר בצפון שהוא בתחילת דרכו. אין עוד רשות שהתמודדה עם כל הסוגיות בראייה כוללת של כל החופים. יש פה תוכנית מאוד מיוחדת ומורכבת. הרקע לתוכנית הוא שאחרי הקמת מרינה הרצליה בתחילת שנות ה-90 נוצרה גריעה גדולה מאוד בחופים הצפוניים של הרצליה והם נהיו מאוד צרים וחלק גדול מהחול נעלם. אחת המטרות של התוכנית היא לשקם את החופים. החופים שמצפון לשוברי הגלים של המרינה הפכו למאוד צרים ואי אפשר להנגיש אותם כמעט, אי אפשר ליצור בהם חופי רחצה מוכרזים ואי אפשר לתת שירותים לציבור. אי אפשר לייצר מענה לביקוש המאוד גדול של הציבור לחופי רחצה. בנוסף לזה, מכיוון שהחופים נהיו מאוד צרים הסינרגיה של הגלים עובדת הרבה יותר חזק על המצוק והסיכון להתמוטטות שלו והסיכון של נופשים בחוף הוא יותר גדול. זה אחד הנושאים שהתוכנית באה לתת להם מענה והפתרון שנבחר הוא שוברי גלים".

איך זה ישפיע על הרוחצים, על הגולשים, על הסירות ובכלל על הספורט הימי?

"זו נקודה טובה. אחת הבעיות שלנו בתכנון חופים היא לאזן בין שיקולים שונים. יש לנו שיקולים של בטיחות שקשורים במצוק, שיקולים של סכנה לטביעה או תאונה, יש סוגי משתמשים שונים – גולשים ורוחצים, גולשי רוח וסירות. יש מגוון גדול של שיקולים שצריך לאזן ביניהם ובזה למעשה עוסקת התוכנית. כמובן שיש גם שיקול מרכזי של שמירת טבע ושמירת המערכת האקולוגית. בעיקרון שוברי גלים יכולים ליצור הפרעה לגולשי גלים ויכולים גם ליצור הזדמנויות באיזורים מסוימים".

יש טענות ששוברי הגלים מגבירים את הטביעה של רוחצים באיזור.

"זה נושא שנבדק. הנושא של שוברי גלים הוא נושא שיש בו ניסיון של עשרות שנים בארץ. מצפון למרינה יש כבר מעל ל-25 שנה שלושה שוברי גלים. אני לא הצלחתי לזהות אמירה חד-משמעית שיש יותר טביעות בחופים עם שוברי גלים. זה יוצר במקומות מסוימים הפרעות אבל אין נתונים שמראים שיש יותר טביעות בחופים עם שוברי גלים".

כמה זמן לוקח להקים פרויקט של שוברי גלים?

"תלוי בכל מיני מרכיבים וגורמים, איך ואיפה עושים את שוברי הגלים. אני מעריך שזה יכול לקחת שנה-שנתיים. עניין ההקמה הוא יחסית מהיר".

חבר המועצה עו"ד יונתן יעקובוביץ, שהוא גם גולש גלים, מתנגד לתוכנית. "זה לא רק שאני מתנגד לתוכנית של הקמת שוברי הגלים בהרצליה, ניסיתי כל הקדנציה הקודמת למנוע את הדבר הזה. הצגתי כל מיני הצעות גם ברמה התכנונית וגם ברמה הביצועית ופשוט מחקו את זה בשנה האחרונה. בתקנון שקבעתי עושים הזנות חול מאסיביות במשך שלוש שנים ומנטרים את זה ורואים את ההשפעה של זה ואם זה לא עובד אז הולכים לפתרון של שובר גלים. עשינו כמה פיילוטים של הזנת חול שהיו יחסית קטנים אבל ראינו שההשפעה שלהם היתה טובה. ועכשיו רוצים לשנות את התב"ע וביטלו את הרעיון הזה של ניטור של שלוש שנים, והולכים ישר לשוברי גלים. למה לא לנסות?".

יונתן יעקובוביץ

יונתן יעקובוביץ

מה רע בשובר גלים?

"שוברי הגלים יגרמו לפגיעה בחופים הצפוניים אליהם. רואים את זה בחופי אכדיה ואלה שמצפונה אליהם. בשוברים יש אלמנט מאוד מסוכן של טביעה וסכנת חיי אדם. העניין התיירותי גם נפגע כי מין הסתם אף אחד לא רוצה להגיע לחוף שיש לו חומת סלעים מולו. העניין הספורטיבי גם נפגע כי יש הרבה פעילויות ספורט שלא יכולות להתקיים, אם זה שיט סירות וגלישת גלים. אם יבנו שובר גלים מול צופי ים הם לא יוכלו לפעול יותר. להוציא ילדים בזמן שיש גל אפילו הכי קטן עם סירה כשיש שובר גלים ליד זו סכנת נפשות. יש גם את העניין הסביבתי ששוברי הגלים יוצרים איזור שתופס הרבה זבל ופסולת. אם ניקח אחוז קטן מאוד מההכנסות שהמרינה בהרצליה מכניסה לעיריית הרצליה, שזה מאות מיליונים בשנה, אפשר להשקיע בהזנת חול בחופים בכל תחילת קיץ".


הצטרפו לערוץ הטלגרם של צומת השרון הרצליה


אולי יעניין אותך גם

תגובות

7 תגובות
  1. נמאס

    אולי דיי לשים פס על הגולשים?
    יש בארץ כמאה אלף גולשים גלים פעילים! לא ביקשנו אצטדיונים במילארדים ולא קצבאות רק שתעזבו את החופים שלנו בשקט

  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    הגיע הזמן!
    אפשרות נוחה להרחבת החופים ולכניסה עם ילדים קטנים למים.
    מוטב מאוחר מלעולם לא..
    יישר כח משה פדלון!

  3. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    שערורייה וביזיון סביבתי ובורות שלא תאמן… עולם שלישי… העולם נשרף ונשטף ואנחנו עסוקים בשוברי גלים…

  4. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    מי שהצביע ליונתן יעקובוביץ וחבריו מבין עכשיו את הטעות. הרס במו ידיו את החוף הדרומי. מיסד אותו, הרס פנינה. אעלק גולשים שומרים על הדרומי. עבודה בעיניים. ועכשיו השוברים. יאללה תתקדם הספיק לנו

  5. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    גועל נפש מהרסייך ומחריבייך ממך יצאו.
    איבדנו את כל הערכים מה שמעניין זה רק כסף.
    טבע סביבה ספורט לא מעניין……..
    מה שחשוב זה נדלן על קו החוף שכירות ממסעדות וחניונים שיכניסו כמה שיותר כסף לעירייה.
    התושבים והגולשים כנראה במקום האחרון בסדר העדיפויות. פשוט בושה.

  6. קרמל

    מי שלא הבין את ענין הגולשים לא הבין כלום – הגולשים לא מעניינים וחלא יעניינו את העיירה כי הם לאנכיניסם לה אגורה שחוקה . למזלם הכניסה לים חינם….את צופי ים אפשר להעביר למקום אחר ולא לתת להם למהשיך לתפוס חלקת אדמה יקרה באמצע הרצועה הדלה ממילא שיש להרצליה לאורך הים.

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר