מכונת ההנשמה PB560 של מדטרוניק וירון יצהרי, מנכ"ל מדטרוניק ישראל

מחווה מצילת חיים: ראיון עם מנכ"ל מדטרוניק ישראל ששחררה את הפטנט על מכונת ההנשמה שלה

בשל המחסור הגלובלי החמור במכונות הנשמה חברת מדטרוניק מאפשרת לחברות אחרות לבנות את המוצר שלה ללא תשלום תמלוגים. מנכ"ל החברה בישראל מספר על ההחלטה, ההשלכות הכלכליות והפרויקט המקומי שיזם

פורסם בתאריך: 2.4.20 18:44

צעד חסר תקדים: חברת מדטרוניק העולמית, יצרנית הטכנולוגיות הרפואיות הגדולה בעולם, שמשרדיה בישראל נמצאים בהרצליה פיתוח, הכריזה כי תוותר על הזכויות שלה לפטנט על מכונת ההנשמה האוטומטית שברשותה כדי לאפשר לחברות אחרות לייצר את המכונה ללא תשלום תמלוגים. זאת בעקבות התפשטות נגיף הקורונה, שהדביק כבר קרוב למיליון אזרחים מסביב לעולם והביא למחסור חמור בציוד רפואי ובמיוחד במכונות הנשמה. כחלק מהתדרדרות במחלה, חולים רבים, בעיקר באוכלוסיות סיכון, נזקקים למכונות הנשמה אוטומטיות, שנמצאות בביקוש גבוה מאוד אך בהיצע נמוך מאוד, מה שמוביל לתחרות עיקשת בין מדינות העולם במצוד אחר מכונות הנשמה.

כאמור, כדי להיאבק במחסור, חברת מדטרוניק ויתרה על הזכויות לפטנט על מכונת ההנשמה שלה מדגם PB-560, ומשתפת באופן פומבי את מפרטי העיצוב והסכמות באתר שלה, מה שמאפשר לכל יצרן מוסמך להתחיל לייצר את מכונות ההנשמה שלה ללא תשלום תמלוגים או הפרת זכויות הפטנט.

מכונת ההנשמה PB560 של מדטרוניק

"מה שהוביל להחלטה, היא העובדה שאנחנו נמצאים בתקופה שהאנושות לא ידעה כמוה", אומר מנכ"ל מדטרוניק ישראל, ירון יצהרי, "אין תרופה למחלת הקורונה, והדבר היחיד שאפשר לעשות למעשה הוא להחזיק את המטופל בחיים עד אשר הוירוס יחלוף ואחד הכלים להחזיק את החולה בחיים הוא מכונת ההנשמה. כרגע הביקוש מאיתנו הוא ליותר מ-100 אלף מכונות הנשמה ויכולת הייצור שלנו עד לפני חודשיים הייתה בין 800-600 מכונות הנשמה לחודש, וכעת אנחנו עומדים על 1,000 מכונות הנשמה לחודש, רק שתבין את הפערים בין הביקוש להיצע".

איך מתמודדים עם המחסור העצום במכונות הנשמה?

"הגדלנו את יכולת הייצור שלנו. בנוסף, חברנו לחברת 'טסלה' כדי להשתמש במפעלי הייצור ובמהנדסים שלה כדי להגדיל עוד יותר את תפוקת מכונות ההנשמה האוטומטיות. בגלל שגם זה לא מספיק, עשינו את המהלך של לוותר על הפטנט. יש לנו יכולת להציל אנשים, זה הייעוד שלנו. החלטנו למעשה 'לפתוח' את המוצר לכל מי שרוצה ויכול לייצר, כמובן בהתאם לתקנים של ה-FDA ובפיקוח הנכון. בגלל זה החלטנו להסיר את ההגנה מהפטנט של מכונת ההנשמה".

הסרת ההגנה מהפטנט היא זמנית, או שגם עוד עשר שנים יוכלו לייצר את המכונות שלכם ללא תשלום?

"ברגע שנתת את האישור זה כבר לעד, אי אפשר לעצור את זה".

"הזדמנות של פעם במאה שנים". ירון יצהרי, מנכ"ל מדטרוניק ישראל

לא פחדו בהנהלה ממכה כלכלית לעסק לטווח הארוך?

"אני יכול להגיד לך, בתור עובד מדטרוניק כבר קרוב ל-13 שנה, שבחברה חרטנו על דגלנו את הייעוד להציל חיים. זו הזדמנות שלא נקרית בדרכנו כל יום, זו הזדמנות של פעם ב-100 שנים להשפיע כך על האנושות. נכון שאנחנו חברה למטרות רווח, אבל יש לי גאווה אדירה בלעבוד בארגון כזה שהחליט על צעד כזה".

חברת מדטרוניק מחזיקה ב-90 אלף עובדים ביותר מ-150 מדינות ברחבי העולם ומשרדיה בהרצליה מאכלסים כאלף עובדים. מלבד היוזמה לוותר על הזכויות לפטנט של החברה העולמית, מנכ"ל החברה בישראל, יצהרי, החליט על יוזמה מקומית משלו כדי לסייע להגדיל את מספר מכונות ההנשמה המתפקדות בישראל. "יצאנו בקול קורא לכל בתי החולים ואמרנו להם לחפש איפה יש מכונות הנשמה שלנו שכבר לא עובדות, שיצאו מהשימוש, תקולות", אומר יצהרי, "לקחנו אותן למעבדות שלנו, שכרגע ממוקדות בהשמשה והחזרה לפעולה של מכונות ההנשמה הללו. בימים האחרונים החזרנו לפעולה 20 מכונות הנשמה, וכל זה ללא עלות, והפניות ממשיכות להגיע".


הצטרפו לערוץ הטלגרם של צומת השרון הרצליה


תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

3 תגובות
  1. יוסי

    איזה חרטוט. הורדתי את הקבצים. כמהנדס אני יכול לומר שאין שם כלום. מעט סכימות אלקטרוניות שספק עד כמה עדכניות אבל אין תוכנה נדרשת להפעלת ה מיקרו-קונטרולר, אין קבצי גרבר לייצור ה PCB ואין שום אזכור על הפיתוח המכני. בקיצור קצת Manual והרבה טפסי QA. חרטא ברטא.
    עכשיו הם לא חייבים כלום לאף אחד אבל למה לשקר? הכל בשביל לקבל עוד כתבה פירסומית? ולמה הכתב לא יכול לבדוק לפני שהוא נותן להם קרדיט ענק.

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר