תלמידי מפתן ארז מכינים רמפה לעסקים במרכז העיר עבור אנשים עם מוגבלויות
תלמידי מפתן ארז מכינים רמפה לעסקים במרכז העיר עבור אנשים עם מוגבלויות. צילום: עיריית הרצליה

"כולם מרוויחים": הכירו את התלמידים שמנגישים את העסקים בהרצליה לבעלי מוגבלויות

מנהלת מחלקת הנגישות בעירייה, קרן טלקר, שבעצמה מתניידת בכסא גלגלים, מסבירה איך עובד הפרויקט היפה הזה

פורסם בתאריך: 25.11.20 07:10

הכירו את "מיישרים קו" – המיזם החברתי-קהילתי החדש של עיריית הרצליה בשיתוף בית הספר מפתן ארז שמנגיש עסקים במרכז העיר לבעלי מוגבלויות. המיזם החל בתחילת שנת הלימודים ומשתתפים בו 20 תלמידים ממגמות נגרות וגרפיקה בבית הספר מפתן ארז שמעצבים ובונים רמפות בכניסה לבתי העסק, כשאותם מלווה ברמה המקצועית האדריכלית רות צוברי. כחלק מהמיזם יונגשו עשרה עסקים במרכז העיר במימון העירייה כשמטרת המיזם מעבר להנגשת העסקים היא העלאת המודעות של הסביבה לאנשים עם מוגבלויות ולנושא הנגישות. בין העסקים: מותגי יוקרה בסוקולוב 54, מדטכניקה אורתופון בסוקולוב 49, גבריאלה תכשיטים בסוקולוב 48, ברבר שופ בסוקולוב 57, שתי חנויות בייבי ג'ונס בסוקולוב 55, סוד הקסם בסוקולוב 55, פרי הסעות בסוקולוב 4, ANANIM בבן גוריון 2 ותיווך משי בסוקולוב 14.

העלות של הפרויקט מוערכת בעשרות אלפי שקלים, כשעיקר העלויות הן המעטפת השיווקית והתכנונית ולא הרמפות עצמן, שעלות הפקתן אינה יקרה וגם לא החומר שממנו הן עשויות. בעוד כשבוע, ב-3 בדצמבר, ביום הזכויות הבינלאומי לאנשים עם מוגבלויות, יתקיים אירוע חשיפה שבו ייחתם הפרויקט ויונחו הרמפות החדשות במרכז העיר על ידי התלמידים וחברי קהילת הנגישות בנוכחות ראש העירייה משה פדלון.

"הצורך ברמפות עלה מהשטח", מספרת קרן טלקר, מנהלת מחלקת הנגישות בעירייה יותר מעשור שמרותקת לכיסא גלגלים מגיל צעיר בשל ניוון שרירים, "קיבלנו פניות מעסקים קטנים שיש להם מדרגה בכניסה לחנות ושמעוניינים להנגיש את העסקים שלהם, על אף שאינם מחויבים על פי חוק, ובמקביל קיבלנו פניות מאנשים עם מוגבלויות שביקשו פתרונות נקודתיים לעסקים ספציפיים בעיר. החלטנו לצאת בפרויקט 'מיישרים קו' שהוא פיילוט שבו אנחנו מנגישים עשרה עסקים במרכז העיר במימון העירייה. אחד השיקולים שהשפיע על בחירת העסקים היה שיהיה להם מספיק מרחב שכאשר אדם עם כיסא גלגלים נכנס הוא לא חוסם את כל העסק. חשוב לציין כי נגישות זה לא רק לכיסאות גלגלים, זה גם להורים עם עגלות תינוק, לקשישים ואנשים עם לקויות ראייה".

איך נוצר שיתוף הפעולה עם תלמיד מפתן ארז?

"ניסינו לחשוב איך אפשר לעשות את זה והיתה הצעה של מנהלת מחלקת ועדות עירוניות, מישל עצמון, להפוך את זה למשהו חברתי-קהילתי. אז עלה הרעיון לפנות לבית ספר מקומי בעיר שיעשה עבור הקהילה של העיר כזה פרויקט, מה שנתן לו ערך מוסף. כחלק מההכנות התלמידים נפגשו עם פעילים של קהילה נגישה, שהם אנשים עם מוגבלויות, בהם נינט שמתניידת עם כיסא גלגלים ושירה שהיא עם לקות ראייה. הן סיפרו להם את סיפור החיים שלהן וזה חיבר את התלמידים לאנשים שבאמת זקוקים לנגישות הזאת. בכך נוצר דיאלוג בלתי אמצעי בין התלמיד לבין האנשים עם מוגבלויות. מפגש אישי כזה הוא הרבה יותר חזק ומעצים ואני מאמינה שלתלמידים יש תחושה של שליחות, שהם עושים משהו שהוא משפיע באמת על חיים של אנשים.

"בנוסף לכך, כאשר הפעילים של קהילה נגישה והתלמידים הסתובבו בעיר ובחרו את עשרת העסקים הם גם עשו הסברה של הצורך בנגישות עבור אנשים עם מוגבלויות והעלו את המודעות של עסקים לנושא. נוצר שיח מאוד יפה והיתה התעניינות וזה הרווח העיקרי שלנו מהמיזם הזה. זה פרויקט שאנו מעלים את המודעות לנושא של אנשים עם מוגבלויות תוך כדי חיבור למרקם העסקי שלנו. המיזם הוא רווח לכל הצדדים – גם רווח לעסקים שמכניסים עוד קהל לקוחות ומאפשרים לעוד אנשים לקבל מהם שירותים, ובראש ובראשונה לאנשים עם מוגבלויות שיכולים באופן עצמאי לקנות בעיר בכל עסק שהם יבחרו. הרווח המשני ואולי הכי מרגש מבחינתנו הוא הרווח של בית הספר מפתן ארז, שהתלמידים בו הם שותפים שלנו למיזם והם חוד החנית בנושא".

איך זה מתבצע בפועל?

"20 תלמידים משכבות ח' עד י"ב במפתן ארז, עשרה ממגמת נגרות שאותה מרכז יוסי סמדג'ה ועשרה ממגמת גרפיקה שאותה מרכזת שירלי פורמן גבריאלי, לוקחים חלק בפרויקט מתחילת שנת הלימודים. הם גם עושים מדידות של המדרגה שעליה תונח הרמפה ואת כל הגרפיקה והעיצוב של הרמפות כשאותם מלווה האדריכלית רות צוברי.הם מתכננים את הרמפות ובונים אותן ספציפית לכל חנות, לפי גובה המדרגה והזווית שלה תוך כדי שימת לב לכך שהן לא יבלטו למדרכה בצורה שתסכן הולכי הרגל. לאחר כל המדידות, העיצוב והבנייה הן יונחו בכניסות לחנויות באירוע החשיפה ב-3 בדצמבר".

מה יהיה לאחר הפיילוט?

"השלב הבא יהיה שעסקים בעצמם יוכלו, באישור העירייה, לבנות את הרמפות לפי התקנות שאנחנו נפרסם. הכוונה היא שהעסקים יפנו למפתן ארז ויזמינו מהם רמפות בהתאם לצורך הנקודתי שלהם. אנחנו נמשיך לעשות פעולות הסברה בקרב העסקים כדי ליצור מודעות לצורך בנגישות של אנשים עם מוגבלויות ואוכלוסיות נוספות. אני מקווה שהפרויקט יהווה התחלה של איזשהו תהליך שיהפוך את מרכז העיר שרובו מורכב מחנויות קטנות ליותר נגיש לאנשים שמסתובבים בו".


הצטרפו לערוץ הטלגרם של צומת השרון הרצליה


אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר