השטח המיועד לבנייה באפולוניה. צילום עזרא לוי
השטח המיועד לבנייה באפולוניה. צילום עזרא לוי

הישג גדול: בוטלה הפקדת תוכנית הבנייה הגדולה באפולוניה

מדובר במאבק בו לקחו חלק תושבים רבים, עיריית הרצליה ועמותת "אדם טבע ודין", נגד תוכנית הבנייה על שטח של כאלף דונם מצפון לשכונת נוף ים. פדלון: "בזכות החלטת בית המשפט יוכלו ילדינו והדורות הבאים להכיר בעלי חיים וצמחייה ארץ ישראלית שהולכת ונעלמת"

פורסם בתאריך: 10.5.21 08:57

בית המשפט העליון ביטל ביום חמישי, ברוב של שישה נגד אחד, את ההפקדה של תכנית הבניה מעוררת המחלוקת באפולוניה, מצפון לשכונת נוף ים, והורה לגורמים לאסוף מחדש נתונים ולחזור לשולחן התכנון. מדובר במאבק בו לקחו חלק תושבים רבים, עיריית הרצליה ועמותת "אדם טבע ודין". תוכנית אפולוניה היא תוכנית שקודמה על ידי הוועדה לתכנון מתחמים מועדפים לדיור – הותמ"ל, אשר משתרעת על כ-1,000 דונם מצפון לשכונת נוף ים בהרצליה. התוכנית נועדה להסדיר את הקמתה של שכונת מגורים בהיקף של כ-3,000 יחידות דיור ומבנים נוספים לצד פיתוח הגן הלאומי אפולוניה. כמחצית משטח התכנית נמצא באיזור בו פעל עד לשנת 1995 מפעל תע"ש נוף ים, שעסק בין היתר בייצור חומרי נפץ, חומרי הדף ותחמושת וכתוצאה מפעילותו של המפעל נגרם זיהום בקרקע וכי קיים חשש ממשי לזיהום מי התהום.
בשנת 2014 הוכרז המתחם כמתחם מועדף לדיור לפי החוק לקידום הבנייה במתחמים מועדפים ולאחר דיונים, החליטה הוותמ"ל להפקיד את התכנית בכפוף למספר תיקונים, בהם גם תיקון באשר לשטחים בהם יש חשש לזיהום הקרקע, שם יש לטפל בקרקע בהתאם לסקר קרקע וסקר סיכונים. בנובמבר 2015 הוגשה התכנית להפקדה והוגשו כ-260 התנגדויות שטענו בין היתר, כי ההחלטה להפקדה מבוססת על תשתית חסרה ויש להשלים את דיגום הקרקע וסקר סיכונים לפני אישורה.
לאורך השנים עברה התוכנית תהפוכות משפטיות לאחר שבית המשפט המחוזי דחה את התוכנית ולהחזיר אותה לותמ"ל, אך העירייה ערערה לעליון והערעור התקבל. התושבים שלא היו מוכנים לקבל את התוכנית, הגישו יחד עם העירייה ו'אדם טבע ודין' עתירה לבית המשפט העליון ובחודש יוני אשתקד, התקבלה בקשת התושבים לדיון בהרכב מורחב, דיון שהתקיים לפני כשלושה חודשים וההחלטה ניתנה ביום חמישי השבוע.

הטיעונים המרכזיים נגד התוכנית היו התעלמות המדינה משיקולים של זיהום הקרקע במקום ובעיות תחבורה. המתנגדים חזרו וטענו כי בטרם קידום התכנית יש לסיים סקר קרקע מקיף וסקר זיהומים וכן סקר בתחום התחבורה, מאחר ולטענתם היא תייצר עומסים. טיעון מרכזי נוסף טוחשוב היה בנוגע לפגיעה בערכי הטבע הרבים בשטח ולרצון לשמור על הריאה הירוקה. עוד עלתה טענה שלתוכנית וותמ"ל יש אחוזי ביצוע שצריכים להתממש תוך 4 שנים מההגשה וחלפו שש שנים. לאורך הדיונים טענה המדינה שאין לעכב את התוכנית לצורך סיום הסקרים והשלמת סקר סיכונים ביחס למתחם המזוהם וניתן להכין את סקר הזיהומים בשלב הוצאת היתרי הבנייה. עלות טיהור הקרקע מוערכת ב-100 מיליון שקלים, שלא תוקצבו אצל אף גורם ממשלתי.

בפסק הדין ציינו השופטים שיש להשלים את סקר הסיכונים ואין מקום לקבל החלטות על בסיס הערכות המבוססות על מידע חלקי ולא עדכני ולכן לא היה מקום להפקיד ולאשר את התכנית קודם להשלמת הסקר. הם ציינו כי אין ספק כי מדובר במתחם עם זיהום משמעותי ותוצאות סקר הסיכונים עשויות לחייב סדרה של החלטות תכנוניות שמקומן בשלב הדיון בתכנית ובאישורה ולא בשלב ההיתרים. הם הצרו על השתלשלות העניינים ועל התנהלות משיבי המדינה, שבמשך שנים ארוכות לא מילאו אחר התחייבויות שנטלו על עצמם לגבי השלמת סקרי הקרקע ולא ראו לנכון לקבל עליהם את הדין, מה שבדיעבד היה חוסך מכל הצדדים שנים של התדיינות משפטית מיותרת, עלויות ומשאבים הכרוכים בכך.

ראש עיריית הרצליה, משה פדלון, בירך על ההחלטה ואמר: "יותר מכל מי שזכה היום אלו הם הטבע ובעלי החיים הנדירים. אני מודה לתושבי העיר שנטלו חלק במאבק הן כנגד גורמי התכנון במדינה שניסו לחמוס ברגל גסה את חלקת הטבע האחרונה באזור השרון. בזכות החלטת בית המשפט יוכלו ילדינו והדורות הבאים להכיר בעלי חיים וצמחייה ארץ ישראלית שהולכת ונעלמת ממחוזותינו. עיריית הרצליה תמשיך בפעולות השימור של אקו- פארק לאומי אפולוניה, של הדרכות סיורים ותוכניות חינוכיות".

מאיה כץ, יו"ר האופוזיציה בהרצליה, אמרה: "המאבק על תוכנית אפולוניה החלה כבר בשנת 2015, הניסיון והרצון לבנות אלפי יחידות דיור על פנינת הטבע המדהימה הזו היו ניסיון אגרסיבי להרוס את האזור. זיהום הקרקע שיש באזור כתוצאה ממפעלי תע"ש שפעלו שם הוא נקודה חשובה ומשמעותית שנלחמנו עליה לאורך השנים ואכן השופטים התייחסו לנקודה הזו כמשמעותית ביותר. חמש שנים שמתנהל המאבק הזה יחד עם התושבים המדהימים שלא נחו לרגע ופעלו בכל אמצעי, המאבק החל בחדר הישיבות במתנ"ס נוף ים שם פגשתי את התושבים שהובילו את המאבק לראשונה כשכיהנתי כסגנית ומ"מ ראש העיר. אחרי שש שנים הושג הניצחון שהוכרע בבית המשפט. אני צופה כי למרות שבין השורות של ההחלטה נאמר שהתוכנית צריכה להבחן במספר היבטים כולל זיהום הקרקע היא לא תצא לפועל ועצם ההחלטה לבטל את אישור הפקדתה של התוכנית היא הקץ לתוכנית התכנונית ההזויה הזו. המלחמה הארוכה שמנהלת המדינה על השגת הקרקע הזו הוכרעה היום בניצחון ענק לתושבי העיר. שאפו ענק לכל העוסקים במלאכה, והעיקר הישג ענק לתושבי העיר ולדורות הבאים שיוכלו ליהנות מריאה ירוקה וקסומה. אני מציעה לכל התושבים שלא מכירים את אפולוניה ואת נפלאות הטבע שיש בו לקפוץ לבקר".


הצטרפו לערוץ הטלגרם של צומת השרון הרצליה


אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר