צילום: PORTRAIT IMAGES ASIA BY NONWARIT
צילום: PORTRAIT IMAGES ASIA BY NONWARIT

מהו תהליך ייעוץ עסקי? ירון לוי מסביר

פורסם בתאריך: 7.8.19 17:34

נתחיל בשורה התחתונה: המטרה של ייעוץ עסקי היא להביא את העסק, החברה והארגון לפעילות יותר רווחית ואף להגדלת המחזור. ואולם, הדרך להשיג את היעד החשוב הזה עוברת בתהליך סדור המשתנה מעסק לעסק בהתאם לפרמטרים שונים. על מנת להבהיר את הדברים, בשורות הבאות נסביר מהו תהליך ייעוץ עסקי, למי הוא מתאים ומתי.

השונה בתהליך ייעוץ עסקי

לפני שנסביר על התהליך עצמו, חשוב להתעכב לרגע על ההבדלים שבין התהליכים והאפשרויות השונות. ראשית, חשוב להבהיר כי תהליך ייעוץ עסקי אינו חייב להיות ממושך, ויכול להתפרש על פני פגישות בודדות ועד לתקופה ארוכה – בהתאם לצורך ולרצון של בעל העסק. התהליך גם אינו כרוך בהשקעת ממון נכבד והתוצאות של עליית הרווחיות (דרך שיפור היבטים שונים של הפעילות), בהחלט מצדיקות את ההשקעה. שנית, יש להבהיר כי יכולים להיות הבדלים בתהליך, שעוד מעט נבאר את עיקריו, בין עסקים מסוגים ובמצבים שונים. כך למשל, עשויים להיות הבדלים משמעותיים בין ייעוץ עסקי הניתן לחברה גדולה לבין עסק קטן של עצמאי, או בין עסק המצוי בתקופה טובה יחסית ומעוניין לצמוח ולהתרחב לבין עסק המצוי מזה זמן בתקופה של דשדוש, האטה ואפילו משבר. כמו כן, ברור שקיימים הבדלים בין הייעוץ שיינתן לעסקים מתחומי פעילות שונים, למשל ייעוץ עסקי לעסקים מתחום המזון, למשרד אדריכלים, למרפאת שיניים, למשרד עורכי דין, לסטארטאפים, קבלני בנייה, גני ילדים וכדומה. בנוסף, ישנו הבדל בין ייעוץ עסקי הניתן לעסקים קיימים, פעילים וותיקים לבין ייעוץ הניתן למיזמים המצויים בתחילת דרכם – אפילו בשלב הרעיון.

הדומה בתהליך ייעוץ עסקי

לאחר שאמרנו כל זאת, נעבור אל קווי הדמיון שבתהליך ייעוץ עסקי הניתן לעסקים מתחומים שונים. אכן, מדובר בתהליך סדור ובעל מספר שלבים החוזרים על עצמם במרבית המקרים, ורק משתנים בתכניהם והיקפם בהתאם להגדרת המטרות ולמה שמתגלה תוך כדי עבודה.

 

ראשית, על מנת שיוכל לבצע את התהליך בצורה רצינית ומקצועית, היועץ העסקית לומדת את הפעילות של העסק מכל הבחינות, החל ברמת ההתנהלות השוטפת, דרך המצב והניהול הפיננסי, תחום השיווק והמכירות, השוק והמתחרים, וכדומה. בתוך כך, היועץ שם דגש על הנכסים הגלויים והנסתרים של העסק, על נקודות כוח שלו וגם על הבעיות ונקודות התורפה. כך, בסופה של בדיקת העומק הזו הוא מייצר עבור הלקוח תמונה מקצועית, מהימנה ומקיפה של הנעשה בעסק, עם פרספקטיבה רחבה שבעלי העסק בדרך כלל אינם מסוגלים להשיג בעצמם. בנוסף, מתוך התמונה המתקבלת אפשר לעבור להגדרה נכונה של המטרות, של פתרונות ריאליים לבעיות ונקודות התורפה שהתגלו, ושל הדרכים ליישום ולהשגות המטרות.

 

שנית,  כבר בשלב התחקיר שם היועץ העסקי דגש רב על הפן הפיננסי. כך למשל, הוא בוחן את התמחור של המוצרים והשירותים של העסק, האם יש כאלו שהינם פחות רווחיים מאחרים – ומדוע?, מהו מצב הוצאות הייצור/האספקה, היקף המשרות והמשכורות בעסק, הקשרים וההסכמים מול ספקים, התקורות בעסק על מרכיביהן, הדוחות של רואה החשבון וכן הלאה. לעיתים קרובות, כבר בשלב זה מתברר כי בעלי העסק אינם מבינים את המצב הפיננסי לאשורו, בין אם מפאת היעדר ידע כלכלי מספק, אם בגלל הסתמכות יתר על רואה החשבון, או עקב הזנחה מסוימת של הניהול הפיננסי. על כן, במידת הצורך היועץ העסקי בונה דוחות כלכליים, כמו דו"ח רווח והפסד, דו"ח תזרים מזומנים או דוחות מדויקים פר מוצר/פרויקט. מדובר בדוחות שונים מאלו של רואה החשבון, בכל שהם מתייחסים אל מה שבאמת רלוונטי לניהול השוטף של העסק, בכך שהם מובנים וברורים לגמרי, בכך שהם אינם משאירים באפילה נתונים פיננסיים משמעותיים, ובכך שהם מתייחסים אל מה שקורה בעסק בזמן אמת.

 

שלישית, באמצעות הנתונים שעלו בשלב התחקיר ומהדוחות הכלכליים, עובר היועץ העסקי לבנייה של תוכנית עסקית. מדובר בתוכנית שנותנת באופן ריאלי, מעשי וישים את הפתרונות לבעיות שהתגלו, מגדירה את המטרות ואת הדרכים להשגתן, ומתווה את הדרכים שבהן יש לנקוט. כך למשל, התוכנית עשויה לעסק בקטנה של התקורות באמצעות מו"מ מחודש עם ספקים, תמחור מחודש, נכון ומקצועי של מוצרים ושירותים בעסק, שינויים בהיקפי המשרות, שינויים בתחומי השיווק והמכירות, שינויים בנושאים פיננסיים כמו מחזור וסגירה של הלוואות, ועוד שורה ארוכה של צעדים. התוכנית תהווה מפה ומצפן שלאורם העסק יתנהל בעתיד הקרוב, והיא תאפשר לו לשמור על הקו הנכון והמתאים לו לאורך זמן, גם אל מול שינויים ותמורות במשק.

 

בהקשר זה, חשוב לציין כי היועץ העסקי אינו מסיים את תפקידו ובולך אחרי בניית התוכנית העסקית. נהפוך הוא: בהתאם לצרכים ולרצונות של בעל העסק הוא ממשיך ללוות ולפקח את יישום התוכנית העסקית, לסייע בקבלת החלטות, לעזור בהתלבטויות ושאלות, לבחון את התוצאות בפועל אל מול הצפי בתוכנית, ובמידת הצורך גם לבצע שינויים מתבקשים. עוד חשוב להבהיר כי היועץ איננו "מנחית" פתרונות או צעדים שצריך לבצע, אלא שהתהליך כולו נעשה בשיתוף פעולה מלא עם בעל העסק ובגובה העיניים, מתוך נקודת מוצא של הערכה מקצועית הדדית.

במה עוד עוסק תהליך ייעוץ עסקי

תהליך ייעוץ עסקי עשוי לגעת בעוד מגוון היבטים, ובפרט יש לציין את תחום השיווק והמכירות, ואת תחום ההתנהלות השוטפת. בכל הקשור לשיווק ומכירות, התהליך עוסק בניצול אופטימאלי של הערוצים האפשריים, בין אם מדובר במדיה הדיגיטלית, בשיתופי פעולה עסקיים או בנט וורקינג, ובין אם מדובר בשיפור של תהליכי מכירה קיימים והימנעות משגיאות המובילות לאובדן עסקאות ולקוחות. באשר להתנהלות השוטפת, היועץ העסקי הוא אדם בעל ניסיון רב בעולם העסקים, המביא עימו ארגז כלים ניהולי עשיר. במידת הצורך, היועץ יכול לסייע מאוד לבעלים בתחומי ניהול העובדים, ניהול הזמן, מתן תמריצים, העלאת מוטיבציה, סדר וארגון, הובלה ומנהיגות וכדומה. כלים אלו שיספק היועץ העסקי ימשיכו ללוות את הלקוח עוד לשנים רבות.

 

לפרטים נוספים בנושא ולקביעת פגישת ייעוץ ללא התחייבות, פנו אלינו בטלפון 035377088

ירון לוי. צילום: מיכל רותם

 


כתבה שיווקית

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר